طبیعت استان کردستان دارای غارهای متعدد و زیبایی است که یکی از نوجوانان این دیار توانسته با بهره گیری از آنها به عنوان کوچکترین غارنورد کشور شناخته شود

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، 

سین: خودتان را معرفی بفرمایید؟
جیم:اسرا مفاخری متولد سال 82 در شهرستان قروه هستم و در حال حاضر در مقطع ششم ابتدایی مشغول به تحصیل هستم.

سین:ورزش را از چه سنی شروع کردید؟
جیم:از چهار سالگی همراه با پدر ومادروبرادرم به کوهنوردی می رفتم ولی رشته غار نوردی را از 9 سالگی شروع کردم.

سین:چطور شد که به رشته غار نوردی علاقمند شدید؟
جیم: فکر می کنم این علاقه از پدرم به من رسیده واز آنجا که همیشه پدرم از جذابیت های داخل غار برایم تعریف می کرد به انتخاب این رشته سوق داده شدم.

سین:آیا غار نوردی ورزش سختی است؟
جیم:بله این رشته خطرات زیادی را در پی دارد و همین امر باعث سختی این ورزش شده است وجا دارد بگویم که در غار نوردی اولین اشتباه آخرین اشتباه است.

سین:اولین غاری راکه پیمایش کردید کدام غار بود؟
جیم: غار تاتا واقع در کوههای بیجار اولین غارب بود که در سن نه سالگی پیمایش کرد این غار که حالت افقی داشت بیشتر برای آشنایی من با غار بود.

سین: چه احساسی داشتید وقتی برای اولین بار به داخل غار رفتید؟
جیم: احساسی لذ ت بخش و غیر قابل وصف است.اما یک غار سرشار است از زیبای های که هر کسی جز یک غار نورد نمیتواند آنها را ببیند و وقتی آن همه زیبای رادر دل زمین  می بینی فقط میتوانم بگویم احساسی است  وصف ناپذیر.

سین: تاکنون چه تعداد غار را پیمایش کرده اید؟
جیم:50 غار در مناطق مختلف ایران را پیمایش کرده ام که از جمله آنها میتوان به پیمایش در عمیق ترین تک چاه ایران به نام سرو 215 در اراک ، پیمایش تالار غار ایران به نام دوسر واقع در یزد، پیمایش و شرکت در نقشه برداری از طولانی ترین غار ایران به نام غار توریستی کتله خور در زنجان اشاره کرد.
همچنین عمیقترین غار ایران با نام غار پراو (پرآب) به عمق 752متر واقع در استان کرمانشاه را پیموده ام و چون این غار عمیقترین غار ایران است مجبور شدیم که 25ساعت در غار در حال فعالیت و پیمایش باشیم.

سین: تغذیه شما در مدتی که در  غار هست چگونه است؟
جیم:گاهی اوقات به خاطر طولانی بودن مسیر در غار ووجود رطوبت وسرما نیاز به تغذیه مناسب داریم بهمین خاطر جدای از بیسکویت و چای گاهی اوقات سوپ آماده  با خودمان به همراه می بریم.

سین:چطور شد که به عنوان کوچکترین غار نورد ایران معرفی شدید ؟
جیم:به دلیل داشتن سن کم و تعداد پیمایش و فعالیتم در این رشته ورزشی و موفقیتهای که در این زمینه کسب کردم از طرف فدراسیون غار نوردی ایران به این عنوان لقب داده شدم.

سین:با چه هدف و انگیزه ای غار نوردی را انتخاب کردید؟
جیم:کوهنوردی، صخره نوردی ودر پایان غارنوردی رابا این  هدف دنبال کردم که روزی زمین شناس موفقی شوم من به رشته زمین شناسی علاقه بسیاری دارم و همین علاقه و دنبال کردن این هدف غارنوردی را برایم به ارمغان آورد.

سین:از توانمندی های استان کردستان در زمینه غار نوردی برایمان بگویید؟
جیم:استان کردستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد خوشبختانه توانسته است غارنوردان بزرگی را در دامن خود پرورش دهد وبه نظر من این استان بهترین پتانسیل را در این زمینه  نسبت به دیگر شهرهای کشور دارا است.

سین:جدای از غار نوردی به چه چیز دیگری علاقه دارید؟
جیم:زمین شناسی، ورزش شنا و والیبال از دیگر علایق من جدای از غارنوردی است.

سین:آیا تابه حال در حین غار نوردی اتفاقی برایتان پیش آمده است؟
جیم: در غار نوردی به دلیل وضعیت خاصی که وجود دارد خطر همیشه هست اما خوشبختانه به دلیل وضعیت جسمانی مناسب خدا را شکر تا به حال اتفاق خاصی در حین پیمایش برایم پیش نیامده است.

سین:از زیباترین خاطره غار نوردیتان برایمان بگوید؟
جیم: زیباترین خاطره ام بر میگردد به پیمایش وغارنوردیم در غار قلایچی ودو کچی (یعنی دو دختر )که این دو غار در منطقه بوکان قرار دارد وبه علت زیبایی خاصی که دارند به عروس غارهای ایران معروف هستند در پیمایش این دو غار آنچنان محو زیبای بودم که زمان بازگشت را فراموش کردم و در حین بازگشت با عصبانیت و دلواپسی مادرم مواجه شدم و همین امر باعث ماندگاری و خاطره شدن این پیمایش برایم شد. 

سین:تا به حال ترس از پیمایش در غار را داشته اید؟
جیم:جز غار پر آو که عمقی نزدیک به 752 متر دارد و واقعا پیمایش آن بخاطر موقعیت خاصی که دارد هم سخت و هم ترسناک از هیچ کدام دیگر از غارها هراسی نداشته ام .

سین:یک غار نورد خوب چگونه غارنوردی است ؟
جیم:کسی که آمادگی جسمانی خوب و مهارت های لازم را به خوبی بداند و با آگاهی وارد این رشته ورزشی شود حتما غار نورد خوبی خواهد شد.

سین: از دست چه کسانی تا به حال لوح تقدیر گرفته اید؟
جیم: معاونان ریاست جمهوری، رییس سازمان محیط زیست، مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، گروه غارنوردی قاجر و بسیاری از عزیزان دیگر و از همگی سپاسگزارم.

سین: چه انتظاری از مسئولین دارید؟
جیم :میخواهم جدای از غار نوردی در ایران به غارنوردی در کشورهای دیگر راه پیدا کنم که موفقیت در این مورد حمایت مسئولین را می طلبد  و امیدوارم مسئولین مرا مورد حمایت خودشان قرار دهند تا به اهدافم برسم.

سین: نظرتان را راجع به کلمات زیر بفرمایید؟
جیم: غار: (دل زمین ،زیبایی) تاریکی:(با داشتن هدف بدون ترس) تلاش:(رسیدن به موفقیت)

گزارشی از ظاهری

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.