وزیر بهداشت گفت: در حوزه صنایع غذایی با کسی تعارف نداریم و به کسی اجازه رانت خواری نمی‌دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم روز جهانی غذا که امروز با حضور وزیر بهداشت؛ ریاست سازمان غذا و دارو و نمایندگان مجلس و سایر مقامات لشگری و کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد در خصوص لزوم همکاری سازمان‌ها با یکدیگر بیان کرد: سازمان ملی استاندارد، غذا و دارو و سازمان دامپزشکی نباید مقابل یکدیگر قرار بگیرند و عدم همکاری آنها اصلا پذیرفته شده نیست زیرا مردم باید احساس کنند که دولت نظارت جدی دارد.

وی افزود: اجازه رانت خواری به هیچ گروه و سازمانی را نمی‌دهیم و با کسی تعارف نداریم. اگر مشاهده می‌کنیم در کشور‌های پیشرفته به این موضوعات بیشتر توجه می‌شود به دلیل عدم وجود مشکلات زیر ساختی است.

هاشمی ضمن تاکید به ضعف دستگاه‌های نظارتی عنوان کرد: امیدواریم قوه قضائیه در مجازات مجرمین به طور جدی برخورد کند مجازات‌ها بازدارنده نبوده و با جرم متناسب نیستند. ما می
 دانیم که در بخش نظارتی مشکل داریم اما این مشکلات مربوط به سیاست‌های مرتبط با این سازمان‌هاست‌. مجلس و دولت؛ نیرو، اعتبار و قوانین حکومتی و نظارتی کافی وضع نمی‌کنند.

وی با تاکید بر دقت بر قیمت گذاری و مالیات‌ها اظهار کرد: با وضع عوارض می‌توانیم هزینه افرادی را که سرانه هزینه‌ای درمانی کشور را بالا می‌برند افزایش دهیم اما این کار نیازمند تصویب دولت و مجلس است.

وزیر بهداشت با اشاره به کنترل سالانه 35 نوع ماده غذایی مطرح کرد: از اینکه توانسته ایم بر خلاف هیاهوها ذائقه مردم را از مواد لبنی پرچرب به کم چرب تغییر دهیم خوشحالیم ای کاش این کار ادامه پیدا می‌کرد. اتحادیه‌های مختلف باید کمک کنند تا مردم بیش از گذشته به سلامت خود اهمیت دهند.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها تا به حال از سموم نا‌مناسب استفاده می‌کردیم، اضافه کرد: در این دوران مجبور بودیم از ‌کودهایی استفاده کنیم که کیفیت لازم را نداشتند در صورتی که نوع سم و میزان باقیمانده آن در محصول بسیار حائز اهمیت است. عدم رعایت این موارد منصفانه نیست و خیانت به هم نوع محسوب می‌شود.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه در ‌دوران پساتحریم باید علاوه بر مردم دستگاه های نظارتی به کیفیت بپردازند، اذعان کرد: شاید به نفع سیاسیت‌مداران باشد که به محیط زیست و سلامت به خصوص در قرن 21 توجه ویژه داشته باشند اگرچه در حوزه غذا ناکارآمد هستیم اما باید با سرعت در نظارت‌ها انتظارات مردم را برآورده کنیم.

وی در مورد اضافه وزن افراد جامعه عنوان کرد: نزدیک به 50درصد خانم های ایرانی دچار اضافه وزن هستند که نمیتوان کم تحرکی را علت اصلی آن دانست این معضل به نوع غذا هم مربوط می‌شود. بخش عمده علت شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر افراد استفاده از روغن های نامناسب است که چه بسا در آینده بیماری های نو پدید را به وجود آورند.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش سازمان استاندارد ، غذا و دارو و وزارت بهداشت ادامه داد: بایستی ارزش گذاری‌ها به درستی انجام شود به نظر می‌رسد حضورمان در بخش کنترل کم رنگ است‌. دستگاه های نظارتی بسیار کم توان ظاهر شدند علاوه بر این ارائه‌دهندگان خدمت به دلیل عدم طبقه بندی احساس می‌کنند خیلی بین افراد درستکار و غیر متعهد تفاوت نیست‌.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارزیابی کارنامه یکساله ارزیابی خوبی نیست واقعیت این است که هنوز به ارتباط محیط زیست با سلامت مردم توجه کافی نمی‌شود شاید یکی از دلایل عدم توجه سیاست گذاران به این موضوع این است که شبکه‌های زیر بنایی را اولویت خود قرار داده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
بدانیم رانت ورشو ه آلودگیهای کارهای غیرشفاف است
آخرین اخبار