توجه به محیط زندگی قوچ مینیاتوری باعث شده تعداد این حیوان در محیط زیست کشور افزایش یابد، اما حیوانات زیادی در کشور نیاز به چنین توجه ویژه دارند.

حال خوش این روزهای قوچ مینیاتوریبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گسترش زندگی شهرنشینی‌ و نیاز آدمی به داشتن اراضی بیشتر به منظور تامین منابع غذایی، هر ساله شاهد از بین رفتن مراتع و جنگل‌ها و تبدیل آن ها به اراضی کشاورزی هستیم.

 گسترش مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی در دل محیط زیست نه تنها مشکلات زیست محیطی زیادی را باعث شده بلکه سبب از بین رفتن محیط زندگی طبیعی موجودات زنده‌ای شده که زیستگاه اصلی آن ها محیط زیست است و زندگی ‌آن ها را با خطر انقراض رو به رو کرده است در این بین وجود شکارچیان غیر مجاز خطر جدی دیگر پیش روی حیوانات است.

 یوزپلنگ ایرانی، خرس، گوزن زرد و انواع پرندگان شکاری از جمله حیواناتی هستند که هر روزه نام آن ها به لیست حیوانات در حال انقراض اضافه می‌شود.

 شاید در بین انواع حیواناتی که این روزها در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند، قوچ لارستان کوچک‌ترین قوچ جهان که به قوچ مینیاتوری نیز معروف است در منطقه هرمود از اوضاع خوبی بهتری برخوردار باشد.

هرمود یکی از مهم ترین مناطق حفاظت شده در شهرستان لارستان است و این منطقه با 40 کیلومتر مساحت در جنوب شرق استان فارس و جنوب زاگرس قرار گرفته است.

هرمود به علت شرایط اکولوژیکی و اقلیمی گرم و خشک، از گونه‌های گیاهی و جانوری خاص مناطق گرمسیری همچون قوچ لارستان، حبیره، هربره و گربه شنی میزبانی می‌کند.

به علت اهمیت حضور کوچکترین قوچ دنیا در منطقه هرمود، این منطقه از سال 53 در زیر مجموعه مناطق حفاظت شده قرار گرفت.

این نوع قوچ که فقط در هر مورد لارستان یافت می‌شود با وزنی حدود 40 کیلوگرم و شاخ‌های 75 سانتی متر در اوایل مهر ماه شروع به جفت گیری و در فرودین ماه زایمان می‌کند.

 توجه ویژه مسئولان محیط زیست منطقه در تامین علوفه قوچ لارستان دلیلی بر افزایش و حفظ نسل این موجود شده است.

 طبق سرشماری سال 92 از حیوانات منطقه تعداد 464 راس قوچ و میش مشاهده شده است و همین توجه ویژه  به منطقه قوچ لارستان حیات دیگر حیوانات منطقه را نیز بهبود بخشیده است.

 کارشناسان محیط زیست منطقه تنها خطر پیش روی حیوانات منطقه هرمود را حضور شکارچیان غیر مجاز می‌دانند و علت آن را وسعت زیاد منطقه و کمبود پاسگاه‌های محیط بانی عنوان می‌کنند.

 بی شک اگر چنین توجه ویژه‌ای نسبت به تمام مناطق حفاظت شده کشور لحاظ شود، بسیاری از حیوانات نادر و در حال انقراض کشور از خطر نابودی نجات پیدا می‌کنند.

برای مثال یوزپلنگ ایرانی که نمادی از کشور ما محسوب می‌شود در روزهای ابتدایی سال هر روز شاهد شنیدن خبر کشته شدن یکی از این حیوان در محیط زیست بودیم و تنها دلیلی که می‌توان برای آن عنوان کرد ورود انسان به محیط زندگی طبیعی یوزپلنگ است.

این حیوان که تقریبا در تمام مناطق کوهستانی کشور می‌تواند زندگی کند اما به دلیل از بین رفتن حیواناتی که از آن ها تغذیه می‌کند مجبور است برای تامین آب و غذا وارد مناطق روستایی و حاشیه جاده‌ها شود و مردم بومی منطقه به علت آگاهی ناکافی اقدام به کشتن آن ها می‌کنند. همچنین با شروع فصل زمستان و کم شدن علوفه و آب در مناطق محیط زیست حیوانات دیگری نیز وارد مناطق روستایی می‌شود که با خطر شکار رو به رو می‌شود.

 بدون شک اگر مسئولان محیط زیست کشور در حفظ و محافظت از مناطق چهار گانه حفاظت شده توجه بیشتری نشان دهند که یکی از این موارد تاسیس پاسگاه‌های محیط بانی در مناطق حفاظت شده، تامین علوفه حیوانات در فصل زمستان و جلوگیری از ورود شکارجیان غیر مجاز به مناطق حفاظت شده ، می‌تواند گام موثری در ارتقای سطح محیط طبیعی کشور باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار