مقام سابق آمریکایی مدعی شد ایران و روسیه عاشق رئیس جمهور سوریه نیستند و تا زمانی که اسد مفید باشد از وی استفاده می کنند

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «آدام ارلی» سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره درباره نشست وین برای حل بحران سوریه و در پاسخ به این پرسش که چه چیزی تغییر کرده که آمریکا حضور ایران را در این مذاکرات پذیرفته است، گفت: این ایران و روسیه و نه آمریکا هستند که درباره بقای بشار اسد در قدرت تصمیم می گیرند.

وی افزود: اگر آمریکا به همراه متحدان خود نظیر اردن، امارات عربی متحده و عربستان سعودی در پی رها شدن از بشار اسد هستند باید با ایران و روسیه در این زمینه همکاری کنند بنابراین وجود این دو کشور در این مذاکرات منطقی است. من اطمینان ندارم مشارکت ایران و روسیه در این مذاکرات می تواند به نتایج مورد نظر ما برسد.

ارلی در پاسخ به این پرسش که حضور ایران در این مذاکرات سوال برانگیز است، آیا حضور ایران در این مذاکرات بر اساس توافق روسیه و آمریکا یا ناشی از برتری موضع روسیه بر آمریکاست، گفت: من فکر نمی کنم روسیه نفوذ زیادی بر ایران و آمریکا داشته باشد و نفوذ روسیه تنها بر بشار اسد است و حمایت های حزب الله لبنان، ایرانی ها،کمک های مالی و نیروها و تسلیحات روسی بوده که باعث حفظ نظام بشار شده است.

به گفته وی در صورتی که حمایت های ایران و روسیه نبود بشار اسد مدت ها پیش سرنگون می شد. پیام روسیه و ایران به غرب این است که اگر غربی ها خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت هستند باید بدانند تنها مسکو و تهران هستند که در این زمینه می توانند تصمیم بگیرند.

در حال حاضر سوال اساسی این است چه میزان زمان باید بگذرد تا این دو به این نتیجه برسند که زمان برای خروج بشار اسد از قدرت فرا رسیده است. بررسی سرنوشت بشار اسد در کانون مذاکرات وین قرار دارد. آمریکا، امارات،ترکیه،عربستان سعودی و اردن نمی پذیرند که بشار اسد در قدرت باقی بماند.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران و روسیه تا این لحظه موضعی درباره کناره گیری بشار اسد از قدرت نداشته اند، چرا آمریکا با حضور ایران در این مذاکرات خوشبین است، گفت: فکر نمی کنم آمریکا درباره این گفتگوها خوشبین باشد. این گفتگوها به درازا خواهد کشید و این اطمینان وجود ندارد که نتیجه این مذاکرات باب میل همه طرف ها باشد.

مسئله قطعی این است که ایران و روسیه عاشق بشار اسد نیستند و وی تنها ابزار این دو کشور است و روسیه و ایران تا زمانی که اسد مفید باشد از وی استفاده می کنند و در صورتی که به این نتیجه برسند که اسد سودی برای آنان ندارد وی را رها خواهند کرد.

در حال حاضر تلاش آمریکا و متحدان این کشور این است که روسیه و ایران را متقاعد کنند که توقف حمایت آنان از بشار اسد بهترین راه برای حفظ منافع این دو کشور در سوریه است. مشکل موجود این است که منافع ایران در منطقه در ضدیت با منافع قطر، اردن،آمریکا و عربستان سعودی قرار دارد.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار