صحبت‌های اخیر من اولین واکنش وزارت ارشاد نسبت به اقدامات و تصمیمات اخیر مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری جشنواره‌های مصرف کالاهای فرهنگی و انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب که امروز در سالن اجتماعات خانه کتاب برگزار شد، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چند روزی است که خبر لغو حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بیان شده و البته ما تلاش داشتیم که این خبر به پشت پرده نرسد اما صحبت‌های اخیر من اولین واکنش وزارت ارشاد نسبت به اقدامات و تصمیمات اخیر مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت است.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت همواره به عنوان یک نمایشگاه فرهنگی و معتبر مطرح بوده و اتفاقی که امروز افتاد آدرسی غلط برای آزادی بیان است.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت شعار امسال خود را «آزادی بیان» اعلام کرده و هر چند که این آزادی یک حق انسانی است اما اگر بخواهد پایه‌ای برای افزایش خشونت نباشد درست نیست.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود اجرای درست شعار آزادی بیان را احترام به مقدسات ادیان و مذاهب دانست و اظهار داشت: حضور سلمان رشدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به آزادی بیان خدشه وارد کرده و آن را مخدوش می‌کند.

وی ادامه داد: احترام به مقدسات ادیان و مذاهب مقدمه آزادی بیان پایدار است و برداشت ما این بوده و هست که اقدام سلمان رشدی در تدوین آیات شیطانی مقدمه مخدوش کردن آزادی بیان و ایجاد گروهک‌هایی چون طالبان و داعش است.

وی تصریح کرد: برخورد ما با سلمان رشدی با این نگاه نبوده که وی رمانی منتشر کرده است بلکه دلیل ما برای این برخورد این است که او با مخدوش کردن آزادی بیان احساسات مردم را برانگیخته و به مقدسات ادیان و مذاهب توهین کرده است.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: فرقی نمی‌کند محمد (ص) عیسی یا بودا، وقتی شما به مقدسات مذهبی توهین می‌کنید احساساتی را تحریک می‌کنید که مقدمه برخوردهای خشونت‌آمیز خواهد بود و با این نگاه حضور سلمان رشدی که در نمایشگاهی که با شعار آزادی بیان برگزار می‌شود غلط اندر غلط است.

وی ادامه داد: متاسفانه حضور  سلمان رشدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت باعث شد که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نامه اعتراضی خود به نمایشگاه آلمان ارسال کند تا حضور این نویسنده را از نشست خبری حذف کند و چون پاسخی شنیده نشد بحث‌هایی که در روزهای گذشته مطرح شد رخ داد.

صالحی گفت: در جهانی که نیاز به همگرایی مذاهب دارد با حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرایطی به وجود می‌آید که گویا باید بر طبل جنگ کوبید.

وی افزود: حدس ما بر این است که با حضور سلمان رشدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، لابی‌های صهیونیستی که در عرصه مذاکرات هسته‌ای شکست خورده‌اند بازی جدید را برای مقابله با ایران شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: هم اکنون رایزنی‌هایی با کشورهای اسلامی انجام می‌شود تا آنها مراتب اعتراض خود را به نمایشگاه فرانکفورت اعلام کند و امید است که با این رایزنی‌ها تجدیدنظری در برنامه‌های این نمایشگاه انجام شود تا ایران هم بتواند همان گونه که پیش بینی شده حضوری پررنگ در این نمایشگاه داشته باشد.

صالحی در پایان با تاکید بر اینکه هنوز تصمیم نقض حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نهایی نشده، گفت: مسئولان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت باید بدانند که حضور سلمان رشدی در این نمایشگاه زمینه اسلام‌ستیزی‌های بیشتر در ایجاد گروهک‌های جدید تروریستی است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار