معاون درمان وزارت بهداشت از انجام سه مرحله پیشگیری برای کنترل دیابت در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در دومین روز از همایش ملی راهبری دیابت در خصوص اقداماتی که جهت پیشگیری و درمان دیابت در کشور صورت گرفته است گفت: از سال 1375 با تشکیل کمیته ملی دیابت فعالیت در این زمینه در بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت پایلوت آغاز شد و خدمات رایگان به بیماران دیابتی در 80 مرکز دیابت داده می‌شود.

وی ادامه داد: پیشگیری اولیه مربوط به حوزه بهداشت و درمان است ولی برای پیشگیری ثانویه ما موظفیم که با درمان به موقع دیابت از پیشرفت آن جلوگیری کنیم و برای پیشگیری سوم باید از شدت عوارض دیابت برای کاهش مرگ و میر بکاهیم. برنامه‌هایی در زمینه پیشگیری دوم و سوم داریم که سعی می‌شود، حفاظت مالی مناسبی از این بیماران در حوزه درمان داشته باشیم.

وی افزود: حدود 600 کلینیک و پلی کلینیک راه‌اندازی شده است و 250 کلینیک در حال راه‌اندازی است که از فعالیت‌های آنها پرداخت و تشخیص دیابت است.

وی در ادامه گفت: بحث ثبت و گزارش‌دهی و پرونده الکترونیک از موضوعات دیگر است که به آن می‌پردازیم تا بتوانیم پایش مستمری در زمینه بیماری دیابت داشته‌ باشیم. ما باید حلقه ارجاع در سطح دو و سه را در دیابت تکمیل کنیم و به موقع بیماران را به کلینیک‌های ویژه معرفی کنیم که این کار برای 21هزار نفر از روستاییان صورت گرفته است.

 75 درصد پیشگیری دیابت به عهده خود مردم است
دکتر کوشا قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد اقدامات پیشگیری دیابت عنوان کرد: دیابت جدا از مجموعه‌ی بیماری‌های غیر واگیر نیست و متأسفانه در کشور در حال افزایش است. همین که بتوانیم جلو پیشرفت دیابت و چاقی را در کشور بگیریم این خود یک اقدام بزرگ است. 75 درصد پیشگیری دیابت از بیماری‌های غیرواگیر برعهده مردم و 25 درصد برعهده مراکز بهداشتی درمانی است. البته رسانه‌ها نیز باید به ما کمک کنند. ما در خود سیستم نیز آموزش‌هایی داشته‌ایم.

وی در ادامه گفت: پزشک خانواده هنوز آن طور که باید توفیق لازم را پیدا نکرده است. سیستم بهداشتی ما در زمانی که بیماری‌های واگیر در کشور شایع بود در جهت کنترل و پیشگیری آن حرکت عظیمی داشته است. در حال حاضر ما راه لازم برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر را پیدا کرده‌ایم و فقط بیماریابی نمی‌کنیم بلکه ریسک‌یابی می‌کنیم از شنبه پایلوت طرح خود را در 4 شهر آغاز خواهیم کرد.برای استفاده حداکثر از این سیستم باید مراقبین سلامت ساختار را درست کنند.


وی افزود: مراقبین سلامت در حاشیه شهرها حضور دارند، که باید در زمینه بیماری‌های غیرواگیر فعالیت کنند. توصیه داریم که افراد بالای 40 سال که در معرض بیماری غیرواگیر قرار دارند به این مراکز مراجعه کنند. سازمان WHO با برنامه‌هایی که دارد ریسک افراد و احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را شناسایی می‌کند. با تدوین برنامه ایراپن از شنبه به صورت پایلوت بهورزان و مراقبین سلامت محور سلامت خواهند بود و اقدامات پیشگیرانه با هماهنگی پزشکان صورت می‌گیرد تا زمانی که در زمینه پیشگیری تمرکز نکنیم نمی‌توانیم میزان هزینه‌ها را کاهش دهیم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار