كاظم علیپور معتقد است: شاعری كه تاریخ اسلام را خوب خوانده باشد و به رخدادها و وقایع تاریخ اسلام احاطه دارد، با آن فردی كه اطلاعات سطحی دارد، متفاوت است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ كاظم علیپور، شاعر، با بیان اینكه بخشی از شاعران شیعی و انقلابی همیشه از حماسه امام حسین(ع) متاثر بوده‌اند، اظهار كرد: در این سال‌ها حركت امام حسین (ع) به عنوان حركتی انقلابی، ارزشی بر روی همه تاریخ تاثیرگذاشته است و قطعا شاعران از این واقعه تاثیر بیشتری نسبت به دیگر افراد می گیرند.

وی ادامه داد: اگر شاعران امروز تحت تاثیر چنین حركتی قرار نگیرند و این حركت، برایشان منبع الهام بخش نباشد، شاید به شكلی نسبت به مسائل جامعه خود هم بی تفاوت شده باشند. تمام شاعران بزرگ جهان نسبت به فرهنگ سرزمینشان و اسطوره هایشان تحت تاثیر هستند و مگر می شود یک شاعر شیعه تحت تاثیر حادثه عظیم كربلا قرار نگیرد.

علیپور با اشاره به اینكه ادیبان و تاریخ نگاران برجسته كشورمان حركت امام حسین (ع) را به عنوان حركتی فوق حماسی پذیرفته‌اند، گفت: در جامعه امروز، آدم‌ها به قدری تهی شده‌اند كه حتی خانواده خود را هم تحت تاثیر قرار نمی‌دهند و در چنین شرایطی نمی‌توان واقعه كربلا و قیام ماندگار امام حسین (ع) را نادیده گرفت. همه هنرمندان و شاعران معاصر ما، به این شرط كه زوایای پنهان و آشكار تاریخ را به درستی خوانده باشند، امكان ندارد تحت تاثیر واقعه عاشورا قرار نگیرند.

این شاعر خاطرنشان كرد: اگر عاشورا را تنها به عنوان حركت احساسی و عاطفی ببینیم، همه ما تحت تاثیر قرار می‌گیریم، اما شاعری كه تاریخ اسلام را خوب خوانده باشد و به رخدادها و وقایع تاریخ اسلام احاطه دارد، با آن فردی كه اطلاعات سطحی دارد، متفاوت است و به یک میزان تحت تاثیر حركت امام حسین (ع) قرار نمی‌گیرند و گروهی كه مطالعه داشته‌اند، شعورمندانه‌تر و عمیق‌تر به این واقعه می‌پردازند.

وی همچنین با اشاره به راهپیمایی اربعین حسینی به عنوان حركتی نمادین در جهان اسلام و تشیع، عنوان كرد: احساس عمومی در این راهپیمایی در اهالی ادبیات و شاعران بی‌تاثیر نیست و به نوعی پیام خود را به مخاطبانی كه خارج از مرزهای اسلام و جامعه خودمان هستند، می‌رساند. این حركت‌های نمادین، همین كه برای یك اهل اندیشه، نویسنده، روزنامه نگار و مخاطب خارج از مرزها سوال ایجاد می‌كند، مفید و خوب است و خیلی از خبرنگاران، كارگردانان و هنرمندان كشورهای غربی به راهپیمایی اربعین حسینی آمده‌اند و از آن تاثیر گرفته اند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.