عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: برجام امری شخصی نیست و در این مسئله حفظ منافع و مصالح ملی اهمیت دارد.

"ابراهیم کارخانه‌ای"  در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح جلسات برگزار شده کمیسیون ویژه بررسی متن برجام گفت: در جلسات اولیه این کمیسیون به بررسی تاریخچه مذکرات هسته‌ای پرداخته شد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام به مهمانان دعوت شده به این کمیسیون اشاره کرد و اظهار داشت: کمیسیون با دعوت از عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و علی اکبر صالحی به عنوان اعضای مذاکره کننده فعلی کشورمان به بررسی اجمالی و کلی مذاکرات و فعالیت‌هایی که این تیم طی 22 ماه انجام داده بودند، پرداخت.

وی با اشاره به حضور سعید جلیلی در کمیسیون بررسی برجام تصریح کرد: با توجه به اینکه جلیلی رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بود، تاکنون سه جلسه در کمیسیون شرکت کرده و در این جلسات روند بررسی مذاکرات و نقاط قوت و ضعف آن در دوران قبلی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

کارخانه‌ای با بیان اینکه مهم‌ترین جلسات بررسی برجام از زمانی آغاز شد که  متن برجام برای بررسی در اختیار کمیسیون قرار گرفت و در این زمینه گفت: در این جلسات در زمینه‌های مختلف غنی‌سازی، ذخایر اورانیوم، تحقیق و توسعه، ساخت و ساز سانتریفیوژها، بازرسی و نظارت از فعالیت‌های هسته‌ای و همچنین فعالیت‌های موشکی و تسلیحاتی که در قالب مفادی در برجام مطرح شده است، سوالاتی مطرح شد و تیم مذاکره کننده فعلی کشورمان نیز پاسخ‌هایی را ارائه کردند.

نماینده همدان گفت: نکات مبهمی در متن برجام وجود دارد که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و از محکمات هر کدام از این مسائل به حساب می‌آید.

وی توضیح داد: برای مثال در ارتباط با مسئله غنی‌سازی حداقل تا 15 سال امکان غنی‌سازی صنعتی در کشورمان وجود ندارد و با توجه به پیشرفت شتابنده علمی در جهان و اینکه داده‌های علمی بشر در هر 5 سال دو برابر می‌شود با این توقف 15 ساله‌ ما نمی‌توانیم همگام با جهان رو به جلو حرکت کنیم و یقینا ضربه سنگینی بر پیشرفت علمی کشور نه تنها در عرصه هسته‌ای بلکه در دیگر عرصه‌ها نیز وارد خواهد شد چرا که تمامی علوم به صورت زنجیره به همدیگر متصل هستند.

 کارخانه‌ای با بیان اینکه وقتی در عرصه هسته‌ای پیشرفت داشته باشیم به معنای 90 درصد پیشرفت ما در دیگر عرصه‌ها خواهد بود، تصریح کرد: برای مثال در زمینه ساخت راکتورها حدود 10 درصد صرفا به مسائل هسته‌ای مربوط می‌شود و 90 درصد دیگر مربوط به دیگر علوم می‌شود.

 عضو کمیسیون ویژه برجام اذعان داشت: نکته دیگری که در این رابطه وجود دارد اقدامات فراپروتکلی است که با وجود آنکه مجلس شورای اسلامی هنوز پروتکل را تصویب نکرده ولی آژانس بین‌الملی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود مطرح کرده است که مسائل فراپروتکلی ایران باید  مورد بررسی قرار گیرد.

کارخانه‌ای با اشاره به اینکه در زمینه مسائل فنی و تخصصی نیز محدودیت‌های گسترده‌ای در متن برجام وجود دارد، تصریح کرد: تعداد این محدودیت‌ها بسیار زیاد است ولی برخی از این موارد کلیدی هستند و اگر به آن‌ها توجهی نشود صنعت هسته‌ای کشور با حرکتی نباتی می‌تواند به حیاتش ادامه دهد.

نماینده همدان با بیان اینکه در زمینه بازرسی و نظارت هم ایراداتی به برجام وارد است، گفت: با توجه به متن برجام هر کدام از اعضای گروه 1+5 در هر زمانی که بخواهند می‌توانند هر ادعایی را علیه فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران داشته باشند و اگر این اقدامات توسط سازمان‌های جاسوسی آنها مدیریت شود، می‌توانند راه‌های نفوذ در کشور را فراهم کنند در واقع دشمن از این طریق می‌تواند به کشورمان رخنه کرده و به اهداف شوم خود دست یابد.

وی به مسئله کالاهای با کاربرد دوگانه اشاره کرد و اظهار داشت: به روز بودن این کالاها  باید توسط شورای امنیت تایید شود و این مقوله صدها قلم کالا را در عرصه‌های مختلف تحقیقاتی، صنعتی، علمی و دفاعی در بر می‌گیرد.

کارخانه‌ای با بیان اینکه اگر کالاهای دوگانه ما تحت نظارت شورای امنیت قرار گیرند مشکل جدی در کشورمان ایجاد می‌کند، افزود: این از مهم‌ترین و چالشی‌ترین ایراداتی است که به برجام وارد است و امنیت اقتصادی و پیشرفت کشور را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و در این زمینه لازم به ذکر است که هیچ کشوری در جهان نپذیرفته که کالاهای با کاربرد دوگانه‌اش مورد بازرسی و  نظارت شورای امنیت قرار گیرد.

عضو کمیسیون ویژه برجام به شرایط مندرج در برجام برای فعالیت‌های تسلیحاتی و موشکی اشاره کرد و تصریح کرد: در قطعنامه 1929 شورای امنیت این مسئله وجود داشت ولی نکته حائز اهمیت این است که این بار ما خودمان محدودیت‌های تسلیحاتی را پذیرفته‌ایم.

وی افزود: علی رغم اینکه این محدودیت‌ها در قطعنامه 1929 نیز وجود داشت اما ما آن قطعنامه را ظالمانه، غیرقانونی و نامشروع می‌دانستیم و به همین دلیل هیچ اعتنایی به آن نمی‌کردیم اما الآن خودمان تقاضا کرده‌ایم که قطعنامه‌ای صادر شود که برجام را تأیید کند و  با این وجود هرگونه فعالیتی که در این زمینه انجام دهیم به عنوان نقض قطعنامه تلقی خواهد شد.

کارخانه‌ای با بیان اینکه مشکلات و ابهامات بسیاری در برجام وجود دارد که باید روشن شود ولی منافع و امنیت ملی کشور مهم و از محکمات این جریان است و نباید در آن خدشه‌ای وارد شود، گفت: هر بندی از برجام که به مصالح و امنیت کشور خدشه وارد کند از نطر ملت ایران پذیرفتنی نیست و باید این موارد در برجام کاملا بررسی و شناسایی شود و با توجه به این موضوع درباره برجام تصمیم گیری شود.

عضو کمیسیون بررسی برجام با بیان اینکه مسئله موافقت و یا انتقاد با برجام مطرح نیست و مسئله مهم حفظ مصالح و منافع ملی است خاطر نشان کرد: مسئله برجام امری شخصی نیست و نباید جناحی شود بلکه آن چیزی که ثابت است و اهمیت دارد حقوق ملت ایران است که هم موافقان و هم منتقدان باید به آن توجه داشته باشند و پاسخگوی افکار عمومی باشند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار