استفاده از دوچرخه در اصفهان با تاریخ این شهر رقم خورده است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، سال های دهه بیستو سی و چهلتعداد دوچرخه های اصفهان آن قدر زیاد بود که به راستی مشکلی برای مدیران شهری ایجاد نموده بود.

موضوعی که این روزها بر عکس شده و فزونی اتومبیل بر دوچرخه باعث شده است که مسئولان شهری به روش های مختلف مردم را تشویق کنند که از دوچرخه استفاده نمایند. حتی ایستگاه های دوچرخه رایگان در شهر توسط شهرداری ایجاد شده تا افراد برای سفرهای کوتاه مدت شهری از این وسیله ارزان و پاک سود جویند.

اما تعداد دوچرخه های اصفهان در شهری که حدود دویست هزار نفر بود چه میزان بود؟ (رقم دویست هزار نفر را از سرشماری سال 1319 می گویم) طبقگزارش شهربانی اصفهان کهدر روزنامه اصفهان در سال 1327 درج شده است حدود 12 هزار دوچرخه در شهر شماره شده بود. و در حدود بیست هزار نفر هم گواهی نامه دوچرخه داشتند. ... این امار در سال 1341 بنا به تخمینی به چند صد هزار رسید.

استفاده از دوچرخه را حتی در فیلم قصه های مجید در دهه 70 نیز می توان مشاهده کرد و به نوعی فرهنگ اصفهان با دوچرخه عجین شده است .

هنوز در اصفهان پیرمرد هایی با دوچرخه های ژاپنی و چینی دیده می شوند و جالب اینجاست که بعضی دوچرخه را بدست گرفته در کنار پل خواجو ، میدان نقش جهان و سی سه پل حرکت می کنند .

آن روزها شور و نشاط خاصي داشت، همه چيز متفاوت بود، هوا سالم بود، دانش آموز همانند پدران و پدربزرگانشان برای رفتن به مدرسه از دوچرخه استفاده مي كردند.

هرچه جلوتر رفتيم و صنعتي تر شديم، عادت ها و فرهنگ ها هم انگار صنعتي تر شد، الان در خيابان ها كه نگاه مي كني اكثر خودروها تك سرنشين هستند، صبح ها ساعت شروع مدارس و ادارات اكثر پدر و مادرها فرزندان خود رابا وسيله نقليه شخصي به مدرسه مي برند و بیشتركارمندان و شاغلين هم با وسيله نقليه خود به سر كار مي روند.

تعداد كمي هستند كه به وسيله نقليه خود متكي نيستند و با وسايل نقليه عمومي به محل كار مي روند، اما جالب است بدانيد كه شهر اصفهان در گذشته به شهر دوچرخه معروف بود.

صلواتی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان در گفتگوی اختصای با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر 47 ایستگاه دوچرخه در شهر اصفهان وجود دارد که امیدواریم تا پایان سال این آمار به 50 عدد برسد.

وی گفت: در برنامه ریزی آینده امید بر آن داریم که مسیرهای ویژه همچون هسته مرکزی شهر اط جمله مناطق یک، سه ، پنج و شش را گسترش و شبکه های موجود را نیز پیوسته سازیم.

صلواتی همچنین مکانیزه کردن ایستگاه ها و دسترسی 24 ساعته مردم به دوچرخه های شهری را از برنامه های مهم سازمان حمل و نقل عنوان کرد و افزود: تسهیلاتی برای دانش آموزان و نصب گیره های دوچرخه در مدارس برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: 10 مدرسه امسال به این ایستگاه ها مجهز می شوند و سال آینده نیز به دنبال توسعه این برنامه هستیم.

معاون حمل و نقل استان ایمن سازی مسیرهای منتهی به مدارس ، ایجاد مسیرهای تفریحی در منطقه ناژوان و چهارباغ را از دیگر برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: به دنبال مسیر دوچرخه از سی و سه پل تا میدان امام علی(ع) نیز هستیم.

صلواتی آماری هم از تعداد شهروندانی که از دوچرخه استفاده می کنند داد و گفت: روزانه بین 5 تا 10 هزار شهروند از دوهزار دوچرخه موجود در سطح شهر استفاده می کنند.

وی استفاده از دوچرخه را اجمتناب ناپذیر خواند و گفت: اصفهان به دلیل فضای گردشگری که دارد می تواند امکانات بیشتری در جهت استفاده از دوچرخه به شهروندان بدهد و هماهنگونه که در سال های گذشته کسبه، کارمندان و دانش آموزان از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می کردند ، اکنون نیز باید این اتفاق رخ دهد، چرا که به دنبال این ماجرا آلودگی هوا و بیماری ها نیز در سطح شهر کاهش می یابد.

وی با ابراز تأسف از اینکه آمار استفاده از دوچرخه به سه درصد رسیده است گفت: در این راه احتیاج به یک عزم و اراده جمعی داریم که اصفهان را به هویت قبل خودش بازگردانیم و این امر غیر ممکن نیست به شرطی که زیر ساخت های مدیریت شهری بهتر و مطالبه شهروندان رو به فزونی رود.

در اصفهان دوچرخه ها به چهار چرخ تبدیل شدند

لیمویی رییس هیات دوچرخه سواری از راه اندازی چهار چرخ تاکسی پدالی در منطقه ناژوان اصفهان خبر داد و گفت: : این وسیله چهار چرخ به دست جوانان و ملی‌پوشان دوچرخه‌سوار کشورمان اختراع شده و در شهر دوچرخه ها استفاده می شود و استقبال خوبی از سوی مردم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه چهار چرخ پدالی می‌تواند جایگزین مناسبی برای تردد در هسته مرکزی و بافت تاریخی شهر باشد افزود: این وسلیه نقلیه می‌تواند در قالب جابه‌ جایی مسافر و گردشگر یا به اشکال توسعه یافته دیگر مورد استفاده قرار بگیرد که موجب صرفه‌جویی و حمایت فعال از اشتغال زایی و کارآفرینی می‌شود.

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان اصفهان افزود: محل‌های پیشنهادی برای استفاده از این دوچرخه میدان امام، پارک ناژوان، و خیابان چهارباغ عباسی است.

وی افزود: در کشورهای خارجی نمونه سه چرخ آن وجود دارد اما در ایران این وسیله به شکل چهار چرخ ساخته شده و همزمان نیز یک تا چهار نفر می‌توانند روی این دوچرخه‌های پدالی رکاب بزنند.

لیمویی با بیان اینکه ایده و آغاز این طرح ابداعی از ۲ سال پیش شکل گرفت و افزود :‌ این تاکسی پدالی با حدود سه میلیون تومان هزینه با کد اختراع ۳۵۹۲۱۳۰ در وزارت صنایع و معادن به ثبت رسید.

گزارشی از محدثه عسگرانی

انتهای پیام/س


برچسب ها: اصفهان ، شهر ، دوچرخه ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.