شب گذشته بخش تئاتر شورایی چهارمین جشنواره تئاتر شهر میزبان علی مرادخانی معاون هنری وزیر شد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سه شنبه 31 شهریور ماه علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای نمایش «پیش از صبحانه جدلی» در فرهنگسرای ارسباران نشست.

آرین رضایی کارگردان این نمایش گفت: پایان بخش اجرا صحبت های علی مرادخانی بود  که در ادامه ی گفت و گوی مخاطبان وگروه اجرایی انجام شد. ایشان به بیان نظرشان در رابطه با تئاتر شورایی پرداختند.

علی مرادخوانی گفت: پس از خواندن متن مصاحبه ی آریان رضایی متوجه شدم اتفاق جالب و قابل توجهی در حال اجراست و به این علت راغب به حضور در این اجرا شدم که همیشه تئاتر ما حالت و فرمی تک سویه و یک طرفه نسبت به مخاطب داشته است این برایم سوال شد که این ارتباط دوسویه بین صحنه و مخاطبان در تئاتر شورایی چگونه شکل می گیرد ـ امروز امیدوارم که هم چنان شاهد چنین اتفاقاتی در تئاتر کشورمان باشیم چرا که تاثیر بسزایی بر مخاطبان خواهد گذاشت اینکه تماشاگران به جای شخصیت های نمایش دست به عمل می زنند و درگیر بازی و موقعیت می شوند یا حتا از جایگاه خود در حد یک کلمه هم واکنش نشان می دهند بسیار تاثیرگذار است و من بیشتر به بُعد روانشناسی آن علاقه مند شدم که حتا می توان در چنین موقعیت هایی بیشتر به آن پرداخت.

زنگ آغازین این اجرا که در آن پرنیان گودرزی ایفای نقش می کرد را بهاره رهنما (بازیگر و نویسنده ) به صدا در آورد و اجرا نیز با مشارکت و بازی مخاطبان و هنرمندانی چون بهاره رهنما، امیر شهاب رضویان، پوریا رحیمی سام و ـ ـ ـ همراه شد. 

در این بخش امروز چهارشنبه اول مهر ماه نیز نمایش «قویتر» به کارگردانی آرین رضایی در ساعت 18.30 فرهنگسرای ارسباران اجرا می شود.

*استقبال تماشاگران و درهای بسته

ششمین روز از جشنواره تئاتر شهر در تالار محراب با استقبال گسترده مخاطبان همراه بود. نمایش «با من حرف نمی زنی چرا؟» به کارگردانی هما پریسان در هر دو نوبت اجرا تعدادی از تماشاگران را پشت درهای سالن کوچک گذاشت. سالن اصلی نیز با تمام ظرفیت خود میزبان تماشاگران بود. با این حال تعدادی از تماشاگران در اجرای دوم نمایش «خطوط خاطر» به کارگردانی پری بارانی که دیر به سالن رسیده بودند امکان ورود به سالن را نیافتند.

از سالن های خانه نمایش و مهر و ماه حوزه هنری نیز خبر ها حاکی از استقبال بسیار خوب تماشاگران بود. به خصوص در اجرای دوم هر یک از نمایش ها حداکثر ظرفیت سالن میزبان تماشاگران بود.

بخش کودک و نوجوان نیز که یکی از پر مخاطب ترین بخش های جشنواره چهارم محسوب می شود در این روز شاهد حضورپرشور خانواده های تهرانی در سالن های مبارک، فدک و خاوران بود. 

*آخرین روز جشنواره از راه رسید

در روز پایانی جشنواره اول مهر ماه 94 نوزده اجرای نمایشی روی صحنه می روند و رقابت یک هفته ای هنرمندان تئاتر تهران پایان می پذیرد.

سالن مهر حوزه هنری در این روز میزبان نمایش «گسل» کار شاهد پیوند و سالن ماه نیز شاهد اجرای «سنگفرش های خیابان ولیعصر» کار پویا پیرحسینلو می شود.

سالن کوچک تالار محراب نیز به اجرای «گودبرداری» کار هما شیرازی اختصاص دارد. خانه نمایش اداره تئاتر هم کاری از علیرضا شیبانی با عنوان «انگور» را روی صحنه دارد.

در بخش تئاتر کودک و نوجوان سه نمایش «عصای جادویی و بادبادک»‌‌ کار حمیدرضا حسینعلی، «کشف شگفت انگیز کلمب» کار میلاد رمضانی و مرتضی برزگرزادگان و «هدیه اسرار آمیز» کار عبدالله آتشانی و مریم آشوری در فرهنگسراهای خاوران، فدک و فردوس اجرا می شوند.

امروز فرهنگساری سرو میزبان دو نمایشنامه خوانی در نوبت های 17.30 و 19 است. نمایشنامه «فصل بهار نارنج» با کارگردانی غلامرضا عربی و نمایشنامه «مونس مادر اسفندیار» با کارگردانی مهرداد کورش نیا خوانده می شوند. در فرهنگسرای شفق نیز نمایشنامه «مغز سرخ» با کارگردانی گلزار رضوی در ساعت 17.30 خوانده خواهد شد.

در بخش خیابانی چهارمین جشنواره تئاتر شهر هشت نمایش در محوطه تئاتر شهر، فرهنگساری شفق و فرهنگسرای اندیشه به اجرا در می آیند.

نمایش های خیابانی «آیین همسایه داری» کار مسعود مهرابی، «محاکمه ای در خیابان»‌‌‌ کار حیدر رضایی، «جزیره گمشده» کار علی رحیمی و «دریادلان» کار امیرحسین شفیعی مهمان محوطه مجموعه تئاتر شهر هستند.

نمایش های «قبل، حین، بعد»‌ کار مرتضی وکیلیان و «آیین همسایه داری» کار مسعود محرابی نیز در فرهنگسرای شفق به اجرا در می آیند.

در فرهنگسرای اندیشه نیز دو نمایش «جزیره گمشده» کار علی رحیمی و «محاکمه ای در خیابان» کار حیدر رضایی اجرا می شوند.

*ورک شاپ های عکاسی مدرسه تئاتر به پایان رسید

ورکشاپ های عکاسی مدرسه تئاتر چهارمین جشنواره تئاتر شهر روز سه شنبه با حضور تمامی عکاسان و مدرسان و داوران این رقابت بزرگ عکاسی برگزار شد.

در این روز شرکت کنندگان در ورکشاپ، پروژه های تحقیقاتی خود را به صورت کنفرانس ارائه کرده و مباحث مطرح شده از سوی ایشان توسط هیات داوران به نقد گذاشته شد.

رضا موسوی در این باره به خبرنگار ما گفت‌: آخرین نشست مربوط به ارائه مبحثى علمى در زمينه عكاسى است كه بصورت كارگاهى و براى هر شركت كننده با زمان ١٠ دقيقه در نظر گرفته شده است. این بخش نیز امتیاز و جایزه خودش را دارد.

وی تصریح کرد که داوران این بخش ابراهيم حسينى، توماج دانش بهزادى، ابراهيم سيسان، شكوفه هاشميان و روشن نوروزى  هستند.

موسوی ادامه داد: انتخاب موضوع، ارائه، قدرت و  فن بيان، انسجام، استدلال و استنتاج در این بخش  از يك تا ١٠ امتياز برای شرکت کنندگان دارد.  


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار