استاد عکس ایران گفت: اشکال عکاسی در ایران این است کهمتاسفانه سنت درعکاسی نداریم و از سنت رایج در عکاسی دنیا تبعیت کردیم .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ مهدی وثوق نیا افزود: درواقع شکل گیری عکاسی مستند در ایران به سال 62و وایجاد دانشگاه و دفاتر سینمای جوان برمی گردد.

وی بیان کرد:دانشگاه برای این وجود آمد که عکاسان جنگ به وجود بیایند و فرایند جنگ را ثبت کنند ،این افراد اغلب پروژه های دانشگاهی شان جنگ بود.

وی در خصوص ایجاد دفاتر سینمای جوان درآن زمان نیز اظهار کرد: این دفاتر زمینه ساز استایل عکاسی غیرآکادمیک ایران شد.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد عکاسان تجربی درابتدای دهه 70بیشتر بود ،تصریح کرد:درسال 76که موزه هنرهای معاصر راه اندازی شد ،سنگ آذر مدیر این موزه همه عکاسان را تشویق کرد تا به سمت هنر روز بیایند،این مسئله باعث شد عکاسان مستند با باز شدن بحث مطبوعات جذب این نهاد شد و فتوژورنالیست شدند وعده ای نیز عکاسی مستند را رها کرده وبه سمت آرت بروند.

این استاد عکاسی با تاکید براینکه دوره بعد از دهه 70 عکاسی به شدت در منگنه قرار گرفت ،اضافه کرد:به دلیل شرایط خاص و ممانعت از عکس گرفتن توسط برخی جریانها ونهادها، عکاسی مستند شکل های جدیدی گرفت .

این استاد دانشگاه اظهار کرد: دراین دوره بود که زندگی شهری و مسائل شهری در عکاسی جلو رفت که به شدت رابطه مستقیم بین پدیده شهرنشینی به واسطه مسائل مختلف با عکاسی مستند بوجود آمد، البته در دهه 80شاهد تمایل عکاسی مستند به سمت پیامدهای جنگ نظیر زندگی جانبازان ودکوراسیون شهری بعد از جنگ بودیم.

وثوق نیا با تشکر از انجمن عکس برای مکتوب کردن تاریخ عکاسی این مقطع زمانی گفت: در این دوره بحران های هویتی دهه شصت و تنهایی آدمها موضوع عکاسی مستند بود که در کارهای زیادی از عکاسان دهه 70نیزدیده می شود.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: عکاسی ، تبعیت ، جنگ ، تجربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.