اکثر مترجمان ما با ادبیات کلاسیک و زبان فارسی بیگانه هستند.

مهدی افشار، مترجم در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه مترجمی را که به زبان فارسی تسلط ندارد، نمی‌توان مترجم دانست گفت: هنگامی که زبان مقصد ما در در ترجمه، زبان فارسی است، مترجم باید بر این زبان تسلط کامل داشته باشد. اکثر مترجمان ما با ادبیات کلاسیک و زبان فارسی بیگانه هستند.

وی افزود: در صورتی که مترجمی زبان مبدأ را به خوبی نشناسد، قادر نخواهد بود محتوای کتاب را به خوبی بیان کند. به عنوان مثال مترجمی که تنها با 5 هزار تا 10 هزار کلمه زبان فارسی آشنا است، به طور مسلم برای ترجمه متنی که 15 هزار کلمه دارد، با مشکل مواجه خواهد شد.

این مترجم با اشاره به رابطه میان تسلط بر زبان فارسی و انتقال مطلب ترجمه بیان کرد: هرچه مترجم به زبان فارسی تسلط بیشتری داشته باشد، ترجمه‌ای بهتر و شیواتر انجام خواهد داد. حتی در صورتی که پیچیدگی‌های زبانی در زبان مبدأ دیده شود به وسیله قابلیت‌های زبان فارسی از جمله جنبه‌های توصیفی آن می‌توان ترجمه‌ای خوب ارائه داد.

افشار ادامه داد: مترجم بی‌تردید بدون دانستن زبان فارسی در هنگام ترجمه کم خواهد آورد. نظام آموزشی و کم‌کاری مترجمین سبب شده است مترجمین امروز از زبان فارسی آگاهی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: تمام افراد گمان می‌کنند که به طور کامل به زبان فارسی تسلط دارند. در صورتی که اگر مترجم تنها در زمینه محاوره و گفتار زبان فارسی توانایی داشته باشد، در نگارش ترجمه کم خواهد آورد و نمی‌تواند متن را به درستی ترجمه کند.

این مترجم با اشاره به آنکه برخی رمان‌نویسان ما نیز در بیان مفاهیم ناتوان هستند، اظهار داشت: افراد در خانواده‌ها برای مطالعه کتاب و شعر تشویق نمی‌شوند. از طرف دیگر شاهد بی‌توجهی به این مسئله در نظام آموزشی هستیم. در صورتی که مترجمی باید در ذیل رشته زبان و ادبیات فارسی قرار بگیرد و آموزش آن بین رشته‌ای شود. در این صورت برای آموزش مترجمین قوی‌تر رفتار خواهد شد.

افشار تصریح کرد: افرادی که در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل می‌کنند، گویا با زبان فارسی دشمن هستند. هنگامی که از آن‌ها ترجمه متنی ادبی را بخواهی، با بیان تحصیل خود در رشته زبان انگلیسی نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. در صورتی که اگر قصد ترجمه آثار شکسپیر را داشته باشند، این افراد برای ترجمه بهتر باید به زبان فارسی مسلط شوند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار