جناج ، شهری در ۲۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس و از توابع شهرستان بستک است که ادبا و بزرگان بسیاری از این شهر کوچک به هرمزگان و کشور معرفی شده اند.


به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس ،یکی از بزرگان فرهنگ دوست واهل کتاب و مطالعه شهر جناج مرحوم شرفا شرفایی موسس کتابخانه ی شرفایی است.

وی در سال ۱۳۰۰ در شهر  جناح متولد شد، شرفایی یکی از بازرگانان و اندیشمندان بزرگی بوده که کتاب های نفیس را خریداری و جمع آوری نموده و به همراه ۳۰ هزار جلد کتاب مرجع در علوم متفاوت درکتابخانه خود نگهداری کرد.

گنجینه غنی کتاب های نایاب و مرجع در کتابخانه شرفا شرفایی جناح

کتابخانه شخصی شرفایی با نمایی از آجر بصورت زیبا در  یک محوطه ی بسیار بزرگ با باغچه های سرسبز ساخته شده است که سمت راست درب ورودی آن شعری نوشته شده به این مضمون :

به یاری خدای آسمان ها               که لطفش می رسد تا بیکران ها

به جز خدمت نباشد در مرامم        جناح شهرم بود شرفایی نامم

جناحی باشد اهل علم و فرهنگ       نباشد در ضمیرش کینه و جنگ

کتابخانه بود چون خانه ی او             کتاب شمع و همه پروانه ی او

وارد کتابخانه که می شویم تندیس شادروان شرفایی نظر هر بازدیدکننده را به خود جلب می کند. 
راهنمای عمومی کتابخانه شرفایی نشان می دهد که این کتابخانه از بخش های متفاوتی مانند پیشخوان کتابدار ،  پزشکی تخصصی، کمک درسی، پیام نور، نسخ خطی، فرهنگی، سالن مطالعات آقایان و خانم ها، مرجع، استان شناسی، بومی شناسی، نشریات، نمایه ی نشریات، تالار نشریات، امانت ، مخزن عمومی، کمک درسی، کودک، طرح من و خدمات فنی تشکیل شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان گفت: کتابخانه شرفایی با مساحت ۳ هزار ۵۷۵ مترمربع  دارای گنجینه غنی در علوم متفاوت همچون ادبیات ، تاریخ و مجموعه نادری از مجلات است که بصورت تاریخچه نشریات گردآوردی شده  و یکی از کتابخانه های برتر کشور شناخته شده است.

زینلی تختی افزود: مرحوم شرفایی در سال ۱۳۸۶ جزو  ۷ نفر از کتابخانه سازان برتر کشور معرفی شد  که از این جهت یک چهره کشوری نیزمحسوب می شود.

وی گفت: این کتابخانه در سال ۱۳۸۸ عنوان نمونه بخش کودک را دریافت کرد ودر هجدهمین جشنواره شهید رجایی استان در سال ۹۴   نیز کتابدار نمونه از همین کتابخانه انتخاب شد.

گنجینه غنی کتاب های نایاب و مرجع در کتابخانه شرفا شرفایی جناح

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان با اشاره به بازدید استادان و شخصیت های برجسته بسیاری از این کتابخانه گفت: افرادی مانند دکتر ایرج افشار از اساتید برجسته تاریخ دانشگاه تهران ، دکتر منوچهر ستوده و دکتر باستانی پاریزی ضمن بازدید و استفاده علمی از کتابخانه شرفایی کتابهای تالیف شده خودشان را به این کتابخانه هدیه کرده اند.

کتابخانه مرحوم شرفایی در کنار کتاب های نفیس دارای ۳۰۰۰ جلد کتاب کودک است که توسط بانو رابعه فرشادی همسر مرحوم شرفایی به کتابخانه هدیه شده است.

گفتنی است مرحوم شرفایی از افراد نیکوکار شهر جناح بود که چندین مدرسه و خانه بهداشت ساخت و به دانشجویان بسیاری کمک کرد .

او سرانجام در بهمن ۱۳۸۳ به دیدار حق شتافت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.