مستند «سقز» توسط یک مستندساز سقزی در قالب 5 مجموعه مجزا ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج، رامین نوری که به کار عکاسی، نویسندگی و مستندسازی مشغول است، در سقز گفت: اوایل سال 1391 برای ساخت اولین مجموعه مستند سقز، دریافت مجوزهای لازم را گرفتم که مدت 6 ماه به طول انجامید.

وی افزود: این مجوزها از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل ورزش و جوانان، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اداره‌کل محیط زیست و معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی کردستان در طول این مدت دریافت شد.

نوری بیان کرد: مراحل پیش‌تولید شامل تحقیق، پژوهش و دکوپاژ متن فیلمنامه و مجوزهای تولید تا اوایل نیمه دوم طول کشید و اولین پلان‌های مجموعه اواخر نیمه دوم 92 توسط گروه مستندساز، شروع به ضبط شد.

مستندساز سقزی ادامه داد: مجموعه فیلم سقز شامل پنج مستند تاریخ، فرهنگ، هنر، ورزش و مذهب است و مدت زمان هر مستند نیز 60 دقیقه است.

نوری گفت: مستند تاریخ شامل سکانس‌های متعددی از قدمت تاریخی و مرفولوژی و اکولوژی شهر باستانی سقز را شامل می‌شود.

مستندساز سقزی افزود: ضبط اولین تصاویر هوایی از شهر سقز با دوربین‌های پیشرفته هلی‌شات به معرفی آثار باستانی، اماکن تاریخی، غارها، کوه‌ها، رودخانه‌ها، مناطق حفاظت شده و سدهای سقز می‌پردازد.

نوری درباره متن فیلمنامه گفت: در نهایت این فیلمنامه در قالب یک مجموعه کتاب با متن کردی و تمامی تصاویر تاریخی، ورزشی، هنری، فرهنگی، مذهبی، اماکن و افراد در قالب یک آلبوم گلاسه تمام رنگی نیز عرضه خواهد شد.

گفتنی است؛مجموعه مستند سقز قرار است تا اواخر سال 1395 به مرحله پخش برسد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.