سخنگوی دولت گفت: عدم استخدام در برنامه ششم توسعه صحت ندارد.

هیئت دولت یکشنبه آینده تکلیف بودجه 95 را مشخص خواهد کرد/ عدم استخدام در برنامه ششم توسعه صحت نداردبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمد باقر نوبخت" سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه (24 آذرماه) برگزار شد، گفت: با اشاره به جلسه فوق‌العاده شب گذشته هیئت دولت گفت: دولت شب گذشته جلسه فوق‌العاده به منظور بررسی احکام پیشنهادی که در لایحه بودجه 95 باید الحاق می‌شد، تشکیل داد.

وی افزود: در این نشست تعدادی احکام از سوی برخی از دستگاه‌ها دریافت کردیم تا به بودجه سال 95 اضافه شود، نهایتا جمع‌بندی‌ها انجام شد و تنها به یک جلسه برای تعیین سقف بودجه نیاز داریم.

نوبخت تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فردا نشستی با وزرا خواهد داشت تا اگر وزرا مطلب و موردی داشتند، ارائه کنند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: روز یکشنبه هفته آینده رأی‌گیری درباره بودجه سال 95 تمام خواهد شد و در ادامه آن کار بررسی برنامه ششم توسعه شروع خواهد شد.

*پیش نویس برنامه ششم در اختیار هیچ دستگاهی قرار نگرفته است

وی ضمن انتقاد از عملکرد رسانه‌ها در رابطه با تحلیل و انتشار متن پیشنهادی لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه، خاطر نشان کرد: پیش نویس برنامه ششم در اختیار هیچ دستگاهی قرار نگرفته است، رسانه‌ها بیشتر بجای اینکه اطلاع‌رسانی کنند، اطلاعات نادرست و اقوا کننده را ارائه دادند، آنچه که اکنون تحلیل می‌شود در رابطه با برنامه‌ای است که هنوز قطعی نشده و نقص دارد، لذا بهتر است در جامعه استرس ایجاد نکنیم. 

سخنگوی دولت تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود هیچ استخدامی در برنامه ششم نداریم صحت ندارد، ما اعلام کردیم که دستگاه‌ها می‌توانند استخدام داشته باشند، درحال حاضر هم از هر 5 نفر که بازنشسته می‌شوند یک نفر جایگزینی داریم.

نوبخت گفت: دولت تأکید دارد که تمام  لوایح در چارچوب اسناد فرادستی سیاست کلی نظام و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنظیم کند که در این راستا کتابچه دفاعیه را تهیه کردیم تا هرآنچه را که انجام می‌دهیم را استدال کرده و با بندهای سیاست‌های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی تطبیق دهیم.

وی ادامه داد: همچنین به جز این رویه سیاست اقتصاد مقاومتی که به ریاست جهانگیری تشکیل می‌شود یک بار دیگر برنامه‌‌های دولت را با سیاست‌های کلی تطبیق و احراز می‌کند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود با بیان اینکه ممکن است برخی وزارت‌خانه‌ها موافق تفکیک نباشند، گفت: ممکن است برخی وزارت‌خانه‌ها به وضع موجود عادت کرده‌ باشند به ویژه‌ آنکه در راستای بهره‌وری ممکن است لازم باشد برخی اختیارات آن وزارتخانه‌ها به دستگاه دیگری منتقل شود، خیلی از این امر رضایت نداشته باشند. اما مبنای ما تصمیم جمعی هیئت‌وزیران است که در فرآیند برنامه ششم توسعه نتیجه آن تعیین می‌شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گفت: این صندوق‌ها به جهت افزایش بدهی دولت به آنها و نیز عدم کارایی لازم در مدیریت دارایی‌های موجود ایجاد مشکل کرده‌اند به طوری که دولت حقوق بازنشستگان را از خزانه عمومی پرداخت می‌کند.

وی افزود: یکی از دلایلی که در آسیب‌شناسی مطرح می‌شود این است که صندوق‌ها از یک سو تعهداتی را پذیرفته‌اند و منابع آنها در حال حاضر موجود نیست و از سوی دیگر حقوق افرادی که به جمع بازنشستگان می‌پیوندند باید از محل کسب حقوق شاغلین تامین شود که این امر تعادلات را بر هم می‌زند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه مسائلی را که در صورت عدم رسیدگی عامل ایجاد بحران می‌شوند را به 3 دسته تقسیم‌کرده ایم گفت: مسئله صندوق بازنشستگی یکی از آن مسائل است که بامشکلات موجود باید به آن رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: گفته می شود میانگین سن بازنشستگان ما 44 سال است و این یعنی افرادی که همچنان توانایی کار کردن و خدمت را دارند و می توان از تجاربشان بهره‌مند شد به جمع کثیر بازنشستگان افزوده شده‌اند که این اصلا به نفع کشور نیست.

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگری با این مضمون که در برنامه ششم به مباحث آسیب‌های اجتماعی پرداخته نشده است، تصریح کرد: این یک پیش‌ داوری غیر واقع‌بینانه است، یکی از اهداف ما کاهش معضلات اجتماعی است و ما در مرکزی در وزارت کشور این امر را تحت بررسی قرار داده‌ایم و همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز شورای ویژه‌ای به این امر اختصاص یافته‌ است و از سویی ردیف اعتباری خاصی برای آن در بودجه 95 و در برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده‌ایم.

سخنگوی دولت در خصوص پرداخت و یا عدم پرداخت یارانه تولید اظهار داشت: یارانه‌ای که به تولید داده می‌شود از محل افزایش قیمت است و باید دید دولت صلاح می‌داند که قیمت حامل های انرژی افزایش یابد یاخیر؟

نوبخت در ادامه افزود: پس از بررسی دولت به این نتیجه خواهیم رسیدکه درآمد حاصل از این افزایش قیمت را به چه صورت میان نیازمندان توزیع کنیم همچنان که سیاست کلی اقتصاد مقاومتی معطوف بر این است که به تولید و خانوارهای نیازمند رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: بالغ بر 75 میلیون نفر از یارانه های نقدی استفاده می کنند و حتی برخی خانوارها از یارانه غیر نقدی مشتمل بر حمایت غذایی بهره مند هستند و از طرفی بالغ بر 1300 میلیارد تومان نیز برای کمک به تولید صرف کردیم که آمار واحدهای بهرهمند از آن و نیز تاریخ واریز مبالغ را پیش از این مطرح کرده‌ایم.

نوبخت همچنین با اشاره به اظهارات جهانگیری مبنی براینکه با بسته شدن پرونده PMD نباید انتظار داشت که همه مشکلات به سرعت حل شود، گفت: با اجرایی شدن برجام تحریم‌ها برداشته می‌شود، محدودیت‌ها حذف می‌شوند و سرمایه گذاران زیادی به ایران خواهند آمد، اما مشاهده آثار این سرمایه گذاری‌ها و استفاده شایسته از این فرصت به زمان نیاز داریم.

نوبخت با اشاره به آثار برداشته شدن تحریم‌ها پس از بسته شدن پرونده pmd خاطر نشان کرد: برای اینکه آثار برداشتن تحریم‌ها دیده شود چند ماهی طول می‌کشد.

*دولتمردان از امکانات دولتی برای اثرگذاری در انتخابات استفاده نخواهند کرد

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی براینکه جریان‌های نزدیک به دولت و برخی مسعولین تا چه حد امکان ورود به جلسات و رایزنی های انتخاباتی دارند، تصریح کرد: باید صریح بگویم که دولتمردان از هیچ امکانات دولتی برای اثرگذاری در انتخابات استفاده نخواهند کرد و تنها وظایف قانونی خود در جایگاه مجریه را باید انجام دهند، لذا آنچه که ما می‌توانیم در جایگاه قانونی انجام دهیم برگزاری یک انتخابات سالم هست.

وی با بیان اینکه سال 92 انتخاباتی در کشور صورت گرفت که یک رضایت عمومی در کشور را فراهم کرد و امیدی در کشور آفریده شد، گفت: چقدر خوب است که مردم راضی باشند و امید در جامعه جاری باشد،  شاهد شادمانی مردم پس انتخابات 92 بودیم، بدون اینکه بعد از آن حرف و حدیثی صورت گیرد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: خیلی خوب است که بعد از انتخابات میزان همدلی و همراهی بیش‌تر شود و البته این اتفاق بعد از انتخابات 92 افتاد و یک امید در جامعه بوجود آمد، به مصلحت کشور نیست که انتخاباتی برگزار شود که بعد از آن کلی فاصله و شکاف در کشور بوجود بیاید از این جهت این یک آرزو و هدف مناسبی است که انتخابات 94 هم مانند انتخابات 92 برگزار شود.

وی افزود: دولت می‌تواند یک انتخابات سالم را به عنوان مجری انتخابات به انجام برساند و تمام مساعی خود را مصروف خواهد داشت تا این انتخابات در چهارچوب قانون انجام شود.

*از برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس بی‌خبرم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس طی دو هفته آینده، ادامه داد: از برگزاری نشست مشترک دولت با مجلس شورای اسلامی  بی خبرم، ولی هیچ اتفاق غیر منتظره و غیر مترقبه‌ای نیست، اما این جلسات در گذشته بوده و آینده هم احتمالا خواهد بود.

نوبخت با اشاره به جلسه امروز شورای حکام در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران گفت:  تا عصر امروز شورای حکام باید نسبت به گزارش مدیرکل آژانس اظهارنظر کند.

وی افزود: بحث‌هایی وجود داشته که برای ایران قابل قبول نبوده و پاسخش هم داده شده است، ولی در مجموع این گزارش تائید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و نظامی نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه طبق پیش‌بینی تحلیلگران پروندهPMD  امروز در شورای حکام یا آژانس بسته می‌شود، اظهار داشت: بنابراین توقف بر این است مگر اینکه اتفاق غیرقابل پیش‌بینی به وجود آید.

*اجرای برجام منوط به مختومه شدن PMD

نوبخت ادامه داد: این گزارش از آن جهت برای ما بسیار مهم است، چون ما اجرای برجام را منوط به مختوم شدن این پرونده در آژانس کرده‌ایم، بنابراین دو وضع به وجود آید، نخست اینکه همانطور که پیش‌بینی شده و روح گزارش آمانو هم دلالت بر صحت عمل جمهوری اسلامی ایران دارد، پرونده باید بسته شود تا مراحل بعدی تعهدات آغاز شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: اگر این گزارش شرط جمهوری اسلامی ایران را فراهم نکند، روال بر اساس شرایط فعلی ادامه خواهد داشت و آن وقت باید مساعی دیگری صورت گیرد و ما کار خودمان را ادامه خواهیم داد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اتفاقاتی که در مجلس آمریکا صورت می‌گیرد و گاها دیده می‌شود که این تصمیمات ضد ایرانی است، گفت: کارشناسان ما در حال مطالعه این مسائل هستند و مطمئنا اقدامات متناسب در این راستا انجام خواهد گرفت، ولی همه ما می‌دانیم که اگر تلاشی برای اجرایی نشدن برجام توسط مجلس این کشور صورت گیرد، وتو خواهد شد.

* محکومیت کشتار شیعیان نیجریه

وی تاکید کرد: بنابراین علائمی که از طرف مجلس و سنای آمریکا به ما داده می‌شود، به مثابه طرف مقابل خود تلقی نمی‌کنیم، زیرا آنها از اول مخالف بودند.

سخنگوی دولت با اشاره به اتفاقات اخیر نیجریه ادامه داد: رخداد غم‌انگیزی در نیجریه اتفاق افتاد و باعث کشته شدن تعدادی از شیعیان شد و جمهوری اسلامی ایران در این راستا دو اقدام را انجام داد.

نوبخت افزود: ما در اقدام نخست این کشتار را محکوم کردیم و در گام بعدی از طریق کانال‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنیم تا حقوق شیعیان آن کشور را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه گفته شده نظام اداری کشور در برنامه ششم مورد بازنگری قرار می‌گیرد، گفت: پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی براساس سیاست‌های کلی این است که نظام اداری کشور در جهت افزایش کارایی اصلاح شود و در طول سالهای 1395 تا 1399 باید انتظار داشته باشیم که اتفاقات مثبتی در نظام اداری کشور اتفاق بیفتد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: در این راستا ممکن است برخی از وزارتخانه‌ها موافق این اصلاحات نباشند، زیرا آنها به این وضعیت عادت کرده‌اند و علاقمند هستند که در همان شرایط باقی بمانند، مخصوصا از این جهت که ممکن است برخی از اختیارات آنها به دستگاه دیگری منتقل شود، به هرحال آنچه که مبنای عمل قرار خواهد گرفت، تصمیم جمعی است که هیئت وزیران پس از شنیدن سخنان مخالفین اتخاذ خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعدادی از نمایندگان خواهان این هستند که برنامه پنجم توسعه یکسال دیگر تمدید شود و این مجلس برنامه ششم را مورد رسیدگی قرار ندهد، خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم این خواست دولت باشد، چرا که مدتهاست مجلس کار رسیدگی به احکام دائمی را شروع کرده و آنچه که ما به مجلس ارائه خواهیم داد، تنها احکام خاص مربوط به برنامه ششم هستند که مجلس به راحتی می‌تواند به آنها رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: دولت به همین خاطر تلاش می‌کند که بودجه و برنامه را باهم به مجلس ارائه کند تا این تصورات پیش نیاید، بنابراین مجلس طبق زمانبندی می‌تواند به بودجه 95 و برنامه ششم رسیدگی کند.

نوبخت با اشاره به تصمیمات شورای پول و اعتبار نسبت به کاهش سود بانکی، گفت: در اینکه نرخ سود بانکی باید کاهش یابد اتفاق نظر وجود دارد، زیرا منطقی که در جامعه حاکم است، ایجاب می‌کند که نرخ این سود تقلیل یابد. بانک مرکزی هم در برخی از موارد زمینه‌ها را برای کاهش آن ایجاد کرده است.

سخنگوی دولت در رابطه با کاهش فشار گاز در مناطق غربی گفت: همراه با سرمای بیشتر مصرف گاز هم بیشتر می‌شود و در اینجا مدیریت لازم است و به وزارت نفت و گاز هم تاکید شده شرایطی ایجاد شود که حداقل زحمت برای مردم فراهم شود و مصارف خانگی تحت تاثیر قرار نگیرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تغییر نام ستاد راهبری به ستاد فرماندهی اظهار داشت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند مرجعی که قرار است بر اجرای سیاست‌های مقاومتی نظارت کند نافذالکلمه باشد، بنابراین لغت فرماندهی دارای قدرت بیشتری است و به طور مثبت می‌توان از آن استفاده کرد.

وی در ارتباط با سقوط قیمت نفت و پیشنهاد جهانگیری از زنگنه و ظریف برای ورود به این مسئله بیان کرد: سقوط قیمت نفت یک بخشش اقتصادی است که مربوط به وزارت نفت می‌شود و بخش دیگر آن سیاسی است، چون برخی از افراد از اهرم‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند که البته خودشان هم ضرر می‌کنند.

نوبخت در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد برخی از کشورها گفت: بعضی از کشورهای اسلامی حاضر هستند که مسلمانان را تحت فشار قرار دهند تا منافع آنها بیشتر تامین شود، به همین جهت از وزیر امور خارجه خواسته شده تا به این امر وارد شود تا به هر قیمتی شده ما از سهم خودمان در اپک استفاده کنیم.

*حضور اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل در مجلس دهم برای دولت نقطه قوت است

سخنگوی دولت با اشاره به اظهاراتی که گفته شده اصلاح‌طلبان می‌گویند چون ما در انتخابات 92 به دولت کمک کردیم، اکنون باید دولت جبران کند، گفت: من اصل این صحبت را نشنیده‌ام، بنابراین اظهارنظر نمی‌کنم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اصلاح‌طلبی به عنوان یک جریان در کشور واقعیتی است و اصلاح‌طلبان معتدل که همگرایی مناسبی با دولت دارند هم قابل تقدیر هستند.

وی ادامه داد: دولت نسبت به اصلاح‌طلبان همگرا و همینطور اصولگرایان معتدل نظر مساعدی دارد، به همین خاطر در کابینه اعتدال از همه افراد معتدل نظام دعوت شده تا در چارچوب شایستگی‌ها بتوانند به همدیگر کمک کنند و این نقطه قوتی برای دولت به شمار می‌رود و امیدواریم که در مجلس نیز از این کارایی استفاده شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
اون موقع که به ازای هر 3 نفر یک نفر رو استخدام می کردن که باید چراغ دستمون می گرفتیم تا شاید یه روزنه امید برای استخدام پیدا کنیم وای به الان که به ازای هر 5 نفر یه نفر رو بکار می گیرن. دیگه از اون روزنه هم خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
حتی یک ریال برای استخدام های دولتی جدید وجود ندارد, با نفت ۳۰ دلاری, دولت خیلی همت کند می تواند حقوق های کارمندان قبلی را پرداخت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
یقینا اینکه بدانیم تیم اقتصادی بامتخصصین اقتصاددان باتجربه راهگشا است از روش آزمون وخطا وبسته اقتصادی به ریل حرکت اقتصادی میرسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
سال داره تموم ميشه ازبودجه 94خبري نشد!!!! اون وقت شما دنبال بودجه 95هستين!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
هدر دادن وقت فاجعه است اتلاف وقت مضر است اجرای اقتصاد مقاومتی اصل است عامل سرعت عمل سه قوه میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
اقتصاد بايد رقابتي باشد و لاغير
آخرین اخبار