رئیس سازمان غذا و دارو از ایجاد وحدت ریه در ارائه تسهیلات به مناطق آزاد با امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری تفاهم‌نامه فی‌مابین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو در خصوص اهداف تفاهم‌نامه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو گفت: دستگاه‌های اجرایی از نظر قانونی وظایفی دارند که معمولاً تلاش دارند آن‌ها را انجام دهند و گاهی قوانینی هستند که اجازه موازی‌کاری می‌دهند در این صورت هیچ فردی حاضر به کوتاه آمدن نیست.

وی افزود: ما در گذشته نیز با مناطق آزاد تفاهم‌‌نامه‌هایی را داشته‌ایم ولی به این شکل برای اولین‌بار است که این اتفاق می‌افتد ما حتماً در راستای این تفاهم‌نامه تلاش داریم که با وحدت رویه تسهیلات را در اختیار مناطق آزاد قرار دهیم.

وی در خصوص ظرفیت‌های کالایی مناطق آزاد عنوان کرد: مناطق آزاد در چارچوب قانون‌ها می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند ما می‌توانیم مناطق آزاد را برای برخی نیازها که در مناطق اصلی محدودیت برای ارائه آن داریم در اختیار بگیریم.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص کالاهایی که اجازه ورود به کشور را ندارند، تأکید کرد: برخی کالاها اجازه ورود به کشور را ندارند که علت آن نداشتن سلامت لازم نمی‌باشد بلکه به دلیل بالا بودن سرانه آن برای کشورها نمی‌توانیم برای ورود این امکانات و داروها مجوز لازم را صادر کنیم شاید مناطق آزاد بتوانند بخشی از این نیازها را که سیاست‌ها اجازه تأمین آن را نمی‌دهند، وارد کنند.

وی در خصوص موضوع ثبت منبع عنوان کرد: ثبت منبع برای کالاها در مناطق آزاد بسیار آسان‌تر شکل می‌گیرد چرا که این مناطق جمعیت بسیار کمی دارند بنابراین می‌توانند با وجود مجوزهای بین‌المللی با تسهیلات متفاوت و سخت‌گیری کمتر این اقدامات را انجام دهند پس این تفاهم‌نامه میزان دخالت ما را به حداقل می‌رساند و کار به طور کامل توسط مناطق آزاد انجام می‌شود و می‌تواند تسهیلات را در اختیار مردم در این مناطق قرار دهند.

دیناروند در خصوص ایجاد بازار توریسم سلامت در مناطق آزاد تصریح کرد: مناطق آزاد می‌توانند به بازار توریسم سلامت تبدیل شوند. هر چه دیرتر اقدامات لحاظ شده در متن تفاهم‌نامه اجرایی شود مشکلات ما به شکل تصاعدی پیش خواهد رفت بنابراین این اولین قدم از طرف وزرات بهداشت و درمان در این زمینه خواهد بود.

وی در خصوص ممنوعیت برخی کالاها و واردات داروهای مکمل و بدن‌سازی به کشور تأکید کرد: متأسفانه ورود فراورده‌‌های قاچاق به کشور قابل تکذیب نیست چرا که با توجه به اینکه میزان تقاضا بیش از عرضه کالا است بنابراین برای تأمین تقاضا قاچاق اتفاق می‌افتد در بدن‌سازی هورمون‌های مصرفی ممنوع هستند همچنین داروهای دوپینگ و جنسی که استفاده می‌شوند چون از لحاظ قانونی بستر لازم برای فراهم آوردن این کالاها وجود ندارد بنابراین به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

وی در ادامه گفت: از سال گذشته ما تعاملاتی با وزارت ورزش برای سالم‌سازی ورزشگاه‌ها داشته‌ایم وجود 90 درصد قاچاق در بازار برای این حوزه حقیقت ندارد. تفاهم‌‌نامه شامل همه کالاهای سلامت است یعنی تمام اقداماتی که باید اعمال کنیم در مناطق آزاد صورت می‌گیرد و همه قوانین و ضوابط همان است که وزارت بهداشت تعیین می‌کند. ورود کالا به مناطق اصلی نیاز به ثبت منبع دارد ولی در مناطق آزاد بسیار آسا‌ن‌تر می‌باشد.

وی در خصوص دغدغه سازمان غذا و دارو برای کنترل ورود کالاها از منافذ مرزی گفت: پیگیری ورود کالاها از منافذ مرزی دغدغه ما شده است. فهرست کالاهایی که از این منافذ وارد کشور می‌شوند باید مشخص باشند. که ما آن را اعلام کرده‌ایم ولی آن‌ها رعایت نمی‌کنند. کسب و کاری است که کالاهای تقلبی با برندهای معروف در حوزه دارو وارد می‌کنند که سلامت مردم را به خطر می اندازد و هیچ ماده مؤثری ندارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.