بزرگترین معضل فوتبال ایران پس از فساد به زعم برخی کارشناسان فوتبال عمر کوتاه مربیگری در تیم های فوتبال است که به طور میانگین در ایران نسبت به دیگر کشورها به غیر از حاشیه خلیج فارس پایین تراست.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در بخش اول بررسی و واکاوی مشکلات فوتبال، موضوع عمر کوتاه مربیگری در ایران را با برخی از سر مربیان شاغل در لیگ برتر فوتبال بررسی کردیم.

تبانی ،دلالی،نتیجه گرایی،مدیران غیر ورزشی و ...تاثیرات مستقیم و بسزایی در کمک به کوتاهی عمر مربیگری در ایران کرده اند و این مباحث در راستای اصولی ترین معضل ها برای پیشرفت فوتبال قرار گرفته است.

فوتبال ملی ما نیز در این چند سال اخیر به نسبت دیگر تیم های آساییی روند رو به رشدی پایینی را داشته است و این به طور مستقیم با فوتبال باشگاهی در ارتباط است هرچند که تداوم عمر مربیگری در فوتبال بسیار بالاتر و بهتر از باشگاه ها بوده است.

تداوم در تربیت فوتبالیست های یک تیم اگر چه در شرایط و سنین مختلف قابل تغییر و متفاوت است اما بدون شک برنامه ریزی در یک سال برای فوتبال به معنایی برنامه کوتاه مدت است و نباید توقع داشت با همان سرعتی که دیگر کشورها در دراز مدت به آن رسیده اند نمود داشته باشد.

مدیر روستا: مدیران مربیانی را می خواهند که قابل نفوذ باشند

علی اصغر مدیر روستا ملی پوش سابق کشورمان در این باره به با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مربیانی که دارای یک سری اصول و عقاید هستند و نمی‌خواهند دست از این عقاید بردارند، به دلیل نبود حاشیه امنیت، نمی‌توانند در تیم‌های لیگ برتر ماندگار باشند در لیگ ایران ارزش‌های مربی‌ها زیر پا گذاشته می‌شود همچنین برخی مربیان تحت هر شرایطی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مدیران باشگاه‌ها هم می‌داند که همکاری با چنین مربیانی بسیار راحت‌تر است چون با انتخاب این مربی‌ها می‌توانند در یادگیری و حتی چینش بازیکنان داخل زمین دخالت کنند.

وی ادامه داد: در فوتبال ما عمر مربیان اصولگرا کم است، به جز برخی مربیانی که توانسته‌اند نتایج خوبی کسب کنند مابقی حتی با کسب نتایج ضعیف همچنان در سطح اول فوتبال مشغول به فعالیت هستند .

مدیرروستا درباره اینکه عمر مفید مربیگری چقدر باید باشد، گفت: هر مربی حداقل باید سه فصل در یک تیم حضور داشته باشد تا بتواند از توانایی‌هایش به طور کامل استفاده کند البته هر تیمی باید برای انتخاب مربی خود، یک گروه کارشناسی تشکیل دهد تا با بررسی‌ شرایط و اهداف باشگاه مورد نظر مربی مناسب برای آن تیم را انتخاب کنند.

بازیکن سابق تیم ملی کشورمان درباره جا به جایی هر فصل مربیان گفت: این رویه هیچ سودی ندارد چون نمی‌توان معیار مناسبی برای سنجش مربی مشخص کرد برخی مربیان چند سال است که از صفر تا صد تیم‌هایشان را می‌بندند اما آخر فصل باز هم در کسب نتیجه ناکام هستند و در طرف دیگر برخی مربیان موفق کنار گذاشته می‌شوند.

مدیر روستا که سابقه مربیگری در تیم‌های پیکان، پاس و شهرداری تبریز را دارد ، درباره دلیل نبود خود در سطح اول فوتبال کشور توضیح داد: زد و بندهایی‌ که در فوتبال ما وجود دارد و همچنین تبانی‌هایی که در پشت پرده اتفاق می‌افتد، من را از سطح اول فوتبال دور کرده است در این فصل چند پیشنهاد مناسب از شهرستان‌ داشتم که به دلیل پیشنهاد‌های سایپا و پیکان آن‌ها را رد کردم اما یکباره سایپا و پیکان از پیشنهاد‌های خودعقب کشیدند دلیل عمده آن همین زد و بندها و‌تبانی‌هایاست که نمی‌خواهند مدیر روستا در فوتبال ایران فعالیت کند.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان از دخالت زد و بندها و تبانی‌ها در فوتبال جلوگیری کرد، گفت: من صبر کردم تا شاید حقایق مشخص شود در دو سالی که مربیگری کردم نتایج خوبی بدست آوردم حتی سرمربیگری تیم ملی امید هم به من پیشنهاد شد که به دلیل تاثیر ارتباطات دیگران، این پیشنهاد هم منتفی شد این مشکلات از مسئولان و خود فوتبالی‌ها شروع می‌شود پس درمان آن هم باید از همان ریشه اش آغاز شود.

مدیر روستا درباره اینکه چرا عمر مربیگری در فوتبال اروپا مانند فوتبال ایران کوتاه نیست توضیح داد: تیم‌های اروپایی با حفظ مربیان خود به منافع مختلفی دست پیدا می‌کنند منافعی از قبیل: بازیکن سازی، استعدادیابی‌ و کسب درآمد از فروش این استعداد‌ها ثبات مربی در هر تیمی باعث می‌شود که بازیکنان جوان و با تجربه و حتی بازیکنان بزرگ تیم تابع سرمربی باشند اما به دلیل نبود ثبات مربیگری در فوتبال ما بازیکنان تصمیم به تعویض مربی می‌گیرند برای مثال مربی؟؟ که در تیم نظم و انضباط ایجاد کند اما گروهی از بازیکنان با مخالفت با این مربی در 2 یا 3 بازی وظایف خود در زمین بازی را انجام ندادند تا تیم نتیجه نگیرد و در نهایت مربی برکنار شود.

وی درباره چرخش برخی مربیان ناموفق در تیم‌های مختلف فوتبال کشور گفت: دست‌هایی که به لحاظ اقتصادی وجود دارند چون با اینگونه مربیان هم سو هستند، با وجود نتیجه نگرفتن آنها درتیم‌های مختلف ترجیح می‌دهند باز هم با آنها همکاری کند برخی مربیان هم ماند من که در اینگونه ارتباط‌ها حضور ندارند بدون تیم می‌مانند افرادی که در فوتبال ما هستند، می‌دانند که مقصر این جریان‌ها اصغر مدیر روستا نبوده است

مدیر روستا درباره سطح دانش مربیان در فوتبال ایران گفت: نسبت به دو دهه قبل سطح دانش مربیان خیلی بهتر شده است حضور مربیان در کلاس‌هایی که در کشورهای اروپایی برگزار می‌شودت باعث آشنایی آنها با فوتبال روز دنیا می‌شود متاسفانه وجود غیر فوتبالی‌ها و مدیرانی که تنها به فوتبال نتیجه گرا اهمیت می دهند باعث شده که نتوانیم بهره برداری مناسبی از دانش مربیان کشورمان داشته باشیم.

لطیفی: 3 سال برای اجرای برنامه های یک مربی حد اقل است

علی لطیفی متولد یک اسفند 1350 در شهر اردبیل است وی در پست مهاجم توپ می‌زند و سابقه حضور در تیم‌های استقلال تهران، پیکان و ابومسلم مشهد را هم دارد.

وی همچنین سابقه بازی در ادمیر اوکر اتریش را هم دارد. مهاجم پیش استقلال تهران در سوم دی ماه 1393 سرمربی راه آهن شد و پس از انجام چهار بازی از سمت خود برکنار شد.

وی ادامه داد: عمر مربیگری در ایران بسیار کم است و مربیان ایرانی حداکثر یک فصل را می‌توانند هدایت تیمشان را بر عهده داشته باشد و همچنین امکان آن را دارند پس از 3 الی چهار هفته از سمت خود برکنار شوند. عده‌ای از مربیان هستند که هر چند عملکرد ضعیفی در کارنامه خود دارند اما باز هم با ارتباطات قویی که دارند در لیگ برتر مربیگری می‌کنند و به هیچ عنوان جای خود را به جوانان نخواهند داد.

مهاجم پیشین تیم ملی ادامه داد: مدیران فوتبالی کشورمان برنامه ریزی خوبی ندارند و حتی بعضی از آنها فوتبال را هم نمی شناسند و پس از 3 الی چهار شکست مربی خود را برکنار می‌کنند. مدیران در سطح لیگ برتر نتیجه گرا هستند و در هر صورت به پیروزی فکر می‌کنند و همچنین به دنبال مربیان می‌روند که بتوانند نتایج مورد نظرتان را کسب کنند و اهمیتی به زیبا بازی کردن تیمشان نمی‌دهند.

وی در خصوص فرصت به جوانان برای اثبات توانایی‌هایشان گفت: مربی جوان حداقل 2 الی3 سال فرصت می‌خواهد تا توانایی‌هایشان را اثبات کنند و بتوانند خود را به دیگران نشان دهند اما مدیران متاسفانه این اجازه را نمی‌دهند و حتی این کار را هم نمی‌پذیرند اما امیدوارم دست اندرکاران فوتبال، فضا را برای اثبات جوانان مهیا کنند.

طباطبایی: نتیجه گرایی بلای جان مربیان فوتبال است

هادی طباطبایی دروازه‌بان سابق باشگاه استقلال و تیم ملی ایران که مدرک مربی‌گری A کنفدراسیون فوتبال آسیا و مدرک مربی‌گری دانمارک و مربی‌گری B انگلستان را دارد، در این باره گفت: فوتبال کشورمان ساختار مناسبی ندارد، همه دنبال نتیجه هستند، آن هم در کوتاه مدت، به همین دلیل است که مربیان به سرعت تغییر نمی‌کند. به این ترتیب که یک تیم در چند مسابقه نتیجه نمی‌گیرد و یا در پایان فصل رتبه قابل قبولی در جدول ندارند؛ در این زمان عامل آن باشگاه وارد عمل می‌شود و بدون اتلاف وقت سرمربی تیم را عوض می‌کند.

مدیران عاملان اصلاً به پیشرفت کیفی بازیکنان و تیم توجهی نمی‌کنند و فقط نتایج پیش رو برای‌شان اهمیت دارد. هر وقت برنامه مربی بررسی شود و اعتقاد میان کادر فنی و مدیران باشگاه‌ها شکل بگیرد، شاهد شکوفایی فوتبال کشورمان خواهیم بود.

همه ما در ذهن داریم که در ابتدای فصل گذشته تیم ذوب آهن امتیازات لازم را کسب نکرد اما با اعتقادی که توسط مدیر باشگاه نسبت به یحیی گل‌محمدی شد، در پایان این تیم در جایگاه قهرمان جام حذفی و چهارم جدول لیگ برتر قرار گرفت.

وی ثمره این تغییرات در کادر فنی را پیشرفت نکردن فوتبال ایران دانست و تصریح کرد: اگر به همین روال پیش برویم فوتبال ما حتماً دچار روزمرگی خواهد شد. مدام درجا خواهیم زد و یا اوضاع از همین هم بدتر می‌شود.

کمک مربی تیم ملی امید در ادامه از عملکرد باشگاه‌های اروپایی هنگام مواجه با بحران گفت: در اروپا هم ساختار مناسب وجود دارد هم برنامه مدون؛ در زمان بحران مدیران باشگاه‌های اروپایی عوامل مختلف را در نظر می‌گیرد. اگر دیدند که مربی مقصر بوده عوضش می‌کنند. نمونه بارز این اتفاق باشگاه بارسلونا است که در فصل گذشته با وجود باخت‌های زیاد در ابتدای فصل، با حفظ ساختار تیمی در پایان فاتح سه‌گانه شدند.

برخی تیم‌های ما مثل پرسپولیس عملکرد خوبی در بازی‌های لیگ داشتند ولی نتیجه نگرفتند. باید به پیشرفت این تیم توجه شود نه به نتایج ضعیفش.

طباطبایی در پایان جوان‌گرایی در مربیگری را راهکار پیشرفت فوتبال ایران دانست و افزود: ما باید راه را برای مربیان جوان باز کنیم. چون آن‌ها بیشتر از مربیان سنتی با علم روز آشنایی دارند. حضور آن‌ها می‌تواند به پیشرفت فوتبال ایران کمک کند. باز هم می‌گویم ما نباید به مربیانی که نام دارند تیم بدیم، بلکه باید فرصت در اختیار کسانی داده شود که برنامه دارند.

مجتبی تقوی: افراد با مهارت فرصت حل بحران را ندارند

مجتبی تقوی، بازیکن سابق سایپا و سرمربی سابق تیم‌‌های صنعت نفت آبادان، عقاب، سایپا شمال، سایپا البرز و ذوب‌آهن اصفهان که دو سالی است از فوتبال و دنیای مربی‌گری فاصله گرفته در این باره گفت: عمر کوتاه مربی‌گری در ایران از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخستین دلیل، نبود امنیت شغلی در ایران است. هر فردی، در هر جایگاهی، و هر شغلی بنا به دلایل زیادی امنیت شغلی ندارند.

ما نمی‌توانیم از افراد با مهارت استفاده کنیم. چون آنها فرصت حل بحران را ندارند. به طور مثال در اواسط فصل تیمی وارد بحران می‌شود و بلافاصله سرمربی برکنار می‌شود اما بعد از تغییر کادرفنی اتفاق خاصی نمی‌افتد. چون کادر فنی فرصتی برای اجرایی کردن مهارت‌هایشان ندارند. برای نتیجه‌گیری نیاز به زمان است. خیلی کم پیش می‌آید که مربی جایگزین با فرصت کمی که دارد بتوانید تیم را به روال قبلی بازگرداند.

دومین دلیل، تجربه کم مربیان در مواجهه با بحران است؛ مسئله‌ی مهمی که خود فیفا خیلی روی آن مانور می‌دهد. من در چند ماه گذشته مقاله‌ای خواندم که موضوع آن علت موفقیت تیم‌ها در رقابت‌های چمپیونز لیگ اروپا بود. 7 یا 8 عامل موفقیت تیم‌ها در این رقابت‌ها بررسی شده بود که اولین و اصلی‌ترین دلیل آن وجود تجربه در کادر فنی بود. کادر فنی با تجربه همیشه با برنامه‌ریزی که دارد تیم را پیش می‌برد، در سختی‌ها و مشکلات شکیبایی کرده و ورحیه‌ی تیم را حفظ می‌کند. باشگاه‌های ما وقتی با بحران مواجه می‌شوند تجربه نجات از آن را ندارند و مدیران با مشاهده این اتفاق مجبور به تغییر کادر فنی می‌شوند.

یکی از مسائلی که باعث پیشرفت می‌شود، رصد کردن اتفاقات تیم‌های موفق است. اگر ما عملکردمان را با آنها مطابقت بدهیم، می‌توانیم از تجربیاتشان استفاده کنیم و نتیجه بگیریم.

در تیم‌های موفق کمتر پیش می‌آید که در اواسط فصل، دست به کادر فنی بزنند. به طور مثال تیم فوتبال بارسلونا که ناکامی‌های فراوانی را تا اواسط فصل تجربه کرد، با حفظ کادر فنی و ثبات تیمی، توانست پایان، تمام جام‌های ممکن را کسب کند و بالعکس تیم آث میلان، با تغییرات فراوانی که داشته،‌ نتوانسته در چند سال اخیر حتی سهمیه‌ی رقابت‌های اروپایی را به دست بیاورد.

وی درباره چرخش مربیان میان تیم‌های لیگ برتر بیان کرد: باشگاه‌ها معیارهای درستی برای انتخاب سرمربی ندارند و به همین دلیل به مشکل می‌خورند.

ما بر اساس نیازهایمان مربی انتخاب نمی‌کنیم. در واقع ما آگاهی از نیازهایمان نداریم. بیایید دوباره عملکرد تیم‌های اروپایی و این بار بایرن مونیخ آلمان را بررسی کنیم.

در سال 2013 یوپ هانکس، با وجود کسب تمام جام‌های معتبر اروپایی، از نیمکت بایرن کنار گذاشته شد و پپ گواردیولا که حتی یک سال مربی‌گری نکرده بود به عنوان جایگزین وی انتخاب شد.

حالا پس از گذشت دو سال از مربی‌گری گواردیولا در بایرن، بازیکنان این تیم اذعان کردن که با مربی اسپانیایی خود بیشتر از یوپ‌ هانکس از فوتبال لذت می‌برند.

تقوی درباره معیار درست برای انتخاب سرمربی ادامه داد: برای انتخاب یک مربی خوب باید به برنامه فرد نگاه کرد تا خودش. مسئولان بایرن به برنامه گواردیولا نگاه کردند نه به شخص او. در فوتبال ایران مدیران فقط به ظواهر نگاه می‌کنند. حتی در انتخاب مربی خارجی می‌گویند فلانی خوب تمرین می‌دهد پس مربی خوبی است، در صورتی که اینها بدیهیات است و باید توانایی فنی و برنامه‌های مربی مورد بررسی قرار گیرد.

مجتبی تقوی در پایان مشکل فوتبال ایران را مربوط به مربیان ندانست و افزود: در حال حاضر 5 تا 10 درصد مشکل فوتبال ما مربیان هستند و باید عوامل دیگر را به عنوان مقصر بررسی کرد.

ذوالفقارنسب: مربیان آماتور یکی از مشکلات قرار داد های کوتاه مدت است

بیژن ذوالفقار نسب، از مربیان کشورمان است که بیشترین سابقه‌ی مربیگریش در یک تیم بر می‌گردد به 24 سال پیش که به مدت 3 سال سرمربی گسترش تهران بوده است.

ذوالفقار نسب سابقه‌ی دستیاری در تیم ملی ایران و سرمربیگری در تیم‌های استقلال تهران، ذوب آهن اصفهان، سایپا کرج، پاس تهران، مس کرمان، پیکان، برق شیراز، داماش گیلان و صنعت نفت آبادان را در کارنامه دارد.

بیژن ذوالفقار نسب در گفتگویی تحلیلی و اختصاصی با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص پایین بودن عمر مربیگری در فوتبال ایران گفت: یکی از دلایل این موضوع به این خاطر است که فوتبال ما تاکنون به سطح استاندارد‌های فوتبال دنیا نرسیده است، ضمن این که نا کار آمدی باشگاه‌ها در بستن قرارداد و حرفه‌ای نبودن بیشتر مربیان را نیز می‌توان از دیگر دلایل پایین بودن عصر مربیگری در فوتبال ما بر شمرد.

وی افزود: مربیان به دلیل همین سطح پایین حرفه‌ای ‌گری نمی‌توانند به خوبی از مفاد قرارداد خود دفاع کنند از طرفی در پاره‌ی از مواقع مسئولان باشگاه‌ها در نظر نمی‌گیرند.

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص فواید حضور چندین ساله مربی در یک تیم بیان کرد: مربیان با حضور چندین ساله‌ی خود در یک باشگاه به راحتی می‌توانند از مجموعه بودجه و سیستم باشگاه شناخت پیدا کرده و به جهت این آشنایی راندمان کاری خود را بالا ببرند.

وی درباره‌ی سیستم چرخشی استفاده از مربیان فوتبال ایران گفت: اکثر باشگاه‌ها در انتخاب مربی خود هدفمند عمل نمی‌کنند و نادر دیده شده است که باشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن نتیجه با مربیان خود قرارداد چندین ساله ببندند موضوعی که سبب ثبات در یک باشگاه می‌شود و این ثبات در طول زمان اثر خود را نشان خواهد داد.

ذوالفقارنسب در رابطه‌ با میانگین حضور مربیان ایرانی در یک تیم خاطر نشان کرد: اکنون به ندرت دیده می‌شود که باشگاه‌ها در طول یک فصل با یک سرمربی به فعالیت خود ادامه دهند و میانگین حضور مربیان در باشگاه‌ها به شدت پایین آمده است، خود من در تیم سایپا 6 سال و در باقی تیم‌ها یک تا دو سال مربیگری کردم.

پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص نقش دانش مربیان برای فعالیت در یک باشگاه اظهار کرد: مربیان ما از دانش بالایی برخوردارند، اما این عامل تنها دلیل مربیگری و ثبات یک مربی در باشگاه نیست بلکه ساختار آن باشگاه توان اجرایی تیم مدیریتی، میزان بودجه، نظم و انضباط بازیکنان موثر و پشتوانه‌های باشگاه در موفقیت یک مربی تاثیر گذار است.

سابقه‌ای اجمالی به مربیگری بیژن ذوالفقار نسب به شرح زیر می‌باشد:

وی در سال‌های 1367 تا 1371 در باشگاه گسترش فولاد مربیگری کرد سپس در سال 1371 به تیم ملی امید رفت و پس از آن در سال‌های 1372 و 1373 در استقلال مربیگری کرد و بعد از آن به سایپا پیوست و چهار سال در آن تیم سرمربی بود و همچنین در سال‌های 1997-1998 در شهرداری تبریز سرمربی شد و سپس به مدت یک سال در تیم ملی فوتبال دستیار بود و در سال های 1378 و 1379سرمربی پاس تهران و 1380 الی 1382 مس کرمان فعالیت کرد. در پیکان 1382-1383 و 1383-1385 برق شیراز و 1386 و 1387ذوب آهن1387 و 1388 داماش گیلان و در سال 1389صنعت نفت آبادان از جمله فعالیت‌های وی در حوزه مربیگری است

انتهای پیام/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار