محققان دانشگاه یزد موفق به تولید و تعمیر قالب‌های پانچ کاشی و سرامیک با استفاده از خمیر پودر فروآلیاژهای کاربیدزا توسط فرایندهای جوشکاری قوسی شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام عابدی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه یزد در مورد طرح خود گفت: در قالب‌های کاشی و سرامیک در صنعت مشکلاتی وجود داشت. در بازدیدی که از کارخانه‌های کاشی یزد انجام شد، همه از این موضوع شکایت داشتند که قالب‌های ایرانی کیفیت ندارند و به دلیل تحریم‌ها به سختی قالب تهیه می‌کنند. همین موضوع ایده‌ای برای انتخاب پروژه کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر مسعود مصلایی‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه یزد شد که در نهایت منجر به ثبت اختراع شد.

عابدی توضیح داد: اولین مرحله تولید کاشی و سرامیک، پرس خاک و تولید یک سرامیک بیسکویت شکل است. در این مرحله به دلیل شرایط سایشی شدید، عمر قالب‌های تولید داخل کم بوده و قالب باید تعمیر شود. لبه‌های کاشی و سرامیک به وسیله برآمدگی کوچکی در قالب‌های پانچ، ایجاد می‌شود. برای ایجاد این برآمدگی در قالب‌های پانچ کاشی و سرامیک از روش‌های مختلف جوشکاری استفاده می‌شود. همواره یکی از محدودیت‌های این روش ایجاد یک لبه مقاوم به سایش است.

وی افزود: درحال حاضر از سیم‌ها و روکش‌های آلیاژی به منظور ایجاد یک لبه با خواص سایشی مورد نیاز استفاده می‌شود. فرایند تولید سیم و روکش آلیاژی علاوه‌ بر پیچیده‌ بودن از نظر فنی، قابلیت انعطاف نداشته و از نظر اقتصادی نیز هزینه‌های زیادی دارد. این طرح با استفاده از خمیر حاوی پودر فروآلیاژهای کاربیدزا از جمله کروم، مولیبدن، وانادیم، تنگستن و ... باعث افزودن این عناصر به حوضچه مذاب شده و منجر به ایجاد فازهای سخت کاربیدی با مقاومت به سایش مناسب می‌شود. در نهایت باعث افزایش عمر این قالب‌ها می‌شود که درحال حاضر کاملاً با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است.

وی در خصوص روش اجرایی در این طرح گفت: ساخت خمیر در این طرح به صورت نیمه صنعتی انجام شده و به منظور قابلیت پیاده‌سازی صنعتی از تمام مواد و روش‌های صنعتی استفاده شده است. به عنوان یک نمونه صنعتی اجرا شده، از پودرهای کروم و کربن با نسبت ۱:۹ به همراه چسب پی‌وی‌ای خمیر تهیه شد و نتایج به دست‌آمده حاکی از بهبود چشمگیر خواص سایشی و خوردگی بود.

عابدی تصریح کرد: با توجه به هزینه کمتر در تولید و انعطاف‌پذیر بودن ترکیب شیمیایی، این خمیرها می‌توانند جایگزین مناسبی برای سیم‌جوش‌ها و الکترودهای روکشی سخت باشند. علاوه بر این، در حال حاضر امکان تامین سیم‌ جوش آلیاژی در داخل کشور نیست و همه تولیدکنندگان و تعمیرکنندگان این قالب‌ها از روش الکترود دستی (SMAW) استفاده می‌کنند که خود باعث افزایش زمان تولید و هزینه‌ها و از طرف دیگر کاهش کیفیت و دقت می‌شود.

وی درخصوص مزایای این قالب نسبت به قالب‌های خارجی گفت: در این طرح برای اولین بار از خمیرپودرهای فروآلیاژ کاربیدزا به منظور ایجاد لبه بر روی قالب‌های پانچ کاشی و سرامیک استفاده شده است. این قالب علاوه بر مکانیزه کردن فرایند در کاهش هزینه‌ها نقش بسزایی دارد. همچنین قیمت تمام شده این قالب‌ها به مراتب کمتر است، سرمایه‌هایی که شرکت‌های کاشی باید برای تهیه قالب‌های ذخیره، صرف کنند نیز به سرمایه جاری آن‌ها باز می‌گردد. زمان و هزینه تعمیر به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و باعث صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

عابدی خاطرنشان کرد: این طرح در تمام صنایع تولید کاشی و سرامیک که از قالب‌های پانچ برای پرس کردن خاک و آماده‌سازی برای پخت استفاده می‌شود، کاربرد دارد. همچنین از این خمیر می‌توان در تمام کارگاه‌ها و کارخانه‌های تعمیر و تولید قالب‌های پانچ کاشی و سرامیک استفاده کرد. در حال حاضر فاز تجاری‌سازی این طرح در حال اجراست.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار