زمانی متوجه عمق عواقب مطالعه نکردن توسط کودکان می‌شویم که تنها راه دستیابی کودکان به دانش فضای مجازی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانی عزیزترین هدیه‌ای که به کودکان می‌دادیم، همان کتاب بود. همان کتابی که چندان اهمیت نمی‌دادیم، چند صفحه‌ای و به چه قیمتی بود. با حرص و ولع زیاد آن را ورق می‌زدیم؛ اما این روزها دیگر کتاب هدیه موردعلاقه کودکان نیست. مسأله‌ای که شاید چندان مهم جلوه نکند و به اهمیت آن پی نبریم. اما زمانی متوجه عمق آن می‌شویم که تنها راه دستیابی کودکان به دانش، فضای مجازی شود یا بدتر از آن هیچگونه دانشی برای عرضه نداشته باشند.

گاهی دلیل مطالعه نکردن کودکان به خانواده آن‌ها بازمی‌گردد. خانواده‌ای که در آن مطالعه نمی‌شود، نمی‌توان انتظار ظهور کودکی را داشت که به سراغ مطالعه برود. در این میان تنها خانواده تأثیرگذار نیست. هرچند هنوز هم این مسئله حرف اول را می‌زند. فرهنگی غلط سبب شده است، کودکان به سراغ مطالعه کتاب نروند. در این فرهنگ مراجعه فراوان به فضای مجازی را نوعی مدرن بودن قلمداد می‌کنیم. این مسئله تنها در افراد بزرگسال دیده نمی‌شود؛ بلکه میان کودکان نیز وجود دارد و در بین آن‌ها نیز دیده می‌شود. اما تمام مسئله به همین جا ختم نخواهد شد. زمانی که کودک میان انبوه تکالیف غرق می‌شود، دیگر شوق و ذوقی برای مطالعه کتاب نخواهد داشت. با این حال باز هم فقط این دو عامل به تنهایی سبب کتابخوان نشدن کودک نخواهد شد.

ریشه اصلی آن را می‌توان در نحوه نگرش جامعه به مبحث کتابخوانی جستجو کرد. تا زمانی که مطالعه کتاب را نوعی عقب‌ماندگی می‌دانیم و برای یافتن کوچکترین آمارها در اینترنت و فضای مجازی جستجو می‌کنیم، این هنگام است که جستجو در فضای مجازی نشانه‌ای از مدرن بودن محسوب می‌شود. در این زمان است که منابع مکتوب تنها میان قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورد. پیامدی که این روش دارد تنها به امروز کودکانمان و فردای آن‌ها محدود نمی‌شود. پیامد این مسئله گریبانگیر تحقیقات جامعه بویژه در زمینه ادبیات خواهد شد.

این مسئله امروز به چشم نمی‌آید. اما زمانی که همین کودکان بر حسب دانش دانشگاهی خود به مدارج بالای علمی برسند، همه چیز را در میان اینترنت و فضای مجازی جستجو می‌کنند. این مسئله شاید بی‌اهمیت جلوه کند؛ اما در نهایت سبب می‌شود کتاب‌ها منابع دست چندم مطالعاتی شوند. حتی در دنیای غرب هم هنوز کتاب اولین منبع تحقیقاتی فرد در پژوهش محسوب می‌شود و هوز هم سراغ همین منابع را هنگام مطالعه می‌گیرد. کودکی که از ابتدا به مطالعه نکردن کتاب خو می‌کند و به آن چندان توجهی ندارد، درآینده نیز به سراغ آن نخواهد رفت.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار