توقف 3خط تولید آبلیمو و جولان قاتل نامرئی در تهران از جمله اخبار حوزه سلامت در هفته‌ی گذشته بود

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

ضرورت فرهنگ سازی و برنامه ریزی مناسب برای مراسم حج
وزیر بهداشت با توجه به اتفاقات حج امسال برنامه ریزی دقیق و مناسب و همچنین فرهنگ سازی در این راستا را ضروری و لازم دانست تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.

حادثه منا حاصل بی کفایتی دولتمردان عربستان
دکتر هاشمی حادثه منا را ناشی از  بی دقتی و بی کفایتی عربستان دانست و گفت: فتوای جدید علمای دینی می تواند شرایطی را برای تسهیل اعمال و مناسک حج برای مدیران کاروان ها و حجاج فراهم کند‌. بی توجهی و سهل انگاری عربستان منجر شد درخواست دولت  جمهوری اسلامی ایران برای اعزام نمایندگانی از دولت به این کشور با چهار روز تاخیر پذیرفته شود.

سرمایه گذاری 30 میلیاردی خیرین برای بیماران ریوی
علی اکبر ولایتی ریاست کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی گفت:خیرین حدود 30 میلیارد سرمایه گذاری اولیه برای درمان بیماران ریوی اختصاص دادند که با این سرمایه‌گذاری می‌توانیم ظرفیت بیمارستان مسیح دانشوری را به 500 تخت برسانیم.

مرگ خاموش 141 نفر در 5 ماه/ جولان قاتل نامرئی در تهران
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در 5 ماه ابتدایی امسال 141 نفر به علت مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند که 100 نفر این افراد مرد و 41 نفر زن بودند

توقف 3خط تولید آبلیمو/ارجاع پرونده 51 واحد تولیدی متخلف به مراجع قضایی
هدایت حسینی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تعدادی از واحدهای تولید کننده آبلیمو محصولات بسیار با کیفیت و سالم تولید می‌کنند که مصرف آنها مورد تائید سازمان غذا و دارو است که بدلیل کیفیت بالا امکان اعطای نشان ایمنی و سلامت بعنوان یکی از نشان‌های عالی حوزه سلامت به آنها وجود دارد و تعداد 51 محصول آبلیمو با نام‌های تجاری متفاوت موارد عدم انطباق با ضوابط فنی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اثبات شده است که از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی ناظر به این واحدهای تولیدی پرونده تخلفات به مراجع قضایی ارجاع شده است. 

حمایت از صنایعی که سلامت جامعه را اولویت قرار می‌دهند
رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو گفت: نظارت دائمی بر تمام مواد غذایی در کشور از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در اولویت قرار دارد، اما گاهی نظارت فوریتی و جهادی پیش می‌آید. 

اهدای نشان ایمنی و سلامت به 20 محصول در روز جهانی غذا
هدایت حسینی مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: در روز 25 مهر ماه که مصادف با روز جهانی غذا است به 20 محصول غذایی نشان ایمنی سلامت اعطا می‌شود. 

بلاتکلیفی تعرفه پرستاری در شورای عالی بیمه
یعقوب جعفری رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری در خصوص تعرفه های خدمات پرستاری گفت: با وجود پیگیری‌های مکرر سازمان نظام پرستاری اما هنوز تعرفه‌های خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه مسکوت مانده است‌.

واکنش سازمان غذا و دارو به وجود پارافین در روغن های خوراکی
رئیس اداره غذایی و آشامیدنی با منشاء دامی و دریایی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: تاکنون شواهدی مبنی بر وجود پارافین در انواع روغن‌های خوراکی مشاهده نشده است‌. سازمان غذا و دارو همواره از ارائه ادله و مستندات جهت بررسی و پیگیری موضوع استقبال می‌نماید‌.

ضرورت توسعه و تقویت بخش خصوصی در آموزش پزشکی
هاشمی وزیر بهداشت گفت: محدود کردن آموزش پزشکی به بخش دولتی و جلوگیری از فعالیت بخش خصوصی بار مالی هنگفتی را به دولت تحمیل کرده که گسترش پذیرش دانشگاه‌های خصوصی بهترین راهکار حل این مشکل است‌.

تعدد نام‌های تجاری علت اصلی تخلف در تولید آبلیمو
هدایت حسینی مدیر اداره نظارت و ارزیابی فراورده‌های آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی در همایش روز جهانی غذا که با حضور رئیس سازمان غذا و دارو در سالن کنفرانس سازمان غذا و دارو برگزار شد، بیان کرد: تعدد نامهای تجاری و تولید قراردادی آبلیمو دو علت اصلی در بالا بودن آمار تخلف در تولید آبلیمو است. از سال گذشته برنامه ارتقای کیفیت و سلامت آبلیمو را شروع کردیم در سطح عرضه نیز نمونه برداری انجام شد که در نتیجه این آزمایشات 3 خط تولید آبلیمو متوقف شد همچنین مشخص شد 51 محصول با استاندارها انطباق لازم را نداشته است‌.

ترکیب نوشابه‌ها باید اصلاح شود/ مشکل جدی نان‌های سنتی
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امروزه نگرانی عمده این حوزه در دسترسی به غذای سالم است گفت: متاسفانه دریافتی کالری در ایران 20 درصد بالاتر از حد مطلوب است‌. مصرف شکر 20درصد بالاتر از حد مطلوب، مصرف سرانه نمک بیش از دو برابر نیاز و مصرف روغن بیش از 20 درصد بیشتر از حد مجاز است‌.

تغییر جدی آموزش پزشکی از کمی به سوی کیفی شدن
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: حتما بایستی آموزش پزشکی از کمی به سوی کیفی شدن تغییر جدی پیدا کند. آموزش تربیت نیروی انسانی کار اصلی ماست، در کنار خدماتی که در حوزه بهداشت و درمان داریم. البته تغییر و تحول در این حوزه سخت است و بایستی با احتیاط انجام شود‌.

اتمام پروژه‌های نیمه تمام نیازمند 500 هزار میلیارد تومان اعتبار
هاشمی وزیر بهداشت گفت: اکنون برای اتمام این پروژه‌های نیمه تمام به 500 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و بخش تولید می‌تواند با تلاش بیشتر به این روند سرعت بخشد‌. در دو سال گذشته با توجه به تحریم‌ها، دولت سعی کرد تا جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و همواره به فکر مهار گرانی‌هاست‌.

طرح تحول آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرایی می‌شود
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در دانشگاه شهید بهشتی گفت: بسته طرح تحول آموزشی بسته‌ای است که در مسیر و تشکیل آن زمان زیادی صرف شده از کارشناسان و صاحب نظران هر حوزه در دانشگاههای علوم پزشکی کمک گرفته شده و بیشترین مشارکت را وزارت بهداشت و درمان در طول تاریخ فعالیت خود در جهت تدوین این سند ارزشمند داشته است‌.

تجربه موفق پیشگیری از تالاسمی با اجرای یک برنامه ملی
زالی رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در زمینه پیشگیری از تالاسمی نکته مهم ادغام یک برنامه ملی در حوزه غربالگری و ژنتیک و اثر بخشی آن در نظام کشور است‌. بحث تالاسمی در کشور با آمار سالانه 200 مورد به یک مرحله منطقی رسیده است و هرچند این آمار خوبی است اما با واکاوی بیشتر میتوانیم این عدد را کمتر کنیم.

ضرورت تدوین برنامه و قوانین بازدارنده برای حوزه غذا
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در جلسه شورای برنامه ریزی سلامت و ارتقای سطح کیفیت زندگی برنامه ششم توسعه که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، بر توجه به حوزه غذا در تدوین برنامه ششم تاکید کرد و گفت: در ایران و در دنیا به قصد سود جویی تقلب هایی در حوزه غذا صورت می گیرد که لازم است با تدوین برنامه‌هایی مناسب در این راستا از تقلب‌ها جلوگیری شود‌.

زنان محور اصلی سلامت جامعه
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در نشست مشترک مشاورین زنان دستگاه‌های اجرایی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای سلامت زنان گفت: جایگاه زن در خانواده مثل ستون خانه است در شرایطی که زندگی بسیار دشوار است بار سنگین زندگی بر عهده زنان است با مرگ هر زن یک خانواده آسیب جدی می‌بیند زنان در خانواده حکم بهداشت‌یار را دارند میزان نمک، قند، شکر و نوع روغنی که استفاده می‌شود عامل اصلی 509 درصد مرگ و میر د کشور ماست گه موجب سکته قلبی و مغزی می‌گردد.

تلاش وزارت بهداشت برای کاهش مرگ و میر زنان باردار
سیاری معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص وضعیت سلامت زنان عنوان کرد: دغدغه‌های زنان،‌تامین مالی، تامین سلامت و امنیت است که اولین ماموریت وزارت بهداشت افزایش امید به زندگی و جلوگیری از مرگ نابهنگام زنان است. ما تلاش داریم که 98 درصد علل مرگ و میر در زنان را کنترل کنیم چرا که زنان تغذیه کننده سلامت خانواده هستند‌.

رونق سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت در دوره پسا تحریم
هاشمی وزیر بهداشت در نشست مشترک با وزیر بهداشت ژاپن در دفتر خود گفت: خوشحالیم از اینکه دکتر روحانی رئیس جمهور، سلامت را جزو اولویت‌های دولت خود قرار داد و در حال حاضر بیش از 98 درصد مردم ایران تحت پوشش بیمه قرار دارند. بنابراین با حمایت مالی دولت برای دریافت خدمات بهداشتی شرایط سرمایه گذاری در حوزه سلامت کشور ایران برای کمپانی‌های کشورهای خارجی کاملا به صرفه خواهد بود. 

شرکت‌های ژاپنی برای ورود به بازار سلامت فرصت سوزی نکنند
دکتر سید حسن هاشمی در دیدار فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن که با هیئت همراه خود شامل رؤسای شرکت های ژاپنی به ایران سفر کرده بود، با اشاره به ورود محتاطانه شرکت های ژاپنی در سال های گذشته به بازار ایران تاکید کرد: به نظر می رسد شرکت های ژاپنی منتظر اجرائی شدن برجام هستند اما صراحتا می گویم احتیاط خوب است به شرطی که منجر به فرصت سوزی نشود.

پیشرفت‌های چشمگیر جراحی آندوسکوپی در ایران
زالی رئیس نظام پزشکی ایران در پنجمین کنگره بین‌المللی راینولوژی ایران در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر رشته راینولوژی به خوبی در نظام سلامت کشور ایران شکل گرفته به هر حال این رشته یکی از رشته‌های مهم علمی است که در واقع از ظرفیت‌های مختلف علمی و مهارتی بهره می‌برد.

ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده داروی گیاهی در جهان
دکتر رسول دیناروند در جلسه دیروز شورای برنامه ریزی سلامت و ارتقای سطح کیفیت زندگی برنامه ششم توسعه که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، بابیان این که 87 شرکت تولید کننده دارو در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر 71 شرکت تولید کننده مواد اولیه دارو و بیش از 120 شرکت وارد کننده دارو در کشور فعالیت می کنند.

اطلاعات آموزشی 26 دانشگاه جمع آوری شد/ تکمیل 21 هزار تخت بیمارستانی تا دو سال آتی
مدیرکل دفتر منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت از تکمیل 21 هزار تخت بیمارستانی تا دو سال آتی خبر داد و گفت: اطلاعات آموزشی 26 دانشگاه جمع آوری شد. در این زمینه کاری اساسی در حوزه توسعه بیمارستان‌ها انجام شد و با توجه به ثبت تمام خانه‌های بهداشت، مراکز و پایگاه ها در سراسر کشور به دنبال تدوین برنامه میان مدت در حوزه بهداشت هستیم‌.

افزایش پاسخگویی‌ها با اجرایی شدن طرح تجمیع
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: در صورت اجرایی شدن طرح تجمیع بیمه‌ها پاسخگویی ارائه دهندگان خدمت افزایش می‌یابد. نگاه قانون‌گذار به این موضوع درست بوده است، همچنین این طرح در سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر دیده می‌شود. به نفع کشور، منابع حوزه سلامت و محرومین و مستمندان است که بیمه‌ها تجمیع شوند‌.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار