استاندار قزوین گفت: اصلاح رفتارهای نامناسب اجتماعی باید از طریق خروجی برنامه‌های مذهبی و مراسم سوگواری در ایام ماه محرم و صفر باشد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ روزبه در نشست شورای اقامه نماز استان که در مسجد طاق بهلول قزوین برگزار شد، افزود: برنامه‌های مذهبی دو ماه محرم و صفر باید آسیب شناسی و ارزیابی شده باشد و نقاط ضعف آن اصلاح و برطرف شود. 

وی با تاکید بر اینکه باید در برنامه‌ها و مراسم مذهبی محرم و صفر به صورت توامان به شور و شعور حسینی توجه شود، افزود: نقد و اصلاح برنامه‌های مرتبط به سوگواری ماه محرم و ضروری است، چرا که این گونه برنامه‌ها باید پرمغز و دارای خروجی مناسب باشد.
 
استاندار قزوین تصریح کرد: شان قزوین برای اجرای برنامه‌های مذهبی و عزاداری‌ها باید حفظ و ارتقا یابد و در این راستا باید از همین امروز برای برگزاری هرچه بهتر و کیفی تر مراسم و برنامه‌های دهه محرم سال آینده برنامه‌ریزی کرد. 

وی با بیان اینکه در دو ماه محرم و صفر فضایی از شور و عاطفه در تمام استان برقرار است، ادامه داد: سوال این است که در استانی که غیر از حسینیه‌ها، تکایا و محافل مذهبی دارای یک هزار و 400 مسجد و بیش از 200 بقعه متبرکه است، نباید به سلامت روان و داشتن زندگی سالم و پاک که جزو تعالیم مهم دینی ما نیست، توجه شود. 

روزبه ادامه داد: پس از دو ماه برگزاری جلسات و نشست‌های مذهبی باید ببینیم در اخلاق، رفتار، ارتباطات اجتماعی و خانوادگی چه تحولاتی در جامعه اتفاق می‌افتد و این موضوع ارزیابی و آسیب‌شناسی شود. 

وی با اشاره به فرارسیدن ایام محرم و آغاز عزاداری‌های مردم، تصریح کرد: دو ماه محرم و صفر بستری را در اختیار نهاد دین قرار می‌دهد که باید از آن استفاده کرده و به سمت انجام کارهایی برویم که از این ظرفیت در جهت اصلاح رفتارها بهره‌برداری شود. 

وی افزود: در برگزاری مراسم ماه محرم نگرانی‌های شکلی و محتوایی وجود دارد که اصلاح این آسیب‌ها نیازمند رعایت الزامات قانونی و انجام کارهای فرهنگی، آموزشی و برگزاری دوره‌های توجیهی برای متولیان و گردانندگان مراسم و هیات‌های مذهبی است. 

استاندار قزوین افزود: در ایام محرم شاهد ریخت و پاش‌های فراوان و رهاسازی ظروف یکبار مصرف در سطح شهر، ایجاد زحمت برای کارکنان خدوم شهرداری، روشن کردن آتش کنار درختان، بالا رفتن از درخت‌ها، آسیب رساندن به کیوسک‌های تلفن همگانی و نامناسب بودن موسیقی دسته‌های عزاداری، سبک مداحی‌ها و پخش صدای بلندگوها و برخی دیگر رفتارهای نابهنجار هستیم که اصلاح این رفتارها باید در دستور کار مدیران شهری و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد. 

وی ادامه داد: شهرداری می‌تواند یک سلسله جلسات را در مساجد و محافل در قالب‌های مختلف برگزار کند و ضمن تعامل و ارتباط با هیات‌های مذهبی و با تولید فکر و ایده به سمت اصلاح برخی رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایام ماه محرم و صفر حرکت کند. 

انتهای پیام/ب
 



برچسب ها: مذهبی ، استاندار ، شیعه ، سنی ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.