دبیر شورای عالی مناطق آزاد از لزوم کنترل شدید بازارچه‌های مرزی برای کنترل کالاهای قاچاق خبر داد.

بازارچه‌های مرزی کنترل کالاهای قاچاق را مشکل کرده‌اندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد در نشست خبری تفاهم‌نامه فی‌مابین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو  در خصوص 7 منطقه جزو توافق‌نامه گفت: 7 منطقه کوچک جغرافیایی ایران در این توافق‌نامه تجربه متفاوتی خواهند داشت‌، سیاست‌گذاری این اقدام توسط وزارت بهداشت و اجرای آن توسط مناطق آزاد صورت می‌گیرد. امیدواریم در مناطق آزاد به یک بروکراسی یکپارچه برسیم. تلاش داریم که یک نظام مدیریتی متفاوتی را فراهم کنیم که اگر نتایج آن خوب بود آن را به مناطق دیگر نیز تامین می‌دهیم. این مناطق به صورت پایلوت مورد آزمایش قرار می‌گیرند و نتایج آن به سایر نقاط منتقل خواهند شد.
 
وی افزود: نگرانی‌هایی در این رابطه وجود دارد که غیر از گمرک مناطق آزاد روزنه‌هایی وجود دارد که تحت کنترل ما نیست مثل ته‌لنجی‌، بازارچه‌های مرزی‌، تعاونی‌های مرزی‌، کول‌بری اگر از این مناطق کالایی وارد شود ما نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم باید به شدت برای ورود کالا از این مناطق از سوی سازمان وزارت بهداشت کنترل‌ها صورت گیرد. تا ما مجبور به پاسخگویی به سازمان غذا و دارو نباشیم. باید این بازارها را مجبور کنیم که کالاهایی را که مجوز سلامت ندارند وارد نکنیم.
 
وی در خصوص ته‌لنجی گفت: ته‌لنجی عبارت از اینکه وقتی تاجری کالایی را وارد می‌کند و در مسیر بخشی از این خراب می‌شود که این را تاجر نمی‌پذیرد و به کارگران لنج داده می‌شود. که حدود یک و نیم تن برنج از این مسیر وارد کشور شده اگر این کالاها در فروشگاه به فروش برسد تعهدات ما به خطر می‌افتد ما نباید از تجارت آنها ممانعت کنیم ولی می‌خواهیم کالایی که در حوزه سلامت جایی ندارد را وارد نکنند. این اقدامات بیشتر در حوزه کالاهای خوراکی و آرایشی بهداشتی اتفاق می‌افتد. بدون کنترل این مناطق قطعا ما دچار مشکل خواهیم شد. ما از نیابت وزارت بهداشت به سلامت این کالاها نظارت خواهیم کرد. اینکه این کالاها دارای استاندارد باشند یک منطق روشن است. تعداد مناطق مرز نشینی و بازارچه‌های مرزی چندین برابر مناطق آزاد است و در حوزه اختیارات ما قرار ندارد ما تعهد می‌دهیم که در مناطق آزاد استاندارد وزارت بهداشت رعایت شود. 

وی در خصوص کنترل دالان‌ها عنوان کرد: در دنیای صنعتی وقتی یک داروی جدید بیاید تا یک فرآیند طولانی را نگذارند نمی‌تواند در بازار عرضه گردد. این دالان‌ها در این 7 منطقه آزاد اجازه ورود این کالاها را ندارند. همه گمرک‌ها تحت کنترل وزارت بهداشت قرار دارند به جز دالان‌ها که باید کنترل درباره آنها نیز صورت گیرد‌.

وی در ادامه گفت: 7 لایحه‌ برای مناطق آزاد مریوان، مهران،‌ اردبیل، سیستان، جاسک، بوشهر، ارائه شده است و مدیران نیز در مناطق مستقر شدند. تهیه طرح جامع و هماهنگی با دستگاه‌های محلی از جمله وظایف آنهاست که باید انجام دهند.

وی در خصوص زمین‌خواری در مناطق آزاد تاکید کرد: زمین‌ها در مناطق آزاد به فروش نمی‌رسد تنها واگذار می‌شود. در صورتی که زمینی برای فعالیت خاص به فردی واگذار شود و فرد بتواند در مدت مقرر فعالیت خود را آغاز کند زمین به وی واگذار می‌گردد اما اگر نتواند در زمان مقرر فعالیت خود را شروع کند زمین از او مسترد می‌شود. که مدیر عامل مناطق آزاد از باز پس گیری 157 زمین در مناطق آزاد خبر داده است. 

دکتر فلاح مشاور دبیر در حوزه ورزش سلامت در خصوص اهداف امضای تفاهم‌نامه گفت: اقدامات موثری در مناطق آزاد برای یکپارچه سازی در قالب این تفاهم‌نامه صورت پذیرفته است. از اهداف این تفاهم‌نامه لزوم توجه به شاخص پیشرفت مدنی و به عبارتی لزوم پیشرفت پایاپای شاخص‌های مدنی و اجتماعی است.
 
رویکرد دیگر دبیر خانه ایجاد الگوی ایران 1904 با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه می‌باشد. که در این رابطه دو سرفصل مورد توجه قرار گرفته است که اولین موضوع نظارت بر فعالیت‌های مکمل‌های دارویی آرایشی و بهداشتی و موضوع دیگر توافق برای برگزاری نمایشگاه است. 
در حال حاضر با توجه به رفع تحریم‌ها می‌توانیم انتظار تحول گرانقدری را در این حوزه داشته باشیم. 

وی در ادامه گفت: اگرچه از اقدامات غذا و دارو تامین سلامت غذا و دارو است اما از اهداف این تفاهم نامه افزایش کمی و کیفی شاخص‌های کیفی مناطق آزاد است. توسعه صادرات‌، ارتقای تکنولوژی و فناوری و اقتصاد صادرات محور در حوزه سلامت از دستاوردهای این تفاهم‌نامه است.

مهندس مهدی زاده، مدیر امور استانهای وزارت بهداشت و درمان در خصوص 4 محور این تفاهم‌نامه گفت: ما در 4 محور کالاهای خوردنی ،‌آشامیدنی، بهداشتی، تجهیزات پزشکی دارو و مکمل‌ها تفاهم خواهیم داشت و بعد از کمیته و شورایی که قرار است برگزار شود برای هر محور تفاهم نامه تا حداکثر دو ماه آینده در مورد روش‌های اجرایی به تفاهم خواهیم رسید تا وحدت رویه ایجاد کنیم. 

وی افزود: با توجه به تعداد زیاد مناطق باید سعی کنیم وحدت برقرار کنیم و تسهیلات لازم را در حوزه کالاهای سلامت محور ارائه دهیم و بر چسب اصالتی را در تفاهم نامه مشخص کرده‌ایم که کالاهایی که در منطقه خاصی اجازه توزیع دارند فقط در همان مناطق توزیع شوند تفویضات غذا و دارو در خصوص نیروهای متخصص موجب شده است که بتوانیم به مردم از لحاظ سلامتی کالا اطمینان دهیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 
  
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.