بایدها و نبایدهای تصویب برجام؛

آیا برجام در مسیر تصویب مجلس به خط پایان می‌رسد؟

این روزها اظهارات متفاوتی پیرامون الزام تصویب یا عدم تصویب برجام در مجلس، از سوی مقامات مختلف مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای و ارسال برنامه جامع اقدام مشترک یا همان "برجام" برای اظهار نظر و تصمیم گیری به نهادهای عالی در ایران و آمریکا، این روزها در داخل کشور اظهارات متفاوتی پیرامون الزام تصویب یا عدم تصویب این برنامه جامع در مجلس شورای اسلامی، مطرح می‌شود.

برخی نمایندگان با استناد به قانون اساسی مبنی بر اینکه هر موافقتنامه‌ بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، تصویب برجام در مجلس را ضروری می‌دانند در حالی که "صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی که در مذاکرات اخیر در وین نیز حضور داشت در توضیح این مسئله از بعد فنی معتقد است که برجام یک توافق‌نامه بین المللی نیست که نیازی به تصویب مجلس داشته باشد.

با طرح این دیدگاه‌های کاملا متفاوت، این سوال در ذهن اکثر مردم  پدید می‌آید که بالاخره برجام باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد یا خیر؟
 
 
صالحی: برجام یک موافقت‌نامه بین المللی نیست که نیاز به تصویب در مجلس داشته باشد


برای روشن شدن این موضوع، ابتدا می‌توان نگاهی به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تصویب برجام توسط مجلس که چندی پیش مطرح شد انداخت.

 وی در این اظهارات عنوان کرد: این متن موافقت نامه، کنوانسیون یا معاهده بین المللی تلقی نمی‌شود که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد، از این رو است که این متن را برنامه جامع اقدام مشترک نام گذاری کرده اند، حال در هر صورت وزارت خارجه متولی این حوزه بوده و باید در این رابطه تصمیم گیری کند.
 
 
حقیقت پور: اگر برجام یک عهدنامه بین‌المللی نیست، پس چیست؟

پیرامون اظهارات صالحی، موضع گیری های مختلفی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

"منصور حقیقت پور" نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با طرح سوالاتی از قبیل این‌که « اگر به نظر آقای صالحی برجام یک عهدنامه بین‌المللی نیست پس برای ما تعریف کند که این سند چیست؟»

وی ادامه داد: موضوع تبادل زندانیان، بحث بیمه و ... بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های دیگر برای تصویب به مجلس می‌آید، توافق ایران با 1+5 چه سندی است که نیاز به تصویب مجلس ندارد؟ 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: مجلس مطابق مصوبه اخیر خود درباره تصویب قانون الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران خواستار طی شدن مسیر قانونی برجام از طریق تطبیق آن با قانون اساسی است لذا شایسته است که مسئولان ذیربط اجازه دهند که مجلس کار خود را مطابق وظایف انجام دهد.
 
 
محجوب: عدم تصویب برجام خدشه‌ای به قانون وارد نمی‌کند

"علیرضا محجوب" نماینده مردم تهران می‌گوید:با توجه به این‌که مجلس در رابطه با توافق هسته‌ای مصوبه خاصی داشته است، بنابراین  معیار نقش‌آفرینی مجلس در قبال برجام قانون «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای» است.

وی هم‌چنین گفت: هر زمان لایحه برجام به مجلس ارائه شود، می‌توان راجع به تصویب یا عدم تصویب آن صحبت کرد اما عدم تصویب آن خدشه‌ای به قانون وارد نمی‌کند.
 
 
حسینی: عدم تصویب برجام در مجلس قابل قبول نیست

 
"سید باقر حسینی" در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این تفسیر که لزومی ندارد برجام به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، قابل قبول نیست و کسانی که این اظهارات را مطرح می‌کنند باید دلیل محکمی برای ادعای خود داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در ابتدا باید از این افراد پرسید که تعبیر آن‌ها از توافق‌نامه بین‌المللی چیست؟ این تعبیر که توافق هسته‌ای، موافقتنامه ای بین المللی نیست، اشتباه است زیرا این موضوع توافقی بین ایران و کشورهای 5+1 است و اهمیت بسیاری دارد، بنابراین باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

نماینده مردم زابل ادامه داد: از آن‌جا که بسیاری از مسائل را نمی‌توان رسانه‌ای کرد لذا آقای صالحی باید به کمیسیون امنیت ملی مجلس بیایند و درباره اظهاراتشان به کمیسیون توضیح بدهند.

وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که در بحث هسته‌ای نباید جامعه دو قطبی شود، نباید مسائل را این‌گونه و بدون مقدمه مطرح کرد و اگر این قبیل موضوعات بطور دوستانه و با هدف خیر خواهانه برای ملت در مجلس مطرح شود، بهتر است.
 
حسینی در پایان تصریح کرد: باید با پرهیز از فرافکنی، همه به دنبال حل مسئله باشیم، مجلس و دولت نباید یکدیگر را مقصر بدانند، از آنجا که هدف واقعی خدمت به  ملت است همه باید تعامل را در اولویت کار خود قرار دهیم و به شکلی منطقی بحث را دنبال کنیم.

سقایی: برجام طبق قانون اساسی باید به تصویب  مجلس برسد
 
"محمد سقایی" عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان این‌که رییس مجلس ضرورت ارائه لایحه درباره برجام را به دولت اعلام کرده است، اعلام کرد: در موضوع برجام چون تعهداتی را دولت ایران به عهده می‌گیرد این یک موافقت‌نامه است و طبق قانون اساسی باید برای تصویب به مجلس بیاید.
 
در کش و قوس تصویب یا عدم تصویب برجام در مجلس، بحثی درباره تشکیل کمیسیونی ویژه برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک مطرح شده است که علی رغم اعلام برخی نمایندگان مبنی بر انتخاب اعضای این کمیسیون در روز 18 مرداد، هنوز خبری از این قضیه نیست و گویا کمیسیون امنیت ملی که از ابتدای مذاکرات به صورت تخصصی مسئله را دنبال می‌کند، از مخالفان تشکیل چنین کمیسیونی است. 

در پایان لازم به ذکر است که طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی، کلیه توافق‌نامه‌ها، معاهدات و میثاق‌ها و موافقت‌نامه های اجرایی در قالب معاهده تعریف شده اند که با پذیرفتن این اصول دولت موظف است متن برنامه جامع اقدام مشترک یا همان"برجام" را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند و مجلس نیز باید از حق خود برای تصویب این متن دفاع کند.

البته در این میان نکته ای وجود دارد و آن این است که آیا نمایندگان با تصویب قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای، حق تصویب را از مجلس سلب و این موضوع را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کردند؟ و آیا مجلس می‌تواند از مصوبه خودش عدول کرده و اختیار تصویب برجام را از شورای عالی امنیت ملی پس بگیرد؟ 

گزارش از: وحید امیدی‌موحد 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۵:۱۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
فکرنکنم
آخرین اخبار