رییس شورای عالی استان های کشور گفت: متاسفانه امروز نمره معماری و ساختمان سازی شهر مشهد نمره قابل قبولی نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ غلامرضا بصیری پور در نشست خبری که با موضوع «نخستین همایش روسای شورای شهرستان های سراسر کشور» در مشهد ، در ارتباط با نحوه معماری و ساختمان سازی شهر مشهد اظهار کرد: شهر مشهد از لحاظ معماری و ساختمان سازی نمره قابل قبولی ندارد؛ برای نمونه زمانی که طرح میدان شهدا مطرح شد بنده اعلام کردم که این طرح با توجه موقعیت مکانی خود بیشتر جنبه اقتصادی دارد تا جنبه فرهنگی و معنوی که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره عملکرد شورای عالی استانهای کشور در خصوص شهرستان مشهد تاکید کرد: در این مدت هشت ماهه تلاش شده تا سه موضوع حمل و نقل شهری، زائران و حاشیه شهر مشهد به صورت جدی مطرح و پیگیری شود.

رییس شورای عالی استان های کشوردر ادامه در خصوص افزایش یا کاهش اعضای شوراها در کشور عنوان کرد: افزایش یا کاهش اعضای شوراها در کشوربحث انحرافی است در همین راستا هر طرح و لایحه ای که در مجلس کاهش وظایف شوراها را به دنبال داشته باشد خوشایند نیست.

بصیری پور افزود: در حال حاضر برخی لوایح در مجلس مطرح می شود که در راستای کاهش اختیارات شوراها در مدیریت شهر و روستاها است درحالیکه بهترین طرحی که می تواند برای مدیریت شهرها مطرح شود مدیریت واحد شهری و پارلمان محلی است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه شورای عالی استانهای کشور توانسته در کارگروه محلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارگروه کلانشهرهای کشور عضو شود و تلاش شده در این دو کارگروه طرح مدیریت یکپارچه شهری طرح و مورد بررسی قرار گیرد.

رییس شورای عالی استان های کشور ادامه داد: همچنین از دیگر اموری که به طور جدی در شورای عالی استانها پیگیری می شود بحث شوراباوری و شورایاری است چراکه شوراها نزدیکترین ارتباط را مردم داشته و مسائل و مشکلات آنها را به خوبی درک می کنند.

بصیری پور گفت: در تدوین برنامه توسعه ششم نیز پیشنهاداتی در قالب تعیین مجازات برای ساخت و سازهای غیر مجاز، پسماند شهری و حاشیه شهر در نظر گرفته شده است که شورای عالی استانهای کشور آن را مطرح خواهد کرد.

وی با اشاره به بودجه ۱۳۰ هزار میلیاردی شهرداری های کشور بیان کرد: سازمان هایی که زیر مجموعه شهرداری ها هستند با وجود اینکه متولی اصلی شهرداری ها شوراها هستند متاسفانه شوراها در روند تصمیم گیری ها و مدیریت هزینه هیچ دخل و تصرفی نداشته و تنها به حسابرسی آنها می پردازد.

رییس شورای عالی استان های کشور در ارتباط با لایحه کاهش اعضای شورای شهر در مجلس تاکید کرد: با توجه به ذهنیتی که از سال ۶۵ در خصوص تصویب قوانین با رویکرد کاهش اختیارات شوراها در جامعه وجود دارد هرگونه طرح و لایحه ای که اکنون در مجلس با این موضوع مطرح شود به معنای کاهش اختیارات شوراها خواهد بود و بنده با آن مخالف هستم.

وی تصریح کرد: البته اگر این کاهش اعضا به معنای افزایش اختیارات اعضای شوراها باشد می تواند مطلوب و مفید باشد در غیر این صورت تنها شوراها را به نهادهایی تشریفاتی تبدیل می کند که نتیجه آن اسراف کاری در امور می شود.

بصیری پور بیان کرد: افزایش و کاهش اعضای شوراها در کشور بحث انحرافی است لذا هر طرح و لایحه ای که به مجلس به منظور کاهش وظایف شوراها را به دنبال داشته باشد مثبت نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شورا با توجه به وظایفی که دارند اختیارات کافی ندارند، اظهار داشت: متاسفانه بین اختیارات شوراها و انتظارات مردم از آنها فاصله هایی وجود دارد که آن را تنها عمل کردن به قانون اساسی از بین می برد.

رییس شورای عالی استان های کشور اضافه کرد: در حال حاضر اولویت کاهش و افزایش اعضای شوراها نیست بلکه افزایش اختیارات آنها است و سوالی که اینجا مطرح می شود بلاتکلیفی ۱۲ ساله طرح مدیریت واحد شهری است که متاسفانه به آن توجهی نمی شود.

بصیری پور همچنین در ادامه به مهمترین مشکلات شوراهای روستا و شهرهای کشور اشاره کرد و توضیح داد: از جمله مشکلاتی که در این هشت ماه از سوی شوراهای سراسر کشور مطرح شده می توان به نبود اعتبارات مالی شوراها و دهیاری ها، مشکلات اهالی روستاها با بنیاد مسکن و طرح هادی روستاها و بیمه نبودن اعضای شوراها است.

رییس شورای عالی استانهای کشور در پایان با اشاره برگزاری نخستین همایش روسای شوراهای اسلامی شهرستان های سراسر کشور در مشهد گفت: این همایش در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار می شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.