رییس سازمان غذا و دارو از دسترسی 2.7 میلیون نفر از بیماران دیابتی در کشور از خدمات و دارو خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در دومین روز از همایش بین‌المللی راهبری دیابت در خصوص دو محور فعالیت سازمان غذا و دارو برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: سازمان غذا و دارو در دو محور در سند ملی دیابت وظایفی را برعهده دارد که محور اول در خدمت اهداف پیشگیری و بهداشتی است، به هر حال تغییر شیوه زندگی و نوع تغذیه به سمت چاق شدن و کم تحرک شدن پیش می‌رود، بنابراین تعداد افراد چاق و در نتیجه دیابتی نوع دو رو به افزایش است.

وی در خصوص اقداماتی که در زمینه اصلاح تغذیه مردم صورت گرفته است عنوان کرد: ما در زمینه اصلاح تغذیه مردم با اطلاع رسانی بر روی بسته‌های مواد غذایی که میزان چربی، نمک و قند مواد غذایی را نشان می‌دهد اقداماتی داشته‌ایم که حدود ده درصد از مواد غذایی دارای علامت راهنمای مواد غذایی هستند. همچنین صنایع را برای اصلاح ضوابط فنی به مصرف کمتر نمک و شکر تشویق کرده‌ایم.

دیناروند در ادامه گفت: ما قصد داریم که تا سال آینده میزان مصرف نمک و شکر را در مواد غذایی تا 10 درصد کاهش دهیم. ملزومات پزشکی و دارو برای بیماران دیابتی از شرایط خوبی برخوردار است. داروهای خوراکی و تزریقی حتی فراتر از فهرست دارویی WHO را ما در اختیار داریم.

وی در خصوص هزینه‌های دارویی بیماران دیابتی بیان کرد: در سال گذشته هزینه دارویی بیماران دیابتی 170 میلیون دلار و در سال 94 این هزینه‌ها به 200 میلیون دلار رسیده است. 2.7 میلیون نفر از بیماران دیابتی توانسته‌اند دارو و خدمات لازم را دریافت کنند که اگر بخواهیم برای تمام بیماران دیابتی دارو را تأمین کنیم هزینه‌های آنها به 300 میلیون دلار می‌رسد.

وی افزود: در مورد بیماران دیابتی حدود 85 درصد از هزینه دارو را دولت پرداخت می‌کند. بنابراین هزینه پرداخت شده توسط بیماران 25 میلیون دلار بوده است که این مبلغ بالایی نیست، اما ما باید دسترسی بیماران به دارو را در کشور افزایش دهیم.

تخصیص 2 درصد سرانه منابع تعریف شده در روستاها برای تقویت نظام مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر
 دکتر کبیر رییس سازمان بیمه سلامت ایران در همایش ملی دیابت در خصوص برنامه‌های بیمه برای پوشش بیمه‌ای بیماران گفت: از سال 91 بیمه خدمات درمانی به بیمه سلامت تبدیل شد. امیدواریم در برنامه پنجم و ششم بتوانیم با یک نگاه یکپارچه پوشش بیمه‌ای را ساماندهی کنیم، که برای این منظور نیاز به یک برنامه برای این که مشخص کنیم چه بیمارانی با چه سقفی باید پوشش بیمه‌ای شوند نیاز داریم. ما برای اولین بار یک پیشنهاد خوب ارائه کردیم که در روستا 2درصد سرانه منابع تعریف شده را برای تقویت و تحکیم نظام مراقبت در بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دهیم. 3800 مرکز درمانی در روستاها به صورت آزمایشی برای بیماران دیابتی در حال انجام است که در صورت نتیجه بخش بودن در خصوص بیماری‌های دیگر نیز اجرا خواهد شد.

وی افزود: بیمه خیلی از خدمات را در حوزه سلامت تحت پوشش قرار داده است، حتی در خصوص پیوند نیز بیمه مداخله داشته است. قطعاً‌ برای موفقیت باید تجمیع بیمه ها اتفاق بیافتد تا بدانیم که چه بخشی با شکل گیری نظام ارجاع به چه اندازه و با چه هزینه‌ای باید تحت پوشش قرار بگیرد تا بتوانیم جلو ناتوانی را بگیریم تا هم منابع حفظ شود و هم مدیریت منابع به خوبی صورت گیرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

برچسب ها: دیابت ، دارو ، تجمیع بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار