هیئت امنا در سیستم اداری دانشگاه‌های کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، اما متأسفانه آنطور که باید به آن توجه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر امین‌لو مشاور وزیر بهداشت و دبیر مجامع و شوراها در اولین گردهمایی کشوری رؤسای دبیرخانه‌های هیأت امنای دانشکده‌های علوم پزشکی و خدماتی بهداشتی درمانی کشور در روز دوشنبه 18 آبان که در کتابخانه مرکزی دانشکده‌ی علوم پزشکی ایران برگزار گردید،  در خصوص فعالیت‌های دبیرخانه‌ی هیئت امنا عنوان کرد: از سال 1388 دبیرخانه‌ای با وظایف مشخص تأسیس شده است که در دانشگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، و طبق مصوبه‌ای که در هیئت امنای تمامی دانشگاه‌ها مطرح شده است، باید اعضای این دبیرخانه‌ها و همچنین رؤسای هیئت‌های امنا در تمامی جلسات برگزار شده در دانشکده‌ها حضور داشته باشند در نتیجه تمامی ارتباطات میان وزارت‌ خانه‌ها و دانشگاه‌های کشور توسط هیئت امنا و دبیرخانه‌های آن برقرار می‌شود.

وی عنوان کرد: باید تمام دبیرخانه‌ها دفاتر مخصوص به خود را داشته باشند، و تمامی مصوبات و سندها در این مکان بایگانی شود.

دکتر امین‌لو در خصوص برنامه‌های سالانه این هیئت عنوان کرد: در تمام این سالها سعی ما بر این بوده که حداقل سه جلسه در سال را در خصوص هیئت امنا برگزار کنیم، و در این جلسات بودجه‌هایی که به دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود که ما از آن به عنوان کمک‌های مالی یاد می‌کنیم، به امضای هیئت امنا می‌رسد. و ما برای آنکه بتوانیم به مقامات بالاتر پاسخگو باشیم، بودجه‌ی تفصیلی در ابتدای سال آغاز کرده و تصویب می‌کنیم و در نهایت امضای مقام وزارت می‌رسانیم و انتظار ما از مسئولان دبیرخانه‌ها این است که گزارشات مربوطه را به موقع به دبیرخانه‌ی مرکزی اعلام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: به دلیل آنکه این مصوبات در طول سال دستخوش تغییرات می‌شود، در پایان سال جلساتی در خصوص اصلاحیه‌ی این مصوبات برگزار می کنیم.

وی افزود: در سال 94 شاخص‌های عملکرد در فرم دانشگاه‌ها در قالب جداولی رتبه‌بندی خواهد شد و بصورت منظم گزارش می شود تا براساس آنها عملکرد سالیانه دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

مشاور وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: حدود 151 مورد پیشنهاد از 35 دانشگاه کشور داشتیم که از جمله‌ی این پیشنهادات تشکیل جلسات هیئت امناها تشکیل کارگاه‌های آموزشی و توجیهی، کوتاه شدن زمان ابلاغ صورت جلسات و خارج شدن جلسات هیئت امنا از جلسات محرمانه به حالت عادی و ارزیابی عملکرد این هیئت بود که همه‌ی این پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

هیئت امنا باید حضوری فعال داشته باشند
در ادامه دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جایگاه هیئت امنا در دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: هیئت امنا در دانشگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که بعد از انقلاب انجام شده قرار دادن هیئت امنا در جایگاه اداری دانشگاه بود و بخش‌های عمده‌ی سیاست‌های دانشکده‌ها باید در این هیئت بررسی شود. اما متأسفانه چه در وزارت علوم و چه در وزارت بهداشت  درمان آنچنان که باید سیاست‌های دانشکده‌ها اعلام نمی‌شود و تصمیم‌گیری مربوطه در هیئت امنا اتفاق نمی‌افتد. در‌ واقع آنچه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در عمل رعایت نمی‌شود و در بررسی مشکلات مسائل مربوط به دانشگاه‌ها، ردی از هیئت امنا وجود ندارد.

مخبری دزفولی خطاب به وزیر بهداشت عنوان کرد: با توجه به بحث دانشکده‌های علوم پزشکی و مبحث آموزش و بهداشت و درمان مسائلی که در این زمینه وجود دارد باید توسط هیئت امنا بررسی شود، اما آیا این هیئت پاسخگوی این مسائل می‌باشد، یا خیر؟ و ما باید تدابیری بیاندیشیم که هیئت امنا حضور فعال داشته باشد.

وی افزود: با توجه به طرح تحول سلامت در این طرح، گرفتاری‌های گوناگونی وجود دارد که باید برای هیئت امنا در حل این مشکلات جایگاه ویژه‌ای قائل شد.

دبیر شورای عالی انقلاب خاطرنشان کرد: یکی از عملکردهای بسیار مهم وزیر بهداشت، تصویب طرح آزمایش و آموزش علمی در عرصه‌ی پزشکی است که در این چهارچوب باید دید هیئت امنای دانشگاه‌ها چه وظایفی بر عهده دارند و وجود دبیرخانه‌های فعال باعث می‌شود که وظایف اعضای این هیئت به آنها گوشزد شود و شرحی از عملکرد این هیئت را مطرح کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار