یاسوج ؛

تجاری سازی اختراعات دانشگاهیان در کهگیلویه وبویراحمد نیازمند حمایت است

رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به ثبت چند اختراع از سوی نحبگان این استان که درانتظار حمایت برای تجاری سازی هستندگفت: تبدیل یافته های پژوهشی محققان به فن آوری وتجاری سازی آن نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، محمود رضا رحیمی افزود: راه اندازی پارک علم و فن آوری برای جمع آوری ایده ها، ایجاد مراکز رشد برای تبدیل ایده ها به فن آوری های علمی و افزایش ارتباط علم با صنعت از نیازهای پژوهشگران برای تجاری سازی پژوهش ها است.

وی اظهار کرد: وجود مراکز رشد راهکار اصلی افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان است که این استان با داشتن تنها یک مرکز رشد نمی تواند سهم قابل توجهی در تولید فن آوری های نوین داشته باشد.

رحیمی بیان کرد: کوچک بودن بخش عمده ای از صنایع کهگیلویه و بویراحمد عملا امکان تقاضا برای تولید فن آوری های مورد نیاز صنعت را محدود کرده است.

وی با اشاره به راهبردهای وزارت علوم برای افزایش تعداد پژوهش های منجر به فن آوری و افزود: ضعف زیرساخت های موردنیاز محققان باعث فرار مغزها و مهاجرت نخبگان به استان های دیگر شده است.
رحیمی با بیان این که دانشگاه یاسوج رتبه نهم کیفیت پژوهش در میان دانشگاه های کشور و رتبه 28 مراکز علمی کشور را در اختیار دارد، گفت: حمایت از پژوهشگران این خطه برای توسعه کشور ضروری است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان در این استان نیازمند حمایت های فرابخشی بین دستگاه های اجرایی متولی است.

مجید محنایی افزود: باتوجه به ظرفیت های انسانی و طبیعی کهگیلویه و بویراحمد باید 20 شرکت دانش بنیان در این استان راه اندازی شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون تنها سه شرکت دانش بنیان در این استان فعال است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حمایت از اجرای طرح های تحقیقاتی و افزایش فن آوری برای کاربردی کردن پژوهش ها رویکرد دولت یازدهم است.

محنایی با اشاره به اختصاص سه درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی مانند آموزش و پرورش، بهزیستی و 30 درصد از بودجه فرهنگی دانشگاه ها به امر پژوهش بیان کرد: با همدلی و مدیریت می توان از ظرفیت های موجود بهره وری بهتری کرد.

وی با اشاره به این که 21 طرح مطالعاتی برای تامین زمین مورد نیاز پارک علم و فن آوری در اطراف شهر یاسوج اجرا شده است افزود: تعیین زمین مورد نیاز این مرکز علمی مطابق با معیارهای وزارت علوم دلیل تاخیر در ساخت پارک علم و فن آوری بوده است.

عملیات اجرایی پارک علم و فن آوری کهگیلویه وبویراحمد چندی پیش در سفر رییس ردانشگپاه آزاد اسلامی رکشور آغاز شد.

به گفته کارشناسان کهگیلویه و بویراحمد قابلیت تبدیل به قطب گیاه شناسی کشور به ویژه در زمینه گیاهان دارویی را دارد.

این استان با داشتن بیش از دو هزار گونه گیاهی و وجود 460 گیاه دارویی از مناطق مستعد کشور در عرصه های جنگلی است.

وجود یکهزار و 250 گونه گیاهی در منطقه حفاظت شدن دنا نشانگر توانایی ایجاد یک منطقه گیاه شناسی در کهگیلویه و بویراحمد است.
تولید 25درصد از نفت کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از استعدادهای این استان است.
این استان 700 هزار نفری در جنوب غربی ایران تنها استان کشور است که پارک علم و فن آوری ندارد.

انتهای پیام /گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.