یک کارشناس پادمان های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت در صورتی که گزارش درباره ابعاد نظامی احتمالی ایران مثبت باشد، تحریم های تهران برداشته خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا، کارشناس پادمان های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت :در صورتی که گزارش درباره ابعاد نظامی احتمالی ایران گزارشی مثبت باشد، تحریم های مربوط به هسته ای برداشته خواهد شد.

«توماس ایی شی،» کارشناس باسابقه بخش پادمان‌ها در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت:آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اکنون نیز در حال انجام دادن فعالیت های خود است و بیشتر چیزهایی که در برنامه جامع اقدام مشترک با آن موافقت شده است، تاکنون نیز اجرا شده است.موضوع مهم باقیمانده حل ابعاد نظامی احتمالی است.

وی افزود:  باید گزارش درباره این مسئله داده شود که آیا تهران قبلا برنامه تسلیحاتی را دنبال کرده است و اگر دنبال کرده است، از آن چه چیزی آموخته است.

وی اضافه کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی لازم است گزارش خود را درباره مسئله ابعاد نظامی احتمالی  تا ماه دسامبر ارائه کند. در صورتی که این گزارش مثبت باشد، تحریم های مربوط به هسته ای برداشته خواهد شد و بازرسی ها متمرکز بر اطمینان از اجرایی شدن مفاد برنامه جامع اقدام مشترک خواهد شد.

این کارشناس در ادامه گفت: ایران متعهد به مسیری ازاقدام شده است که به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داد تا پایان سال به یک نتیجه مطلوب برسد.

وی مدعی شد:«احتمال دارد که ایران فعالیت های مرتبط با ساخت تسلیحات هسته ای را انجام داده باشد. اگر آژانس بتواند مشخص کند که ایران چه کاری کرد، می تواند بازرسی های خود را براین اساس که اگر ایران به اورانیوم با غنای بالا برای ساخت تسلیحات هسته ای رسیده است، تا چه اندازه در این زمینه پیشرفت داشته است، تنظیم کند.»

 ور در ادامه افزود: علاوه بر این اگر آژانس در آینده درباره چیزی ظن پیدا کند،مهم است که بتواند مشخص کند آیا این کار  قبل از برنامه جامع اقدام مشترک اتفاق افتاده است یا بعد از آن.

توماس شی گفت:« آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج موضوع را دنبال خواهد کرد. یکی مسئله برنامه های مخفی است.آیا تاسیسات دیگری در حال حاضر وجود دارند یا در آینده ساخته خواهند شد؟ سپس مسئله تاسیسات اعلام شده مطرح است. چقدر در این تاسیسات سوء استفاده صورت گرفته است و ما چگونه می توانیم براین تاسیسات  نظارت کنیم که این اتفاق دیگر روی ندهد؟ مسئله دیگر انحراف مواد اعلام شده است .به خاطر این که ذخایر ایران به مقدار کم است، رساندن آن به مقداری که مورد نیاز تولید سلاح است موجب به صدا درآمدن زنگ هشدار می شود. این به معنای سناریوی گریز هسته ای است.»

وی اضافه کرد: «همچنین مسئله  تلاش ایران برای یافتن تجهیزات ،تامین ،مواد یا دانش در بازار سیاه یا کشورهای دوست مطرح است. در نهایت این که بر محدودیت هایی که ایران در توافق آنها را  قبول کرده است،نظارت خواهد شد.در همه موارد ما دو اردوگاه خواهیم داشت. آژانس بین المللی انرژی اتمی با برقراری توازن در بین این دو دیدگاه مخالف لازم خواهد بود به فعالیت عینی ،علمی و دیپیلماتیک خود ادامه دهد.»

کارشناس پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:آژانس بین المللی انرژی  اتمی قابلیت های شناسایی فعالیت های مخفی را دارد. قابلیت آژانس اکنون فوق العاده است. بازرسان افراد حرفه ای و آگاه هستند و به آسانی نفوذ پذیر نیستند.

وی گفت:هر کشوری این حق را دارد اجازه ورود بازرسان به کشور خود را به هر دلیلی ندهد.ایران به بازرسان آمریکایی اجازه ورود نمی دهد اما این رویه  در صورتی که این گشایش موجب بهبود روابط بین ایران و آمریکا شود، می تواند تغییر کند.

  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار