بازتوانی روانشناختی حوزه سوختگی مورد غفلت قرار گرفته است

بازتوانی روانشناختی نقش بسزایی در درمان و فرآیند بهبود بیماران سوانح سوختگی دارد اما مورد غفلت قرار گرفته است.

ساناز جوکار دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: سوختگی یک تجربه تروماتیک با تاثیرات هیجانی مهم است و در بیماران سوختگی، جراحات جسمانی تقریبا همیشه با مجموعه‌ای از علایم روانی مرتبط به تروما است و شامل بخشی دیگر از ضایعات عملکردی و زیبایی شناسی می‌شود.

وی گفت: بیماران سوختگی مجبور به پذیرش تغییرات پایدار و غیر قابل انتظار در ظاهر خود هستند که منجر به مشکلات روانشناختی، دلسردی، فقدان شبکه اجتماعی و در نهایت منتهی به مرگ اجتماعی می‌شود‌. 

جوکار در ادامه افزود: این بیماران نه تنها در طی دوره استرس حاد، زمانی که پوست صدمه دیده است، نیازمند حمایت‌های پزشکی و خانوادگی هستند بلکه پس از آن نیز در مواجهه با جامعه به حمایت‌های اجتماعی هم نیاز دارند. 

وی گفت: اگرچه تاثیر مشکلات روانشناختی بر درمان و فرآیند بهبودی بیماران به خوبی شناخته شده است اما بازتوانی روانشناختی در حوزه سوختگی بطور جدی مورد غفلت قرار گرفته است.
 
جوکار اظهار داشت: با بازتوانی روانی پس از راهکارهای مراقبت سلامت جسمانی می‌توان شاهد راهبردهای انطباقی و مهارت‌های اجتماعی بیماران در مسیر سازگاری بود. 


انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار