رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با شروع رقابت جدی بین تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌ها تخلفات در صنایع غذایی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛‌رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه مراسم روز جهانی غذا که امروز با حضور وزیر بهداشت، نمایندگان لشگری و کشوری در سالن اجلاس سران برگزار شد در خصوص تخلفات حوزه غذا بیان کرد: رقابت جدی برای کاهش هزینه‌ها در بین تولید کنندگان کشور شروع شده است که همین موضوع باعث به وجود آمدن تقلب و تخلف شده است.

وی افزود: تخلفات در تولید آبلیمو خطر جدی را برای سلامت مردم ندارد. ما این اطمینان را می‌دهیم که تقلب متخلفین در تولید فرآورده‌های سمی نبوده است، بلکه آنها برای کاهش هزینه دست به کارهایی زدند که مانند آب در شیر ریختن است. امیدواریم بتوانیم شاهد تخلفات کمتر در این حوزه باشیم.

دیناروند در خصوص تولیدکنندگانی که اصلاحات لازم را اعمال کردند، عنوان کرد: این تولیدکنندگان موفق شدند تا تائیدیه برای ورود به بازار را بگیرند، اما این به معنای اتمام نظارت‌ها نیست. نمونه‌برداری و آزمایشات همچنان ادامه دارد، بنابراین بهتر است تولیدکنندگان بیشتر مراقبت نام کالا و برند خود باشند. آب آشامیدنی دماوند نیز مجاز است.

وی در خصوص خمیر مرغ مطرح کرد: مصرف خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی همچنان مجاز نیست، نظارت بر فرآورده‌های دامی به عهده سازمان دامپزشکی است. ورود خمیر مرغ به فرآورده‌های گوشتی مستلزم ایجاد تغییرات در تولید این ماده است. در حال حاضر در حال پیگیری هستیم که پس از امضای تفاهم‌‌نامه‌ها این اقدامات اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم اجازه پیگیری برای تخلفات صنایع غذایی اظهار کرد: ما به عنوان صنایع غذا و دارو و وزارت بهداشت این اجازه را می‌دهیم از کسانی که استانداردها را رعایت نمی‌کنند و به درک درستی از اهمیت این حوزه نرسیده‌اند و برای صرفه‌جویی تضمین کیفیت را نادیده می‌گیرند، برخورد کنیم.

وی با اشاره به کاهش مخاطرات احتمالی غذا به عنوان وظایف خود اذعان کرد: بسیاری از بیماری‌های مختلف شناسایی شده مربوط به غذای تولیدی است که حاوی آلاینده هستند، بدین ترتیب یکی از اقدامات مهم دستگاه‌های نظارتی مبارزه با این معضل است.

نکته بعدی بحث تقلبات غذایی است که متاسفانه با پیشرفت علم و تکنولوژی رو به افزایش است، البته این مشکل یک پدیده بین‌المللی است و تنها مربوط به ایران نمی‌شود. رنگ‌ها، افزودنی‌ها و مواد ناشناس خطرناک هستند که اجازه استفاده از این مواد همراه با نظارت ضعیف مطمئنا با خطر همراه خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به لزوم راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی قوی برای تسریع در شناسایی تقلبات بیان کرد: راه‌اندازی این شبکه می‌تواند در کاهش تخلفات موثر باشد، همچنین اصلاح رفتار و شیوه زندگی بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر بیش از 50 درصد از ایرانیان دچار اضافه وزن هستند، علاوه بر این میزان کالری دریافتی ایرانیان 20 درصد بیش از حد مطلوب است. این دریافت مواد غذایی مازاد شامل شکر، نمک، چربی و روغن نیز می‌شود. در 10 سال اخیر برای کاهش اسید چرب ترانس اقدامات بزرگی انجام شده است، اما به صفر رساندن آن کار بزرگی است.

وی اضافه کرد: آموزش و درخواست از مردم به تنهایی در اصلاح رفتارها موثر نیست، بلکه دستگاه‌های نظارتی میِ‌توانند باعث تسریع در اصلاحات شوند. واقعیت این است که غذا از نگاه اقتصادی، اشتغال، دسترسی و توسعه عدالت حائز اهمیت است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به روز غذا که بهانه‌ای برای شنیدن نظرات مختلف است، بیان کرد: واقف هستیم که برخی تولیدات کیفیت بالایی دارند، همچنین صادرات صنایع معتبر به دهها کشور آن هم در شرایط تحریم از دیگر افتخارات ماست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صنعت لبنیات می‌توانیم بهترین محصولات را تولید کنیم، همچنین در صنایع گوشتی نیز محصولات با کیفیت بالا تولید می‌شود. نان، آرد، گندم، کنسرو، شیرینی نیز با بهترین کیفیت‌ها تولید می‌شوند و انتظار داریم خود را به سطح مطلوب برسانیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار