مجموعه «بزرگراه همت» فعالان فرهنگی را با هم آشنا می‌کند تا بتوانند از تجربیات هم استفاده کنند.

سید امیر جاوید کارگردان و نویسنده مجموعه تلویزیونی «بزرگراه همت» در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این مجموعه گفت: آبان سال گذشته درگیر دغدغه‌ای بودم تا بتوانم شبکه فرهنگی را شکل بدهم. همچنین با دوستانم در گروه «هنری رسانه‌ای جماران» در پی راهی بودیم دست فعالان فرهنگی مردم را در دست هم بگذاریم تا با یکدیگر آشنا شوند و بتوانند از تجربیات هم استفاده کنند.

وی افزود: طرحی که تهیه کرده بودیم با پیشنهاد مدیر شبکه افق همزمان شد. ایده آقای رمضان‌نژاد متفاوت بود اما با مشورت‌هایی که با گروه مشاوران داشتیم بزرگراه همت شکل گرفت.

وی ادامه داد: بزرگراه همت با پخش چند هفته‌ای که از آن می‌گذرد توانسته با خودرویی که خود آن هم شخصیتی است به نام «شکیب» به سراغ افراد یا جمع‌های فرهنگی و همچنین یک منطقه یا جغرافیای خاص که ویژگی فرهنگی دارند، برود. این برنامه بهانه‌ای برای آشنایی با مردمی است که همت بلندی دارند و بدون تکیه بر امکانات نهاد‌های دولتی و حکومتی بر اساس دغدغه‌های خود کارهای فرهنگی انجام می‌دهند، شکل گرفته است. همچنین خصوصیت مشترک هم سوژه‌های آن همت و توکل خود آنهاست.

جاوید مطرح کرد: شاید افرادی که ما درباره آن‌ها گزارش تهیه کرده باشیم، علی‌الظاهر گمنام باشند اما گمنامی آن‌ها دلیل ضعف ما در رسانه است.

با توجه به اینکه انقلاب ما انقلاب مردمی و نظام برخاسته از ملت است و اگر اتفاقی بیفتد با اراده مردم محقق می‌شود، برای تحقق کارهای مؤثر فرهنگی باید به سمت نگاه مردم برویم و ما در این برنامه سعی کرده‌ایم ظرفیت‌های مردمی را ببینیم.

وی در خصوص سوژه‌های «بزرگراه همت» گفت: در سوژه‌ها دنبال کارهای خارق‌العاده نیستیم، گاهی اوقات بابت کار فرهنگی یک فرد فقط با خانواده وی صحبت داشتیم. اینطور نیست که یک شهر را بابت آن کار پوشش بدهیم.

طراح «بزرگراه همت» افزود: اراده شبکه افق و گروه برای شکل‌گیری «بزرگراه همت» 4 فصل 13 قسمتی است که حدود 3 سال کار کنیم و با توجه به سفر‌های ما در این مجموعه، تولید فصل اول تا انتهای مهر ادامه دارد و گروه آمادگی و توانایی لازم را برای ساخت فصل‌های دیگر دارد اما نظر‌ نهایی به شبکه‌ افق بستگی دارد.

نویسنده «بزرگراه همت» در خصوص نام مجموعه مطرح کرد: آن‌هایی که در تهران زندگی می‌کنند با بزرگراه شهید همت برخورد داشته‌اند و با دیدن نام این برنامه یاد این بزرگراه می‌افتند. ابهام در این نام خود باعث وابستگی مخاطب با این مجموعه می‌شود و اگر بیننده همراه این مجموعه شود، نام برای او رمزگذاری می‌شود که خصوصیت مشترک همه سوژه‌های روایت شده، راه بزرگ همت را می‌طلبد.

کارگردان این مجموعه ادامه داد: در اصل کار فرهنگی شامل هنرهای تجسمی، موسیقی  و نمایشی است و ما هم بیشتر به سمت سوژه‌های عوام‌پسند در این عرصه‌ها رفته‌ایم.

وی در خصوص فرآیند سوژه‌یابی گفت: فرآیند سوژه‌یابی مجموعه «بزرگراه همت» حدود 3 ماه طول کشید. در این مدت نزدیک 200 سوژه در نقاط مختلف کشور شناسایی شد و در این میان 13 سوژه را برای فصل اول انتخاب کردیم. دامنه کار فرهنگی خیلی بزرگ است و می‌توانید در هر جای ایران با هر سطح تحصیل، هر شغلی که دارید فعالیت فرهنگی انجام دهید.

جاوید اظهار داشت: با توجه به تنوع سوژه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی اگر مخاطب 13 قسمت را مشاهده کند، حداقل در یکی از این قسمت‌ها خودش را خواهد دید و این قضیه خیلی برای گروه ما مهم  بود که مخاطب با این مجموعه همذات‌پنداری کند.

همچنین بعد از پخش چند قسمت جمع قابل توجهی از مردم با پیام‌های خود ضعف‌های ما را گفتند و با رفع این ایراد‌ها واکنش‌های خوب را از طرف آن‌ها شاهد بودیم.

«بزرگراه همت» حلقه واصل است که با اراده مردم شکل می‌گیرد و همراه بودن مردم با این مجموعه برای گروه لذت بخش است و برای بهتر شدن مجموعه «بزرگراه همت» کمک‌های مردم لازم است تا برای فصل‌های بعدی با قدرت بیشتری حرکت کنیم.

جاوید خاطرنشان کرد: بعد از حضور در برنامه «سینما معیار» رادیو گفتگو و «ققنوس» شبکه چهار به عنوان کارشناس و منتقد کارگردان، کارگردانی در مجموعه «بزرگراه همت» برایم سختی‌هایی داشت. قرار بود اولین تجربه خود را شروع کنم و به خاطر منتقد بودن، خود انتظارات را بالا می‌برد که برخورد عزیزان چگونه خواهد بود.

از عوامل مجموعه: 

تهیه‌کننده: اباذر صالحیان؛ دستیار کارگردان: سید علی حسین‌زاده؛ آهنگساز: عباس ابوحمزه؛  مشاور کارگردان: محمدرضا شهیدی فرد؛ تدوین و صداگذاری، کارگردان تلویزیونی: امین اشرفی؛ طراح نشانه‌ لوگو: وهب رامزی هستند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار