سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در هفته کتاب امسال تدابیر و رویکرد‌های خاصی را ارائه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دکتر محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به منظور اعلام برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در سازمان فرهنگی شهرداری برگزار شد.

در این نشست که محمود صلاحی به عنوان عضو سیاست‌گذاری هفته کتاب نیز انتخاب شده، ضمن خیرمقدم به خبرنگاران و اهالی رسانه گفت: حادثه‌ تروریستی شهر پاریس را که اصولاً همه مکاتب الهی به ویژه اسلام و مردم ما که همیشه قربانی تروریسم بودند، محکوم می‌کنیم و مطمئنم که دولت و نظام ما نگران هستند و با دولت فرانسه همدردی خواهیم کرد.

وی افزود: ما در شروع هفته کتاب هستیم. اصولاً کتاب برای بشریت موضوعیت دارد و یک عنوان حاشیه‌ای و کنار متن نیست. کتاب بهترین داشته ما از پیشینیان بوده و در رأس تمام هنر‌های ما قرار دارد. چنانچه در آیین اسلامی ما نیز قرار گرفته و خود پیامبر (ص) می‌گوید معجزه من کتاب است. از طرفی وجه اصلی انقلاب ما فرهنگ و کتاب بوده. به نحوی که بالاترین و پربازدیدترین نمایشگاه‌های ما در طول سال نمایشگاه کتاب است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در شهریور‌ماهی که گذشت میهمان مسکو بود و بیست هشتمین دوره نمایشگاه کتاب را گذراند. با وجود اینکه با مسکو در دوره برگزاری در یک سطح بودند اما از لحاظ استقبال مخاطبان نمایشگاه ما پربازدید‌ترین بود.

صلاحی عنوان کرد: از بیست و سوم فروردین‌ماه سال جاری که مسئولیت این بخش را پذیرفتیم، نزدیک به چهارصد کتابخانه در سطح شهر تهران راه‌اندازی شد که همه آن‌ها متعلق به شهرداری و زیر نظر مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری مدیریت می‌شود. برای اینکه مردم کتاب‌های ما را از طریق سامانه الکترونیکی استفاده کنند، فرهنگسرای شفق را میزبان قرار دادیم و بیش از یک میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده. این فهرست نویسی در حال اجرایی شدن است. از طرفی برخی کتاب‌های آسیب‌دیده را جمع‌آوری کرده و به مناطق محروم هدیه و کتاب نو را جایگزین می‌کنیم اما با این تفاسیر شهر تهران هنوز نیاز به کتابخانه دارد.

صلاحی اظهار داشت: درست است که شهرداری تهران به ویژه در زمان دکتر قالیباف برای فرهنگسراها و کتابخانه‌ها اهمیت زیاد قائل شده و کار‌های زیادی را در این خصوص انجام داده اما باز هم نیاز به راه‌اندازی چنین مکان‌هایی داریم. چون به نسبت موقعیتمان در دنیا به ویژه شهر تهران، باید در هر محله فرهنگسرا و کتابخانه ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: به تعداد کتاب‌ها و کتابخانه‌ها و به مقدار صرف وقت در کتابخانه‌ها، فرهیختگی جامعه ما افزایش پیدا می‌کند و هر چه قدر فرهنگ کتابخوانی و سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ بیشتر باشد، بازخورد‌های خوبی به دنبال خواهد داشت.

صلاحی ادامه داد: به منظور بالا بردن سطح فرهنگ جامعه و سطح کتابخوانی برای هفته کتاب، امسال چند محور اصلی را قرار دادیم. محور اول ایجاد کتابخانه، محور دوم بالا بردن تجهیزات کتابخانه‌ها، و در نهایت توسعه فرهنگ مطالعه است. البته این را قبول  ندارم که سرانه مطالعه ایرانی دو الی سه دقیقه است اما از طرفی نیز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

صلاحی در خصوص ایجاد کتابخانه برای نابینایان گفت: فرهگسرای خاوران که تجهیزات آن آماده شده، برای مطالعه نابینایان در نظر گرفتیم و دو مکان دیگر نیز در نظر داریم. اگر مورد استقبال قرار گرفت، این کار را توسعه خواهیم داد. با بررسی‌های انجام شده حداقل در پنج نقطه تهران نیاز به فرهنگسرا برای نابینایان است.

وی بیان کرد: یک میلیون و یک صد هزار جلد کتاب در دست فهرست نویسی و هزینه عضویت در کتابخانه‌ها از 3 الی 8 هزار تومان است که فرد بعد از ثبت‌نام از تمام کتاب‌خانه‌ها در طول یک سال می‌تواند استفاده کند. لازم به ذکر است که در هر چهارصد کتابخانه سطح شهر فهرست‌نویسی صورت می‌گیرد.

صلاحی بیان کرد: ما هم در برگزاری نمایشگاه کتاب سال و هم در توسعه و تجهیزات کتابخانه‌های شهر بسیار فعال هستیم. به این جهت در تمام حوزه‌های وزارت ارشاد حضور داریم و در این خصوص فعالیت‌های مستمری را انجام خواهیم داد.

صلاحی اظهار داشت: شعار امسال شهرداری در حوزه کتاب «کتاب یار همدل و همزبان» است که برگرفته از شعار رهبر انقلاب خواهد بود. برنامه‌های ما در این هفته شامل جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی، دعوت از نویسندگان  و چهره‌ها در کتابخانه‌های سطح شهر، ایجاد گذر کتاب در منطقه‌های یک، چهار، پنج، هشت، و بیست و فرهنگسرای مترو، مسابقه سراسری کتابخوانی، راه‌اندازی کانونی برای قلم اولی‌ها، تولید و توزیع محصولات مرتبط در حوزه کتاب و کتابخوانی، ایجاد کتابخانه سیار، تجلیل از هفتصد و پنجاه خادم و کتابدار است.

ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه صحبت‌ها و برنامه‌های هفته کتاب خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره کتاب شهر را در پیش داریم که در آن بهترین کتاب در سه نقطه شهر، شهروند و شهرنشینی انتخاب خواهد شد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار