نماینده مردم شاهرود گفت: اکثریت ما طیف اصولگرا در مجلس بودیم و خیلی صدایی از ما درنیامد که این سوخت را که بردید، نباید با عینک بدبینی نگاه کنیم و کسانی را که مذاکره می‌کنند را خائن نبینیم.

برجام لغزندگی دارد اما بیانیه سیاسی نیست/ مذاکره‌کنندگان را خائن ندانیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی در موافقت با طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام در ابتدای نطق خود به ذکر تذکری پرداخت و گفت: آقایان نادران و  زاکانی ابتدا تذکر آئین نامه‌ای دادند ما هم سکوت کرده و اینجا نشستیم. آیا ما هم بدون سر و صدا و داد و بیداد نمی‌توانیم تذکر آئین نامه‌ای دهیم؟ مطمئن باشید که باز می‌گویید صحبتت را کن و برو.  
 
وی گفت: یکی گفت مصوبه برای ذلت ملت ایران است، این توهین به کمیسیون امنیت ملی و توهین به امضاءکنندگان این طرح و طراحان آن است. آیا ما دنبال ذلت ملت ایران هستیم؟ به نظر می‌رسد ادبیات، ادبیات فاخری نیست که برخی از برادران عزیز ما این را بکار بردند و به همکاران خودشان توهین کردند.

نماینده مردم شّاهرود ادامه داد: ما امروز می‌خواهیم یک تصمیم مهم بگیریم و نیاز به این داریم که در آرامش و در یک فضای غیر احساسی و در یک فضای بسیار معقول و منطقی مطالبمان را مطرح کنیم، چه موافق باشیم و چه مخالف.

وی افزود: الان برخی از رسانه‌ها تلاش می‌کنند و برخی‌ها در بیرون تلاش می‌کنند صف ابوسفیان و حضرت علی (ع) و یا صف یزید و امام حسین (ع) درست کنند. به نظر می‌رسد که این فضای رسانه‌ای شایسته ایران نیست. به نظر من حتی کسانی هم که مخالفند دلسوز هستند و به لحاظ فهم به این مرحله رسیده‌اند که مخالفت کنند و احترام آن‌ها نیز محفوظ است.
 
جلالی سپس به نطق خود در موافقت با اجرای طرح برجام پرداخت و اظهار داشت: ابتدا تسلیت عرض می‌کنم شهادت سردار رشید سپاه اسلام سرلشکر همدانی را، همچنین تشکر می‌کنم از همه همکاران عزیز و بزرگوارم، چه کسانی که مخالف صحبت کردند و چه موافق و چه کسانی که واقعا دلسوزانه دارند فریاد می‌زنند و تذکر می‌دهند، چرا که قلبشان برای این مرز و بوم می‌تپد، شاید بعضی‌ها فکر می‌کنیم که اجرای برجام می‌تواند برای ملت مفید باشد و برخی از دوستان نیز تصورشان این است که حتما با اجرای برجام کشور دچار خسران می‌شود.

جلالی گفت: مقام معظم رهبری دستوری به ما دادند که ما باید اطاعت کنیم و فرمودند که در بحث هسته‌ای جامعه را به دو قطب تبدیل نکنیم و تمام تلاش‌های ما وحدت آفرین باشد. برهمین اساس نیز جناب آقای دکتر لاریجانی زمانی که در خصوص طرح با ما صحبت کردند فرمودند که با فراکسیون مجلس و همچنین با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هماهنگ باشید. 
 
وی افزود: ما جلسه‌ای را با دبیرخانه گذاشتیم و آقای شمخانی در جلسه اول حضور داشتند اما جلسه دوم را ایشان تشریف نداشتند. برادر عزیز دیگری بودند و نقطه نظراتشان را مطرح کردند. البته در مورد نقطه نظرات آن‌ها ما وارد بحث نیز شدیم، معنی‌اش این نبود که اگر نقطه نظراتی را مطرح می‌کنند ما با آن‌ها بحث و صحبت نکنیم. 
 
جلالی تصریح کرد: بعد از آن هم یک جلسه را دکتر لاریجانی گذاشتند و در خدمت دکتر زاکانی بودیم، ایشان یک ساعت نشستند و طرح را توضیح دادند. بعد از آن آقای زاکانی گویی سه شنبه شب هفته قبل با دوستان خودشان جلسه‌ای داشتند و صبح چهارشنبه نزدیک ساعت ۷ بود که به ما زنگ زدند که دوستان گفتند ما باید حتما خودمان با جناب آقای دکتر لاریجانی جلسه‌ای داشته باشیم.

 من به محض اینکه خدمت دکتر لاریجانی عرض کردم ایشان علی رغم اینکه آماده بودند که به جلسه علنی بیایند، به بنده گفتند به آقای ابوترابی فرد بگویید که صحن را مدیریت کنند تا من فرمایشات دوستان را بشنوم. حدود ساعت ۱۰ دقیقه به ۹ صبح جلسه شکل گرفت و در آن جلسه دکتر لاریجانی کل طرح را و محتویات آن را توضیح دادند.

این نماینده موافق اجرای طرح برجام افزود: در آن جلسه آقای لاریجانی سوالی را پرسیدند و گفتند اگر شما به دنبال رد برجام هستید، ما چنین اعتقادی نداریم. شما می‌توانید طرح خودتان را بیاورید و ما نیز طرح خودمان را بیاوریم، ولی اگر به دنبال رد نیستید، می‌توانیم با هم تفاهم کنیم. در آن جلسه همانطور که ذکر کردم آقای نبویان گفتند که من به دنبال رد هستم و نمی‌دانم که چرا مرا به این جلسه دعوت کردید و طرحم را آماده می‌کنم و دکتر لاریجانی استقبال کردند. 
 
وی افزود: لذا فردای آن روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح با نظر جناب آقای دکتر زاکانی ما داخل جلسه آمدیم و دکتر توکلی فرمودند که فهمیدم جلسه است و آمدم که نظرات خود را مطرح کنم. جمعه و شنبه هم جلسه گذاشتیم و در انتهای جلسه آقای بذرپاش فرمودند من حتی حاضرم فردا در پشت بلندگو هم اعلام کنم که ما موافق این طرحیم، لذا اجازه دهید که اول گزارش خوانده بشود و آقای دکتر لاریجانی گفت که ما تلاش خودمان را انجام می‌دهیم. 
 
نماینده شاهرود تصریح کرد: من این ماجرا را خالصانه و صادقانه مطرح کردم. با تمام احترامی که برای برادران خودم قائل هستم می‌گویم که ما به دنبال دوقطبی کردن نیستیم. 
 
مسئله دومی که وجود دارد این است که امروز بعضی از نمایندگان کد می‌آورند از صحبت‌های خانم شرمن، ببینید اگر حرف‌های دیگر آن‌ها را نیز بررسی کنیم، می‌بینیم که آن‌ها خیلی حرف زده‌اند. چرا ما کد از سخنان سیدحسن نصرالله نیاوریم؟ ایشان در ۱۵ مهر که درباره حادثه منا صحبت کردند، گفتند اسرائیل تلاش کرد تا جلوی توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ را بگیرد، اما این توافق که به زودی درهای زیادی را بر روی ایران باز می‌کند حاصل شده است. این سخن کسی است که ما او را قبول داریم. در گذشته هم ایشان گفتند که شکی نیست که توافق هسته‌ای ایران برای منطقه توافقی بزرگ و مهم خواهد بود و این جمله ایشان قبل از توافق است.

جلالی با بیان اینکه ما به دشمنان خودمان استناد بکنیم، نه درست و نه اخلاقی است، اظهار داشت: همه بر این توافق داریم که خانم شرمن و آقایان کری و اوباما دلسوز این کشور نیستند. طبیعی است که هرچقدر بتوانند جو ما را مدیریت می‌کنند و امور را بر هم می‌ریزند و می‌خواهند بین برادران دینی اختلاف ایجاد کنند، در واقع حرف‌های آن‌ها طور نیست که بتوان به آن‌ها استناد کرد. 
 
جلالی سپس در خصوص طرح اجرای برجام سخن گفت و اظهار داشت: عده‌ای گفتند که چه ضرورتی دارد ما طرح بیاوریم. من هم در ابتدا همین نظر دوستان را داشتم و معتقد بودم که شاید ارائه این طرح ضرورت نداشته باشد. دوتا نکته بود که باعث شد ما قانع شویم. نکته اول اینکه بعضی از مصوباتی که ما در مجلس داریم و الان هم در یکی از مواد این طرح آورده‌ایم، این‌ها در مغایرت با برجام و اجرای برجام قرار دارد و دست دولت را می‌بندد و این را باید تعیین تکلیف می‌کردیم. 
 
وی افزود: نکته دوم هم بیان صریح مقام معظم رهبری است که ایشان در جلسه‌ای با خبرگان فرمودند در چنین مسئله مهمی نمی‌شود مجلس را کنار گذاشت و این فرمایش نیز باعث شد تا ما این کار را انجام دهیم. 
 
جلالی گفت: ما هم نسبت به عملکرد دولت انتقاد داریم، اما برجام مسئله ملی است. ما باید تلاش کنیم این وضعیت از بین برود و از این مخمصه عبور کنیم. 
 
نماینده شاهرود تصریح کرد: با زبان طعنه و کنایه باهم صحبت نکنیم و صریح باشیم. امروز وضعیتی که ما در کشور داریم بخشی از آن نتیجه سیاست‌های گذشته است. بخشی از آن نتیجه اظهارنظرهای غیر کار‌شناسی است. برخی که می‌گویند با اجرای برجام تحریم‌ها لغو نمی‌شود، خب این تحریم‌ها چگونه ایجاد شده است؟ در گذشته هم باید صدایی از ما در می‌آمد و اعتراض می‌کردیم. 
 
وی با بیان اینکه دوستانی که می‌گویند برجام موافقتنامه است، من می‌خواهم یک خاطره تاریخی برایشان بگویم و در این باره افزود: یک زمانی رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه واسطه شدند که سوخت از ایران به شکل کامل خارج بشود و در مقابل آن رآکتور تهران را به ما بفروشند. خب برادران و خواهران عزیز. من در آن حادثه و در مسائل هسته‌ای از مجلس ششم، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستم و ۱۶ سال در این کمیسیون هستم. در‌‌ همان زمان که گفتند کل سوخت باید برود و دولت وقت هم تائید می‌کرد، تنها صدایی که از داخل کشور آمد صدای دکتر لاریجانی بود. 
 
جلالی در ادامه گفت: در یک ملاقات خارجی بودیم و در آنجا یک مقام خارجی به آقای لاریجانی گفت دولت شما می‌خواهد مسئله هسته‌ای را حل کند و نمی‌گذارید.

وی افزود:  یکی از مقامات ارشد دولت قبلی به من گفت که شما که نزدیک به آقای لاریجانی هستید کاری کنید و  گفتند ما این سوخت را می‌دهیم و من گفتم این سوخت بازدارنده است. به من گفتند چرا شما سادگی می‌کنید. آن روز آمدند در سالن اجلاس سران و قطعنامه سوخت را امضاء کردند و دست‌ها را بالا آوردند. 
 
نماینده شاهرود تصریح کرد: برادران و خواهران عزیز اکثریت ما طیف اصولگرا در مجلس بودیم و خیلی صدایی از ما درنیامد که این سوخت را که بردید چه اتفاقی دارد می‌افتد. باید نگاه ما منصفانه باشد. چشم‌هایمان را باید بشوییم. با عینک بدبینی نگاه نکنیم و کسانی را که مذاکره می‌کنند را خائن نبینیم.

وی گفت: شما نگاه کنید همین عبارت‌هایی که مقام معظم رهبری در مورد مذاکره کنندگان بیان کردند اگر برای هرکس دیگری بکار می‌بردیم بت و تابویی از آن می‌ساختند. نمی‌گوییم که نباید از این‌ها نقد شود. فرمایشات رهبر پیش روی ماست. در جلسه هیئت دولت در مورد همین مذاکرات فرمودند؛ مذاکرات انجام شده و خود آقایان حلش می‌کنند. ما باید کدهای مختلف فرمایشات مقام معظم رهبری را مطرح کنیم.

جلالی اظهار داشت: ایشان روی دو نکته حساسند و در بیاناتشان این بود. ما هم به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مقلد مقام معظم رهبری و پشت سر ایشان باشیم و باید اطاعت کنیم ایشان ولی فقیه ما هستند.

نماینده شاهرود تصریح کرد: بعضی از بزرگواران از مرحوم شهید مدرس نام بردند. برادران عزیز، مدرس در زمانی حرف می‌زد که رضا خان در این کشور حکومت می‌کرد. ما در زمانی حرف می‌زنیم که یک ولی هوشمند دقیق کار‌شناس و دلسوز در راس این حکومت است. 
 
جلالی تصریح کرد: ایشان رویکردهای نظام را هدایت می‌کند، مگر می‌شود بگوییم دکتر لاریجانی که در جلسات شورای امنیت شرکت می‌کند و سابقه‌شان نشان می‌دهد که پیرو رهبری هستند  ایشان نمی‌فهمند؟ این چه استدلالی است؟ 
 
این نماینده موافق اجرای طرح برجام به نکته‌ای دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: ما دو دسته مذاکره انجام دادیم، مذاکرات سیاسی و فنی که مذاکرات فنی ما را دکتر صالحی انجام دادند، کسی که فردی مخلص است و زمانی که از مذاکرات حمایت می‌کرد من اشک می‌ریختم، به این دلیل که آقای صالحی وزیر امور خارجه احمدی‌نژاد بود و اگر قرار بود نفسانی برخورد کند، حتما باید طور دیگری برخورد می‌کرد.

وی افزود: همین آقای صالحی آمد اینجا، به ما چه گزارشی ارائه داد و گفتند اگر نقطه نظری دارید بفرمایید و هرجا ما نکته‌ای آوردیم آقای دکتر نظر کار‌شناسی دادند که به صورت غیر مستقیم به ما رسید و ما آن را اصلاح کردیم. شخصیتی چون دکتر صالحی که در دوره‌های مختلف مسئولیت داشتند و فراجناحی، متقی و دلسوز کشور هستند باید حرفشان را حجت قرار دهیم. 
 
جلالی گفت: برجام لغزندگی دارد، چه کسی گفته که ندارد. شما مذاکره کردید، بیانیه سیاسی که ندادید. حضرت آقا فرمودند که یکجا آن‌ها کوتاه آمدند و یکجا هم ما باید کوتاه بیاییم، پس حتما آن لغزندگی‌ها وجود دارد. مجلس شورای اسلامی باید چکار کند؟ باید بیاید جلوی آن لغزندگی‌هایی را که وجود دارد بگیرد. خب این طرح همین کار را دارد می‌کند. به دلیل اینکه این یک سند بزرگ و تاریخی است.

وی افزود: کسانی که جنگ جهانی اول و دوم را به وجود آوردند و خیلی از حوادث تاریخی را به وجود آوردند بدانند رهبر پاکیزه نظام اسلامی چنین اقتداری دارد و ما به آن افتخار می‌کنیم و ما برجام را به عنوان سند افتخار می‌دانیم. 
 
جلالی خاطر نشان کرد: ما نماینده مردمیم و باید تصمیم تاریخی بگیریم. برجام را تائید نمی‌کنیم بلکه به دولت اجازه می‌دهیم در چنین شرایطی برجام را اجرا کند.
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
سلام .
بنده که این قرارداد را ذلیلانه میبینم و امضا کنندگان ان را
خاین یا نادان میدانم . شما نه به تذکرا و خط قرمزهای تعیین شده
از سوی رهبری عنایت کردید نه به سوالات مطروحه به کمیسیون
هستهای جواب دادید اقایان وزرا که مجلس را در سوالا ت و در رفت و
امدها و در جلسات تحویل نگرفتند علیرغم نظر صریح اقا به مجلس لایحه
داده نشد سایه تحریم و سایه زور گویی امریکا که همچنان هست و ... حرفهای شما به درد خودتان و هم نظرانتان میخورد و بدانید که خیانت
کردید .
آخرین اخبار