آیا قاضی برای کتاب حکم صادر می‌کند؟

امروزه با نشر خبر راه‌اندازی احتمالی «دادگاه کتاب» به نظر می‌رسد که از این به بعد قرار بر آن است که قاضی برای کتاب حکم صادر کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «دادگاه» و «کتاب» مفاهیمی هستند که اگر‌چه ریشه در دو عرصه کاملاً جداگانه دارند؛ اما این بار به گونه‌ای در قالب یک همکاری احتمالی در کنار یکدیگر نشسته‌اند که گویی قضا، جزا و فرهنگ همواره همنشین یکدیگر بوده و انس آن‌ها انکار‌ناپذیر و ضروری است. 

هم‌اکنون اصطلاح ترکیبی «دادگاه کتاب» که برای اولین بار در روز‌های اخیر در قالب مصاحبه‌ای با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان راهکاری برای رسیدگی جدی به مسئله کپی‌برداری‌های غیر مجاز طرح شد، بازتاب‌هایی در میان نویسندگان و شاعران داشته که ما در اینجا به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:


حوزه مأموریتی گسترده؛ رمز موفقیت «دادگاه کتاب»

محمد‌ میرکیانی، نویسنده‌ای است که پی دی اف برخی از کتاب‌های وی با عناوین «قصه ما مثل شد» و «قصه ما همین بود» در برخی از سایت‌ها به صورت غیر مجاز به فروش رفته‌اند و این امر بهانه‌ای است که بتوان با وی از «دادگاه کتاب» و فواید و مضرات راه‌اندازی چنین دادگاهی سخن گفت.

این نویسنده در پاسخ به این سؤال که راه‌اندازی دادگاه کتاب چه کمکی به حل معضل کپی‌برداری‌های غیر مجاز می‌کند به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: دادگاه کتاب به شرط محدود نشدن به حوزه مکتوب و گسترده تر کردن ابعاد مأموریتی خود می‌تواند کمک قابل توجهی به حل معضل کپی‌برداری‌های غیر مجاز بکند.

میرکیانی افزود: بهتر است که ما در دادگاه کتاب به برداشت‌های بی‌اجازه کتاب در سایت‌ها و آثار تصویری بپردازیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش قضاوت در مورد کارکرد دادگاه کتاب را به آینده نزدیک موکول کرد و اظهار داشت: نحوه قضاوت در مورد راه‌اندازی این دادگاه به میزان جدیت کارش بستگی دارد.


دادگاه و کتاب دو مفهوم ضد و نقیض هستند

همچنین محمد کاظم مزینانی، نویسنده با تأکید بر ضد و نقیض بودن دو مفهوم دادگاه و کتاب و نبود تناسب میان این مفاهیم، گفت: همنشینی مفاهیم دادگاه و کتاب در قالب یک طرح تعریف شده در حوزه فرهنگ، احساس خوبی را در من ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: به طور معمول مسائلی همچون رسیدگی به مبحث کپی‌برداری‌های غیر مجاز بیشتر از آنکه جزایی باشد، حقوقی است و در شرایطی که به فرهنگ مرتبط باشد، در همین حوزه به آن رسیدگی می‌شود؛ زیرا سرقت کتاب با سرقت اشیاء متفاوت است.


دادگاه کتاب نوعی صورت‌سازی است

همچنین محمدجواد جزینی، نویسنده نظر خود را درباره دادگاه کتاب و راه‌اندازی آن چنین اعلام کرد که این دادگاه صورت سازی است.

وی تصریح کرد: بحث کپی‌رایت، بخش کوچکی از مشکلات نویسندگان است.


پروسه رسیدگی به تخلفات، شاکیان عرصه کتاب را منصرف می‌کند

همچنین عباس براتی‌پور، شاعر با تأکید بر این که دادگاه کتاب نباید راه‌اندازی شود، گفت: در حال حاضر پروسه رسیدگی به تخلفات و شکایات طولانی شده که شاکیان عرصه‌های مختلف و به خصوص کتاب را منصرف می‌کند.

وی افزود: اگر چه کار کسانی که آثار دیگران را بدون  ذکر منبع و نام نویسنده اصلی، به اسم خود چاپ می‌کنند درست نیست؛ اما با وجود مشکلات عدیده‌ بر سر راه احقاق حقوق شاکیان، باید گفت که به نظر من هر کسی که شاکی است با مواجهه با پروسه طولانی رسیدگی به تخلف انجام شده، از شکایت خود منصرف می‌شود.

در نتیجه چنین در می‌یابیم که در صورت راه‌اندازی دادگاه کتاب به عنوان جایگزینی برای پیوستن به قانون جهانی کپی رایت، می‌توان چنین گفت که اگر‌چه وجود چنین دادگاهی در تعریف خود بازدارندگی متخلفان را به همراه خواهد داشت؛ اما در واقع باید باور کنیم که پیوستن کشور ما به قانون جهانی کپی رایت امری است که در صورت اجرا تا اندازه زیادی موفقیت‌آمیز خواهد بود و به نفع نویسندگان است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار