مراسم اعلام عمومی سیاست‌های جدید و سیاست‌های راهبردی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اعلام عمومی سیاست‌های جدید و سیاست‌های راهبردی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با حضور هنرمندان، شرکت‌کنندگان، علاقه‌مندان و مدیران جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

اعلام جدول نهایی اجراهای جشنواره، تشریح بخش‌های مختلف و معرفی اجمالی تمام گروه‌ها و هنرمندان حاضر در این رویداد از برنامه‌های این مراسم اعلام شده بود.

در آیین اعلام عمومی سیاست‌های سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر هنرمندان و گروه‌هایی همچون اردوان کامکار، گروه پالت و ... به اجرای برنامه می‌پردازند و در پایان این مراسم مدیر جشنواره طی نشستی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌دهد. در خبرها آمده بود که شهرداد روحانی هم در این مراسم پیانو می‌نوازد.

این مراسم در واقع افتتاحیه‌ای مقدماتی برای سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت است.

بنابر این گزارش؛ این مراسم با اجرای شهرداد روحانی آغاز شد و پس از آن کلیپی از بخش‌های نوین و برخی تغییرات جشنواره موسیقی نسبت به دوره های قبل پخش شد بر طبق اطلاعات مندرج در این کلیپ:

در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر جوایز به سه بخش اصلی آلبوم‌ها، کنسرت و بخش جانبی تقسیم می‌شود. در این میان در نخستین سال با توجه به محدودیت‌های زمانی داوری تنها در بخش آلبوم‌ها انجام می‌شود و آثار در تمام شاخه‌های موسیقی مورد داوری قرار می‌گیرد.

در این بخش در هر دوره کلیه آثار منتشر شده از مهرماه سال گذشته تا مهر ماه همین سال مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرد؛ اما در سال اول به نخستین سال افزودن این بخش به جشنواره آلبوم‌هایی که از مهرماه 92 تا مهرماه 94 تولید شده‌اند مورد بررسی خواهند شد.

در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر آلبوم با کلام، آلبوم بی کلام، آهنگ های بی کلام، خواننده، آهنگساز، تنظیم کننده، تک نواز، اولین اثر، ترانه سرا و ملودی پرداز و گروه مورد ارزیابی هیئت داوران قرار می گیرد.

علی مرادخانی در پیامی به در خصوص این دوره از جشنواره گفت: جشنواره در سال جاری نگرش خود را تا حدودی تغییر داده است، البته این به معنای نادیده گرفتن زحمات بسیاری که برای این رخداد ملی کشیده شده است، نیست، من چهارده سال جشنواره‌‌ی موسیقی فجر را اداره کردم و در خدمت هنرمندان عزیز بودم . در آن سال‌ها جشنواره توانست از یک حالت کلی به جشنواره‌ی تخصصی بدل شود و از دل آن چندین رخداد موسیقایی مثل جشنواره‌ی نواحی، بانوان، جوان و غیره بیرون آمد؛ اما امسال جشنواره به طور مشخص نگاه خاصی دنبال می‌کند و به تخصصی‌‌تر شدن فعالیت‌هایش می‌اندیشد. از همین روی جشنواره‌‌ی سی و یکم می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای جشنواره‌های موسیقی فجر باشد؛ امسال تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که تا حد امکان تصدی‌گری دولت را کم کرده و مجموعه‌ی دولت تنها به عنوان حمایت‌کننده و حامی حاضر باشد؛ اتفاقی که امیدواریم در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و حامیانِ غیردولتی در آن حضوری فعال داشته باشند تا جشنواره بیش از پیش پررونق باشد و دولت به جای مدیریت هزینه، جای خود را به مدیریت در حوز‌ه‌های مختلف بدهد. البته بدون شک رسیدن به این مرحله، کار سختی است و ممکن است نظریات مختلفی درباره‌ی آن وجود داشته باشد، برای مثال بسیاری بر این باورند که باید تمام اتفاقات جشنواره‌ی موسیقی فجر توسط دولت انجام شود؛ اتفاقی که تاکنون – و تا حدی امسال- نیز وجود داشته است؛ به هر روی صرف‌نظر از این ماجرا، مهم این است که بتوانیم جشنواره‌هایی را برگزار کنیم که با استقبال خود مردم بتواند روی پای خود بایستد و با کمترین حمایت‌های مالی و بیشترین حمایت‌های سیاسی و اجتماعی دولت برگزار شود. 


جشنواره سی و یکم موسیقی با کمترین حمایت‌های مالی و بیشترین کیفیت
 
همچنین در این مراسم، فرزاد طالبی، سرپرست دفتر موسیقی بعد از خیرمقدم به هنرمندان و حضار در خصوص عملکرد دفتر موسیقی گفت: من در ماه گذشته جلسات مخلتف شورای سیاست گذاری را شاهد بودم و مدیر جشنواره و دیگر دوستانشان زحمات زیادی را کشیده اند و با توجه به اینکه جشنواره با مدیریت دفتر موسیقی نیست؛ اما تا به امروز برخی از کارها را انجام دادند و کمک دولت به جشنواره موسیقی 31 تفاوتی با جشنواره قبل نداشته است و تنها تفاوت آن این است که با کیفیتتر این دوره برگزار می شود و بخش جایزه هم بدان اضافه شده است.

وی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی را که علی مرادحانی هم به آن اشاره کرد، از مباحث مهمی است که مورد توجه قرار گرفته باشد. در همه بخش های فرهنگی باید اتفاق بیفتد و در بخش موسیقی امسال هم این امر صورت گرفته است و همچنین دیدگاه ایران فرهنگی مسئله ایست که باید مورد توجه قرار بگیرد و ما در جشنواره 32 موسیقی فتح بابی برای این موضوع باز کرده ایم.

دبیر جشنواره: بخش رقابتی از جشنواره این دوره حذف شد

پس از آن حسن ریاحی دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه آمد و گفت: چند ماه پیش در اولین جلسه که با حمیدرضا نوربخش برگزار شد، حمید رضا نوربخش مدیر اجرایی این جشنواره طرح گسترده ای را ارائه کرد.
 
بخش رقابتی از این دوره حذف شد که علت آن را روزهای آتی به مطبوعات اعلام خواهد کرد. گروه های ایرانی به رهبری مجید درخشانی، هنگامه اخوان، نجمه توکل، لوریس چکناوریان، سالار عقیلی، ارکستر ملی و ... گروه های حاضر در بخش ملی جشنواره هستند. 

پس از صحبت های ریاحی، اردوان کامکار به اجرای موسیقی پرداخت و مورد تشویق قرار گرفت.

پس از این اجرا، نوربخش مدیر جشنواره موسیقی سی‌و‌یکم، در خصوص این جشنواره عنوان کرد: چند ماهی جلسات مرتبط یا جشنواره را برگزار می کنیم و بیشترین تمرکزمان بر روی تولیدات است تا رقابت های لازم ایجاد شود و بخش رقابتی از آن حذف شود. متاسفانه با توجه به ازدحام کاری برخی از همکاران تا نیمه شب گذشته کلیپ های این مراسم را آماده می کردند.

وی ادامه داد: من متشکرم از اساتیدی که همیشه با حضورشان باعث دلگرمی من بوده اند و امیدوارم در این دوره هم پشتیبان من باشند و همچنین استاد حسن ریاحی که سابقه بسیاری در برگزاری این جشنواره داشتند، در این دوره کمک بسیاری به من کرده‌اند.

بعد از سخنرانی نوربخش، در قسمت پاپ سیروان خسروی، احسان خواجه امیری، گروه چارتار، مازیار فلاحی و محمد علیزاده به عنوان حاضران در بخش پاپ جشنواره معرفی شدند.

احسان کرمی پس از این سخنان، از حضور نوربخش و ریاحی در جلسه نشست خبر داد و گفت: از طریق سایت جشنواره موسیقی به آدرس fajrmusicfestival.com  زمان فروش بلیت جشنواره اعلام خواهد شد.  

قابل ذکر است برای حسن ختام این مراسم، گروه پالت به اجرای قطعاتی پرداختند.

پس از این اجرا نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران و مسئولان جشنواره با حضور ریاحی و نوربخش برگزار شد.

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، داریوش پیرنیاکان، رازمیک اوهانیان، بیژن بیژنی، امین الله رشیدی، پویا سرایی، فرمان فتحعلیان، محمد منتشری، کاوه یغمایی، نادر مشایخی، علی تفرشی، کیخسرو پورناظري، محمدرضا چراغعلی، صدیق تعریف، مسعود شعاری، محمد سریر، مجید درخشانی، نوید دهقان، اردشیر کامکار، بیژن کامکار، تورج شعبان خانی، محمد حسین تفرشی، سالار عقیلی، حریر شریعت زاده، پشنگ کامکار، امید حاجیلی، کیوان ساکت، محمد علیزاده، علی جهان دار، داود گنجه ای مصطفی کمال پورتراب، اردوان کامکار، از حاضران در این مراسم بودند.

طبق گفته مدیر جشنواره موسیقی فجر این دوره (حمیدرضا نوربخش) به خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ، جشنواره این دوره از تغییراتی بنیادین برخوردار بوده که از آن جمله می توان به انتقال بخش جایزه موسیقی پاپ از بخش جنبی جشنواره به بخش اصلی اشاره کرد.

نوربخش همچنین به این نکته اشاره کرده است که جوایز این دوره دوسالانه خواهد بود، یعنی آثاری که مربوط به دو سال اخیر این عرصه هنری هستند، مورد ارزیابی قرر خواهند گرفت. 

طبق گفته مدیر جشنواره سی و یکم موسیقی فجر، قرار است تا هنرمندانی از کشورهای هند، پاکستان، پرتغال، هلند و ... هم در این جشنواره حاضر باشند و همچنین سعی شده تا هنرمندان کشورمان در تمامی حوزه های موسیقی محلی، پاپ، کلاسیک و ... مورد ارزیابی قرار بگیرد.

گفتنی است بر خلاف دوره های قبل امسال مدیر جشنواره حمیدرضا نوربخش و دبیر جشنواره موسیقی فجر حسن ریاحی است.

سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، 24 بهمن تا اول دی ماه برگزار می شود. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار