معاون فرهنگی وزارت ارشاد در آستانه بازدید مقام معظم رهبری از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بازدید رهبر به عنوان یک شخصیت فرهنگی از نمایشگاه کتاب برای اهالی فرهنگ مسرت‌بخش است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری دومین نشست خبری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که امروز در مصلی امام خمینی برگزار شد. سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست‌وهشتیم نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران گفت: ما در دوشنبه هفته قبل به پیشواز نمایشگاه کتاب رفتیم و بعد هم امروز دومین نشست خبری این نمایشگاه را برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با بازدید رئیس دفترش به ما اعلام کرده که در روزهای آینده از نمایشگاه بین‌المللی کتاب بازدید خواهد داشت و این اتفاق برای اهالی فرهنگ مسرت‌بخش است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی اظهار داشت: نقش مقام معظم رهبری از جریانات فکر بی‌مانند بوده و ایشان از معدود کتاب‌شناسی است که حضورش در نمایشگاه صرفا حضور یک رهبر سیاسی در یک محیط فرهنگی نیست.

صالحی اظهار داشت: حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مصابح حضور یک شخصیت فکری و فرهنگی در یک فضای فرهنگی‌ست و مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب میزبان و مهمان هستند و از همینجا سپاسم را عرض می‌دارم و امیدوارم که این عنایات ادامه داشته باشد.

صالحی افزود: در بخش بین‌الملل حضور روسای کلونیا پاریس، و هیئتی از نمایشگاه فرانکفورت فرصتی را برای نشر ایران فراهم کرده و اهالی فرهنگ به طور اهالی قدر این فرصت را می دانند.

صالحی ادامه داد: انصافا دیدن تجمع بازدیدکنندگان، ناشران، نشاط اجتماعی و حضور خانواده‌ها در نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران تصاویر غیر واقعی منتشر شده از ایران در رسانه‌های خارجی را در هم می‌شکند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی گفت: هر کدام از موارد حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه کتاب دریچه خوبی برای نشر کشور بازمی‌کند.

وی ادامه داد: حضور عمان به عنوان مهمان ویژه بسیار خوب بوده و به حق نیز این کشور به صورت پربار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده است.

صالحی تاکید کرد: عمان برای ما دریچه‌ای پایدار برای ورود به جهان عرب بوده و ما به فعال کردن این دریچه امیدواریم زیرا آنچه ما در این 6 روز از نشر کشور نشان داده‌ایم آن‌ها را مجذوب کرده و لحظه به لحظه در گفتار و رفتار آن‌ها این علاقه و مجذوبیت دیده می‌شود.

صالحی افزود: ما نگاه نکنیم که عمان جایگاه حساسی برای ما داشته این کشور برای ما دریچه قابل اعتمادی در حوزه روابط فرهنگی‌ست و به آنچه که می‌خواستیم امسال در رابطه با تفاوت بخش بین‌الملل با سال‌های گذشته بگوییم، اتفاق افتاده است.

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اظهار داشت: به رسانه‌ها می‌گویم که با کارشناسان کتاب‌های خارجی و عربی بیشتر صحبت کنیم زیرا آن‌ها هر روز که آمده‌اند تصویرشان از نمایشگاه این بوده که در بخش بین‌الملل خوب کار کرده‌ایم.

وی گفت: ما باید از طریق کیفیت افزایی در واردات کتاب‌های خارجی روز آمدی خود را افزایش دهیم.

صالحی تصریح کرد: در بخش استان‌ها حداقل 10 برابر کیفیت افزایی داشته‌ایم و در حوزه نشست‌های علمی نیز شاهد افزایش کیفی بوده‌ایم.

رئیس بیست‌وهشتمی کتاب تهران افزود: در 5 روز گذشته 50 درصد افزایش رشد فروش بر مبنای پوز بانکی بانک صادرات داشته‌ایم و در تراکنش‌ها نیز در 4 روز اول رشد 55 درصدی داشته‌اند.

وی اظهار داشت: در حوزه اقتصاد فروش عملاً این اتفاق که نمایشگاه باید فرصتی برای گردش مالی صنعت نشر باشد، اتفاق افتاده و امیدوارم روزی برسد که انتشار نشر بند به نمایشگاه نباشد.

صالحی در خصوص رضایت سنجی از افکار عمومی از نمایشگاه افزود: ما نمی‌گوییم که از خدمت رسانی راضی هستیم زیرا مکان از این امر اثر می‌گذارند و ما از این نظر شرمنده هستیم اما مقدورات این بوده که باید تلاش کنیم هر سالمان بهتر از پارسال باشد و این بهتر شدن عملاً خود را نشان داده است.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه خدمات رفاهی 35 درصد افزایش رضایت نسبی داشته‌ایم که این به معنای رسیدن حد رضایت به 75 درصد بوده است.

وی گفت: در حوزه امنیت داخلی نیز با رضایت 85 درصدی مواجه بودیم و در حوزه دستگاه‌های خودپرداز نیز 65 درصد رضایت داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است.

صالحی گفت: در حوزه تنوع کتاب‌ها شاهد رضایت نسبی 65 درصدی هستیم که نسبت به سال گذشته بالاتر رفته و با این نگاه تلاش شده که رضایت بخشی مجموعه را افزایش دهیم.

وی گفت: ما امیدواریم که در سال آینده که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر می‌شویم افزایش قابل توجهی در سطح رضایت سنجی داشته باشیم.

صالحی در بخش دیگر از صحبت‌های خود در خصوص مداخله برخی از نهادها و تحرکات در مورد جمع‌آوری برخی از کتاب‌ها از سطح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما با این نگاه که وزارت ارشاد صاحب نمایشگاه است کار می‌کنیم و هیچکس حق مداخله مستقیم ندارد و با همین نگاه با تحرکاتی که در جمع‌آوری برخی از کتاب‌ها از سطح نمایشگاه مداخله کرده‌اند، گفتگو کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما حرفمان با آقایان این است که ورود مستقیمی به هیچ حوزه‌ای به حوزه ناشران نداشته باشند و آن‌ها نیز این امر را پذیرفته‌اند.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود در خصوص ارزیابی‌اش از فعالیت تشکل‌های نشر در بیست‌وهشتمین نماشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: طبیعی‌ست که در سال اول واگذاری امور به تشکل‌های نشر تجربه عملیاتی چندانی وجود ندارد بنابراین باید حد انتظارات خودمان را تعریف کنیم.

وی ادامه داد: نکته دوم بحث منابع و مقدورات بوده همانگونه که این بحث برای حوزه‌های دولتی مهم است برای تشکل‌ها نیز مطرح بوده و قرار ما براین بوده است که تشکل‌ها برای مشارکت در نمایشگاه منابع مالی ذخیره نداشته باشند.

وی با اشاره به بدهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشکل‌ها در بیست‌و هشتمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بدهی ما به تشکل‌ها دیروز و دیشب پرداخت شده و ما امسال هم پولی برای کمک به آن‌ها نداشته‌ایم.

صالحی لزوم افزایش تجربه کار‌های جنبی را سومین نکته قابل طرح در زمینه ارزیابی فعالیت تشکل‌ها در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دانست و ادامه داد: کنار هم چیدن جمع‌ها و نزدیک کردن این جرگه نشر به همدیگر زمان می‌برد لذا ما اگر می‌آییم و راجع به رضایت صحبت مِی‌کنیم باید توجه داشته باشیم که منابع و مقدورات چگونه بوده‌اند و تشکل‌ها با توجه به مقدورات خود گام‌های خوبی برداشته اند و این به دلیل نبود کاستی ‌ها نیست اما باید یادبگیریم که می‌خواهیم نمره بدهیم این نمره باید منصفانه باشد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص میزان رضایت ناشران از فروششان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما یک بحث احساس روانی و یک واقعیت آماری داریم احساس روانی بر پایه آشفتگی اوضاع نشر بنا نهاده شده و هرچه که شود باز هم احساس رضایتی حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: نبود رضایت در همه‌ی ناشران به معنی‌است که برخی از آن‌ها مانند دیگران نمی‌فروشند و البته عواملش هم مهم نیست اما قرار نیست همه در یک فروشگاه خوب بفروشند.
 
رئیس بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: آنچه که ما درباره آمار فروش نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران می‌گوییم غیر واقعی نبوده و در 35 درصد مازاد جدا از تورم قیمت کتاب روغن خوبی را در حوزه نشر داشته‌ایم.
 
وی گفت: ما به اقتصاد کلان حوزه نشر نگاه می‌کنیم که نشان دهنده افزایش رو به روشد آن است.

صالحی در خصوص لغو فعالیت انتشارات حیان در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ثبت نام انتشارات حیان مشکل داشته و با توجه به اینکه ثبت ناشران بر عهده تشکل‌های نشر بوده و آیین نامه آن هم وجود 35 عنوان کتاب تازه‌های نشر در میان کتاب ‌های ارائه شده هر کدام از انتشارات بوده این ثبت‌نام پذیرفته شده نیست اما در ملاقات با خانواده خود مدیر مسئول انتشارات حیان این مورد پیش آمد پس چرا ثبت نام ما در سامانه قبول شده و پولی را بابت اجاره غرفه واریز کردیم. طبیعتا اینجا اخلاقا اشتباهی صورت گرفته و باید کنترلی صورت می‌گرفت تا این امر پیش نیاید.
 
صالحی افزود: من به عنوان مدیر جمهوری اسلامی با معرفتی که از اسلام سراغ دارم باید اگر اشتباهی صورت گرفته باید آن را قبول کنم و به عنوان یک مدیر متدین و پایبند اصول اخلاقی عذرخواهی کنم.

رئیس بیست‌وهشتیم نمایشگاه بین الملل کتاب تهران اظهار داشت آنچه در مورد انتشارات هیان اتفاق افتاده این بوده که سامانه نباید حضور وی را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌پذیرفت
صالحی در خصوص ارائه راهکار‌های جدی و عمق برای بهبود وضعیت صنعت نشر گفت: واقعاً اقتصاد نشر ما در شرایطی بوده که من این جرات را ندارم که با این بدن نحیف ریسک زیادی را بکنم.

وی ادامه داد: من مشکلات موجود در حیطه نشر را می‌فهمم و میدانم که هم‌اکنون درشرایط رکود در رکود هستیم و توسعه به جراحی‌های عمیق توسیعه‌های مدبرانه‌ای نیستند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ادامه داد: باید توجه کرد که نباید با تیغ جراحی به سراغ اقتصاد نشر رفت هر چند افزایش کیفیت نمایشگاه مهم است اما باید این مسیر را به آهستگی پشت سر گذاشت.

صالحی در خصوص بنکات‌ها گفت: در بخش اول باید بگویم در مورد فرایند استفاده بنکات‌ها آنچه که مطرح شده درست است اما اینطور نیست که کسی که به نشر دانشگاهی می‌رود به شبستان نیاید افراد به بخش‌های مختلف مراجعه می‌کنند و بحث خرید یک مسئله بحش فروش مسئله‌ای دیگر است.

صالحی گفت: آمارها را باید در یک فضای یکپارچه تعیین کنیم و ارائه آمار بر اساس یک فاکتو غلط است. 

وی ادامه داد: اینگونه نبوده که بخش دانشگاهی پربازدید و بخش عمومی کم بازدید باشد.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش پایانی سخنان خود در خصوص دعواهای طرح شده در میان برخی از فعالان نشر گفت : اصلا در دعواها حوزه نشر خوشم نمی‌آید و پینگ پونگ‌ها را نمی‌پذیرم.
 
وی ادامه داد: ما به یک دوره گفتگوهای پشت پرده نیاز داریم و رسانه‌ها جای خوبی برای این پینگ پونگ‌ها نیستند.

صالحی اظهار داشت: خوب است که مشکلات میان فعالان نشر در فضای رسانه‌ای چکش بخورن و رسانه‌ها به چکش‌خواری کمک بیشتری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: می‌دانم که دعوا جذابیت دارد اما از رسانه‌های می‌خواهم که به دعواهای میان فعالان نشر کم‌تر دامن بزنند.

همچنین امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران در بخش دیگر از این نشست گفت: خوشبختانه نمایشگاه امسال تا امروز موفق بوده و در حوزه بین الملل قوی حاضر شده است.

وی ادامه داد: امسال فضایی برای ایجاد گفتگوهای مختلف فراتر از نشر کشورمان فراهم شد و با حضور چشمگیر مهمانان خارجی بخش بین‌الملل قوت یافت.

قائم مقام نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران ادامه داد: حضور رئیس نمایشگاه بین‌المللی کلونیا حضور موفقی بود و به نظر من ناشران و تصویرگران کشور از حضور وی استفاده ویژه‌ای کرده‌اند.
 
شهرام‌نیا اظهارداشت‌: به نظرم بازدید میلیونی ایرانیان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امتیازی‌ست که خودمان از آن غافلیم و عده‌آی آن را نقطه ضعف می‌دانند البته درست مشکلاتی داریم اما باید بیدانیم حضور میلیون‌ها انسان به بهانه کتاب در مصلی امام خمینی (ره) بسیار ارزشمند است.

وی گفت: در بحش فضای گفتگوی داخی ما 6 سرای اهل قلم داریم و برنامه فرهنگی نمایشگاه امسال حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.

قائم مقام بیست‌وهشتیم نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران گفت: فعالیت‌ها تالار گفتگو و اتفاقات خود جوش شایان تمدید هستند در حوزه جنبی سالن استان‌ها و برنامه‌هایی که در آن ایجاد شده خوب بوده‌اند.
 
وی ادامه سالن هنر و کارنامه نشر نیز با سرو شکل حرفه‌ای ارائه شده‌آند و به مخاطبان این امکانات را می‌دهند که با وقتی کم از منشور نشر کشور اطلاع پیدا کنند.
 
شهرام‌نیا ادامه داد در مورد فضاهای رفاهی نیز باید گفت: فضاهای ما در سال گذشته محدود بوده ‌اند اما امسال فضای مناسیبی برای استراحت مردم داشتیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود کم شدن فاصله حرکت قطارهای مترو افزایش سرویس دهی ایستگا‌ه‌ها مترو و افزایش مکان پارکینگ مصلی امام خمینی را از نشانه‌های افزایش خدمات رفاهی دانست و خاطر‌نشان کرد مجموع همدلی و همزبانی دستدرکاران نمایشگاه کتاب تهران گام‌هایی را به جلو برداشته البته من می‌دانم که شان نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیشتر از اینهاست.

همچنین محمود آموزگار سخن شورای سیاستگذاری بیست‌وهشتیم نمایشگاه کتاب تهران گفت فکر می‌کنم که اتفاقات خوبی در این 6 روز افتاده و اتفاقات جدید در حوزه ناشران داخلی و واگذاری به تشکل‌ها رخ داده است. واقعیت این است که شاهد رضایتمندی بیشتری بوده‌ایم.
 
سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: همکاری تشکل‌ها با دست‌اندرکاران برگزاری بیست‌وهشتیم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشان می‌دهد که آن‌ها نمایشگاه را از آن خود می‌دانند و من امیدوارم که روزهای روبرو هم روزهای خوبی باشد.

آموزگار گفت: من سفیر مکزیک را دیدم که گفت حتما سال آینده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کنیم و آثار خود را دراین نمایشگاه ارائه می‌دهیم البته سرانه مطالعه در مکزیک 3 کتاب به ازای هر نفر در سال است.

وی گفت: ما در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 130 هزار مراجعه به ایستگاه‌های اطلاع رسانی بیش از 200 هزار سرچ موضوعی و 48 درصد سرچ مرتبط با بخش عمومی داشته‌ایم.
 
وی گفت: ما امسال 70 میزان رضایت از اطلاع رسانی داشته‌ایم و امیدواریم در سال‌های دیگر بتوانیم خدمات بیشتری ارائه دهیم.

همچنین همایون امیرزاده مسئول رسیدگی به تخلفات ناشران عمومی در خصوص ارائه قرآن‌ها بدون مجوز در برخی از غرفه‌های نمایشگاهی گفت: گزارش‌ها درباره قرآن بدون مجوز حاصل شده و ما هم آن را دریافت کرده‌ایم این گزارش هم‌اکنون در دستور کار ما قرار گرفته تا فردا به آن رسیدگی شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار