اتحادیه ناشران و کتابفروشان به دلیل وجود برخی از مشکلات مرتبط با زبان روسی و ارتباط نه چندان زیاد پیشرفت‌های علمی با کشور روسیه به نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو نمی‌رود.

سید عباس حسینی نیک، مدیر مسئول انتشارات مجد و بازرس قانون اتحادیه ناشران و کتابفروشان در خصوص کیفیت حضور اتحادیه ناشران و کتابفروشان در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هم‌اکنون بر اساس پیشنهادهای ارائه شده غرفه‌ای 250 متری در نمایشگاه فرانکفورت به نام جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده و بانی اصلی آن هم مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور است.

وی افزود: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در کنار انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، انجمن کتاب‌های دفاع مقدس و انجمن کتاب‌های کودک و نوجوان به صورت تشکیلاتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت مشارکت می‌کند.

این بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان اظهار داشت: هم‌اکنون تصمیم بر آن شده که در کنار انجمن‌های مرتبط با عرصه نشر 10 الی 15 ناشر خصوصی و دولتی نیز در این نمایشگاه بین‌المللی فرهنگی حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: با مشارکت اتحادیه ناشران و کتابفروشان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت سعی بر این است که وجه نشر ایران در این نمایشگاه ارتقا پیدا کند و ناشران بین‌المللی با نشر ایران آشنا شده و دعوت بشوند که بدون واسطه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کنند.

مدیر مسئول انتشارات مجد تصریح کرد: ما به دلیل مشکلات مرتبط با زبان روسی و ارتباط نه چندان زیاد پیشرفت‌های علمی با کشور روسیه به نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو نی‌رویم و مشارکتی در این نمایشگاه نداریم.

*کتاب‌های خارجی به قیمت داخل کشور فروخته شوند

حسین‌ نیک در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت این روزهای اتحادیه کتابفروشان و ناشران را خوب دانست و گفت: در پی اهمیت پیدا کردن مبحث مشارکت این اتحادیه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کار گروهی تشکیل شده و به واسطه آن بحث معضل شکل گرفته پیرامون موضوع کتاب‌های خارجی جدی‌تر و پر‌رنگ‌تر از همیشه خودش را نشان داده است.

وی افزود: کتاب‌های خارجی تبدیل به معضلی برای کشور شده‌اند که در قالب آن گروهی کتاب‌های خارجی وارداتی را غافل از اینکه این کتاب‌ها با توجه به حقوق اساتید کشورهای اروپایی و آمریکایی تعیین شده‌اند با قیمت دلار همان کشورها در داخل عرضه می‌کنند و درصد توان دسترسی اساتید ما را به این کتاب‌ها کاهش می دهند.

بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان اظهار داشت: کتاب باید به قیمت داخل ایران فروخته شود و این معضل مهم عرصه نشر ما است.

*ناشران با همه احتیاطات ضرر می‌کنند

متضرر شدن ناشران در مبحث مرتبط با خمیر‌شدن برخی از کتاب‌های انتشارات مجد را به خود اختصاص داد و وی در این مورد گفت: آثار منتشر شده ناشران به 2 نوع کتاب تقسیم می‌شود که سری اول آنها تاریخ مصرف ندارند و کارکردشان ثابت است.

حسینی نیک افزود: نوع دوم آثار منتشر شده شامل کتاب‌هایی در حوزه‌های علمی و حقوقی می‌شوند که تاریخ بر آنها تأثیر داشته و از جهت اعتبار تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: انتشارات مجد به عنوان یک ناشر حقوقی با موضوع و معضل کتاب‌های تاریخ مصرف گذشته مواجه است و از بهمن ماه تا نیمه‌های اسفند ماه برای انتشار کتاب‌های حقوقی احتیاط می‌کند البته این از نظر اعتباری بوده و از نظر علمی تغییری در این کتاب‌ها صورت نمی‌گیرد.

بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان ادامه داد: تاریخ به جهت اعتبار بر روی کتاب‌های پزشکی و حقوقی تأثیر‌گذار است و ما گاهی کتاب منتشر شده سال گذشته را با تغییر تاریخ در سال جدید منتشر می‌کنیم.

حسینی نیک تصریح کرد: تحولات علمی نیز بر روی کتاب‌های علمی و حقوقی تأثیر می‌گذارند و گاه در نیمه سال با آمدن شکل جدید آثار، کتاب‌ها تاریخ مصرف گذشته می‌شوند.

وی افزود: ما در حقوق هم با این مشکل مواجه هستیم و کتاب‌ها و با تغییر قانون باید صد‌در‌صد خمیر شوند و اهدا کردنشان هم درست نیست زیرا به معنای به اشتباه انداختن مردم است.

مدیر مسئول انتشارات مجد تأکید کرد: کتاب‌های حقوقی با تعویض قانون قابل اهدا نیستند و کتاب‌هایی که از نظر اعتباری تاریخ مصرف گذشته شده‌اند اهدا می‌شوند.

حسینی نیک گفت: در دنیا هم کتاب‌های تاریخ مصرف گذشته اهدا می‌شوند و خوب است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یا ستاد امور مساجد واحدی برای دریافت کتاب از انبار ناشران و بر عهده‌گیری مسئولیت اهدای این کتاب‌ها داشته باشند و این مسئولیت را بر عهده ناشران قرار ندهند.

وی با اشاره به اینکه کتاب در کتبخانه‌های عمومی کشور دپو می‌شود، افزود: در همه کشورهای دنیا کتاب‌های دپو شده به مبلغ کمی به فروش می‌رسد و این باعث می‌شود که کتاب‌ها به خانه‌های مردم رفته و جای خالی کتابخانه‌ها خالی شود اما ما در ایران چنین مبحثی را نداریم.

بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان اظهار داشت: سنت خوب دیگر این است که مردم کتاب‌های استفاده شده خود را فروخته و یا در ایستگاه مترو و اتوبوس رها می‌کنند که البته به رغم تجربه ناخوشایند کشورمان در این مورد و اقدام برخی از افراد به جمع‌آوری این کتاب‌ها و فروش خارج از چهارچوبشان،‌ تحقق این امر برای ما نیاز به فرهنگسازی دارد. 

*مردادماه؛ زمان خوبی برای دایر کردن نمایشگاه کتاب‌های غیر استاندارد

همچنین؛ حسینی نیک مرداد‌ماه را زمان خوبی برا دایر کردن نمایشگاه کتاب‌های غیراستاندارد، غیر معمولی و تاریخ مصرف گذشته دانست و گفت: به غیر از کتاب‌های قدیمی قابل اهدا لازم است که نمایشگاهی برای فروش این کتاب‌ها بگذاریم و می‌شود این طرح را در مرداد‌ماه در مرکز شهر اجرایی کرد تا مردم بتوانند کتاب‌های دست دوم و تاریخ گذشته خود را بیاورند و در دسترس دیگران قرار بدهند.

وی افزود: ما کتاب‌های چاپ قدیم را با تخفیف به دست مخاطب می دهیم و بخشی از آثار تاریخ مصرف گذشته و مورد دار را می‌توانیم به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح کنیم.

مدیر مسئول انتشارات مجد اظهار داشت: کسی کتاب‌های تاریخ مصرف گذشته را مدیریت نمی‌کند.

حسینی نیک در پاسخ به این سؤال که انتشارات مجد چه تجربه‌ای در زمینه خمیر کردن کتاب‌های تاریخ مصرف گذشته دارد، گفت: به طور مثال ما با تعویض قانون مجازات اسلامی مجبور به خمیر کردن 2000 جلد از کتاب‌هایمان شدیم و در کل ناشران فعال در حوزه حقوق با تصویب این قانون 10 الی 15 هزار جلد کتاب خمیر کرده‌اند که البته 2000 جلد کتاب در مقابل 170 جلد کتاب مرتبط با حقوق جزا عدد بالایی نیست و هرچند که ناشران را از جهت اقتصادی دچار ضرر زیادی نمی‌کند اما در نهایت آنها را با همه احتیاط متضرر می‌کند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.