ابوترابی فرد در همایش نقش پژوهش در قانون‌گذاری:

تأثیر اسناد بالادستی باید در فرایند قانون‌گذاری بیشتر شود/کشور از تورم تقنین رنج می‌برد

نایب رئیس مجلس گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس باید یافته‌های علمی خود را با اسناد بالادستی کشور مطابقت دهد.

تأثیر اسناد بالادستی باید در فرایند قانون‌گذاری بیشتر شود/از تورم موضوعات تقنینی رنج می‌بریمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‎فرد در چهارمین همایش ملی «نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری» گفت: واژه علم و عمل دو واژه برجسته در آموزه‌های دینی ماست که می‌توان با اعتماد و با صراحت اظهار داشت که رسالت تمامی انبیاء الهی و به ویژه پیامبر عظیم‌الاسلام در این دو کلمه خلاصه می‌شود.

وی افزود: برخی محققان در تعریف حقیقت ایمان این گونه گفتار می‌کنند که ایمان را تجلی عقل نظری و عقل عملی می‌دانند. اگر انسان به این دو کمال آراسته شد و در عقل نظری اوج گرفت و عالی‌ترین مقام‎های علمی را بدست آورد و همچنین در مقابل عمل، عقل عملی راهگشای آن بود این انسان موفق است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نباید یک گام بدون ایمان برداشت افزود: به یاد دارم که حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمودند همه عرفان در این چند کلمه است «به آنچه می‌‌دانید عمل کنید.» ما اگر در پیشگاه وحی زانو می‌زنیم این تعبد ما باید ریشه در عقلانیت و استدلال داشته باشد.

ابوترابی فرد در ادامه بیان داشت: تعبد بدون شواهد علمی پایدار نیست و به مرور زمان افول خواهد کرد. لذا تعبد ما باید ریشه در عقلانیت و معرفت داشته باشد.

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: پژوهش یعنی تولید دانش و باید بدانیم که بدون علم نافع قطعا عقب خواهیم ماند.

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به نقش مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی علم و تولید آگاهی گفت: معتقدم یکی از مهمترین مسائلی که جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس را ارتقا بخشیده و به آن معنا داده یکی این است که موضوع کار آنها، کشور است. چرا که مرکز پژوهش‌‎ها همواره می‌کوشد پاسخگوی مسائل روز کشور باشد و به نوعی نقشه راه مجلس را هموار کند.

ابوترابی فرد همچنین در ادامه بیان داشت: معتقدم یکی از علل ارتقای جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس نگاه به مسائل کلیدی کشور و پاسخ به آنهاست.

او در ادامه با بیان اینکه نظریه پردازان اقتصادی ما تقریبا در رابطه با تهدیدات و فرصت‌های اقتصادی کشور اجماع نظر دارند بیان داشت: این نظریه‌ پردازان همواره تهدیدات و فرصت‌ها را به خوبی متوجه می‌شوند، ولی ما همواره از دریافت‌های علمی این موضوعات فاصله داریم. چرا که خوب حرف می‌زنیم، اما بد عمل می‌کنیم وگرنه اقتصاد نباید حال و روزش این باشد که مشاهده می‌کنیم و همه این موارد ناشی از این موضوع است که باید تصمیماتی مطابق روز داشته باشیم و ببینیم که امروز چگونه باید عمل کنیم.

نائب رئیس مجلس اضافه کرد: معتقدم یافته‌های علمی به ما می‌گوید که ما در زمینه فعالیت‌های بانکی و یا نقدینگی و یا موضوع یارانه‌ها چگونه عمل کنیم.

ابوترابی فرد با بیان اینکه ما با یافته‌های علمی فاصله داریم بیان داشت: گاهی شکاف عمیقی بین یافته‌های علمی و عملکردمان وجود دارد که باید متناسب با هر دو عنصر برنامه لازم را داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: بدون شک یافته‌های علمی به ما می‌گوید منابع حاصل از فروش نفت باید صرف محصولات مولد شود، ولی رفتار ما این را ثابت می‌کند که همواره منابع حاصل از فروش نفت را صرف هزینه‌های جاری کشور کرده‌ایم و این دو با هم تفاوت دارند و این مسائل به نوعی می‌توانند عقب‌گرد تلقی شوند.

ابوترابی فرد در ادامه با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس باید یافته‌های علمی خود را با اسناد بالادستی کشور مطابقت دهد تأکید کرد: مرکز پژوهش‌ها در این زمینه گام‌های موثری برداشته است که باید همواره در ادامه راه به یک دستورالعمل مشخص برسد تا این دستورالعمل‌ها مبدل به یک نقشه راه شود.

ابوترابی فرد با طرح سوالی مبنی بر اینکه اسناد بالادستی باید در موضوعات تقنینی تأثیرگذار باشد و ما باید تأثیر این اسناد را به صورت عملیاتی در موضوعات تقنینی ببینیم بیان داشت: این جای سوال دارد که اگر مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه تحقیق کنند یأس‌آور خواهد بود.

نماینده مردم تهران در ادامه تصریح کرد: معتقدم امروز کشور بیش از اینکه از کاستی تقنینی رنج ببرد از تورم تقنین رنج می‌برد.

انتهای پیام/

برای دریافت پیامک‌ها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار