تقاضا خرید و تولید لوکومتیو در کشور تا به حال در اختیار بخش خصوصی قرار نگرفته و فقط در انحصار شرکت راه‌آهن است.

احمد جباری مسئول کمیته حمل ونقل کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی کشور عنوان کرد: جایگاه کشور ما در حوزه حمل و نقل ریلی در حال حاضر قابل قبول نیست و تا نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم چون آن اقداماتی که باید در این راستا صورت بگیرد به نحو مطلوب انجام نشده است .

وی افزود: با توجه به اهمیت گسترش صنعت حمل و نقل به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی به دلیل تسریع در حمل ونقل بار و جابه جایی مسافر از طریق این حوزه ضروری است که بیشتر بر روی این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

جباری در ادامه در مورد وضعیت لوکومتیو‌های موجود در کشور بیان کرد: متاسفانه در کشور ما  تولید لوکومتیو و حتی تقاضای خرید آن تا به حال در اختیار بخش خصوصی قرار نگرفته و منحصرا در اختیار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار داشت: کشور ما از ظرفیت و توان بالایی در زمینه تولید برخوردار است و ما توانسته‌ایم ساخت لوکومتیو را بومی کنیم اما لوکومتیو‌های تولیدی ما نسبت به لوکومتیوهای تولیدی سایر کشورها از سرعت کمتری برخوردارند و مصرف سوخت بیشتری دارند.

جباری در ادامه از کمبود لوکومتیو در کشور گفت: با توجه به نیروی کششی کم ما در این زمینه در شرکت راه‌آهن این شرکت باید تقاضای خرید و تولید لوکومتیو را مطرح کند.

وی افزود: این شرکت تا به حال در این راستا برنامه‌ریزی خوبی نداشته و یا اگر هم داشته عملیاتی نشده، اعلام تقاضا نیز صورت نگرفته و به میزان کافی سفارش خرید ارائه نداده است.

جباری ابراز داشت: ما باید به کمک تولیدات داخلی این صنعت را پیش ببریم و کمبودهای موجود را از طریق واردات جبران کنیم با توسعه حمل و نقل سرمایه‌گذاری هم گسترش پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اصل 44 قانون اساسی در راستای خصوصی سازی بحث سفارش خرید و تولید لوکومتیو باید علاوه بر شرکت راه‌آهن به بخش خصوصی مانند شرکت لوکومتیو سازی مپنا نیز واگذار شود و شرکت راه‌آهن باید برای این موضوع برنامه‌ریزی مدونی داشته باشد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار