برای جلوگيری از بروز تخلف و برخورد با خاطيان در توليد مواد غذايی نيازمند هماهنگی سازمان‌های نظارتی هستيم .

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم روز جهانی غذا که امروز با حضور ریاست سازمان غذا و دارو، نمایندگان مجلس و سایر نمایندگان لشکری و کشوری که در سالن اجلاس سران کشور برگزار شد، در خصوص تحول جدی در صنایع غذایی بیان کرد: آنچه که مردم احساس می‌کنند تحول جدید در صنایع غذایی اعم از مواد خام و فرآوری شده است.در خصوص مواد آشامیدنی با متخلفین، متقلبین برخورد می‌شود.
 
وی اضافه کرد: بهتر است به جای مطالبه گری در سازماندهی و ساختار دهی از سوی سیاستگذاران بازنگری صورت گیرد.همچنین مجموع دستگاه‌های نظارتی باید در تعداد و منابع خود تحول ایجاد کنند. 

هاشمی با اشاره به بیماری‌های قلبی و عروقی که امروزه گریبان افراد جامعه را گرفته است، عنوان کرد: توجه مردم در مصرف مواد غذایی بیشتر از تولید کنندگان است و اضافه وزن مشاهده شده در افراد به دلیل میزان بالای مصرف شکر و مواد قندی و کم تحرکی است که در عرض یک روز و یکسال ایجاد نشده و نتیجه بد مصرف کردن در 30 سال اخیر است، بنابراین مردم بیشتر از دستگاه‌ها توجه کردند و البته نوع مصرف چربی های گیاهی در بسیاری از شرکت‌ها رعایت شده اما نمی‌توانیم بگوییم که همه چیز خوب است، مثل مواد لبنی غیر صنعتی دچار مشکل هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه عدم شناسایی همه متخلفان باعث شرمندگی است مطرح کرد: همه سازمان‌ها مجوز را به سازمان‌های مربوطه می‌دهند اما باید پس از صدور مجوز نظارت نیز داشته باشد، این موضوع در مورد مواد غذایی و آشامیدنی هم صدق می‌کند، باید مواد غذایی بر اساس استانداردها تولید شود، در غیر این صورت باید پس از نظارت برخورد شود. 

وی اضافه کرد: مجازات‌ها باید بازدارنده باشد ما نیز مصمیم که بدون رجز خوانی با افرادی که با سلامت مردم بازی می‌کنند، برخورد جدی کنیم اما این کار همراهی قوه قضائیه ، مقننه و دولت را می‌طلبد. 

وزیر بهداشت، با اشاره به سفر یک روزه خود به فرانسه اذعان کرد: یک سوم مبادلات تجاری ایران و فرانسه در حوزه سلامت اعم از دارو، مواد آرایشی بهداشتی و تجهیزات است. ملاقات من با وزیر بهداشت و رفاه فرانسه حاکی از آن است که در فضای جدید پس از تحریم‌ها تعریف جدیدی برای ارتقا روابط داشته باشیم. همچنین مردم ایران در شرایط جدید نه تنها انتظار تجارت به معنی واردات و انتقال تکنولوژی را ندارند، بلکه منتظر انتقال دانش و فناوری هستند. 

وی ادامه داد: من افتخار می‌کنم که همه معتقدند منابع نفت و گاز نیست بلکه جوانان و نیروی انسانی منابع با ارزش هستند.البته باید منتظر بود در عمل فرصتی ایجاد کرد تا در راستای منابع به درون‌زا بودن سلامت برسیم. درست است که بنا بر تبادل دانشجو شد اما هدف اصلی سرمایه گذاری در ایران و ارتقای دانش فنی است. 

حسن قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: نگاه امروزه تنها نگاه به بازار 80 میلیونی ایران نیست بلکه باید بازار 300 میلیونی اطراف را نیز در نظر گرفت، باید منتظر باشیم تا دکتر روحانی ریاست جمهور برای امضای تفاهم نامه به فرانسه سفر کنند.

وی در خصوص اعلام دفن 29 نفر از مفقودین فاجعه منا بیان کرد:  کشور عربستان بعد از تعهد کسی را دفن نکرده است و این تعداد مربوط به قبل از سفر من به عربستان است. در عمل باید دید چه اتفاقی افتاده است. همکاران در پزشکی قانونی باید در این خصوص کسب اطلاعات کنند.
من از وزارت بهداشت و پزشکی قانونی عربستان تشکر می‌کنم در این دو هفته به ما کمکهای زیادی کردند برای از نگرانی درآوردن خانواده‌های مفقودین به کمک وزارت کشور و سازمان حج و زیارت نیاز است. 

وی خاطر نشان کرد: آنچه که مشخص است این است که مفقودین جزو قربانیان‌اند اما مشخصات آنها هنوز معلوم نشده است که این موضوع به پزشکی قانونی مربوط است. 



انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار