مدیر جهاد كشاورزی شهرستان ساری توصیه های فنی کاشت کلزا در مناطق کوهستانی را ارائه کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ؛  طهمورث قاسم نژاد با اشاره به برگزاری کلاس ترویجی کشت کلزا با شرکت 17 کشاورز در روستای جعفرکلا از توابع مرکز جهاد کشاورزی شهید خاکزاد رستمی فریم شهرستان ساری گفت: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که روغن آن مصرف خوراکی دارد و در منطقه دودانگه معمولا در ماه مهر کشت می شود و کشت این محصول در تناوب با گندم موجب کاهش خسارت آفات و بیماری های گندم می شود.

وی به کشاورزان توصیه کرد: زمان کاشت مناسب کلزا بر اساس تجربیات حاصل شده 3 تا 4 هفته قبل از تاریخ کاشت گندم می باشد و میزان بذر مورد نیاز برای کاشت در روش دست پاش 8 تا 10 کیلوگرم در هکتار است.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان ساری با بیان زمان مصرف کودهای اوره، فسفره و پتاسه و لزوم مبارزه با علف های هرز به صورت مکانیکی و شیمیایی، به آفات کلزا از قبیل حلزون، لیسک، برگ خوارها، سوسک گرده خوار و شته ها اشاره کرد و یادآور شد: بیماری های کلزا شامل اسکلروتینیا، فوما و لکه برگی (آلترناریا) هستند.

قاسم نژاد بهترین زمان برداشت این محصول را زمانی که 85 تا 90 درصد دانه های خورجین های ساقه اصلی و شاخه های اولیه به رنگ قهوه ای روشن یا تیره متمایل شده و رطوبت دانه ها حداکثر 14 درصد باشد اعلام کرد و افزود: می توان با کمباین و با استفاده از هد مخصوص با تیغه برش عمودی محصول رابرداشت کرد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: کاشت ، جهاد ، کوهستانی ، کلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.