یک فوق تخصص قلب در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نسبت به خطر بروز سکته های قلبی در جوانان، در اثر مصرف سیگار، هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر "پیمان ایزدپناه " با بیان اینکه مصرف دخانیات، یکی از علل بروز سکته های قلبی است، می گوید: مصرف دخانیات، خطر سکته های قلبی در افراد، به ویژه جوانان را به شدت افزایش می دهد.

او که مسوولیت ریاست کمیته مدیریت درمان سکته قلبی در دانشگاه علوم پزشکی را هم بر عهده دارد، می افزاید: سکته قلبی، به گرفتگی ناگهانی یکی از عروق قلب گفته می شود که این رخداد، بخشی از بافت قلب را در معرض آسیب جدی و در صورت عدم درمان مناسب، غیرقابل جبران، قرار می دهد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سن بالای 40 تا 45 سال در مردان و 50 تا 55 سال در زنان، پرفشاری خون، مصرف دخانیات، دیابت، چربی خون و اضافه وزن را از عواملی می داند که فرد را در معرض ابتلا به سکته قلبی قرار می دهد و بر لزوم توجه به این نکات، تاکید می کند.

دکتر "ایزدپناه "با اشاره به نوعی از سکته قلبی که ناشی از گرفتگی کامل و ناگهانی عروق قلب است، از آسیب های این نوع سکته به بافت قلب می گوید و اینکه پیشرفت های علمی در دنیا و کشور ما، بر پیشگیری از این رخداد، متمرکز شده است.

او در خصوص نشانه های بروز سکته قلبی، می افزاید: معمولا دردهای ناشی از گرفتگی عروق کرونر، به صورت درد و سوزش از فک پایین تا ناف، تهوع و استفراغ، به مدت پنج تا 15 دقیقه آغاز می شود و ممکن است با فعالیت و راه رفتن، بدتر و با استراحت یا مصرف قرص "نیترو گلیسیرین" زیرزبانی، بهبود یابد که در مواردی این دارو هم کارساز نیست و در صورت طولانی شدن بیش از پنج دقیقه ، بهتر است فرد به مراکز درمانی مراجعه کند.

این فوق تخصص قلب، ادامه می دهد: نشانه هایی که گفته شد، ممکن است در حالت استراحت هم بروز یابد، اما ذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه افراد مبتلا به دیابت، سالمندان و مصرف کنند گان مواد مخدر، ممکن است در هنگام بروز سکته قلبی دارای این نشانه ها نباشند، بلکه دچار حالت هایی مانند ضعف و بی حالی شدید یا تنگی نفس شوند.

دکتر "ایزدپناه" تاکید می کند: در این موارد، باید به جای خوددرمانی، بی درنگ به پزشک و به مراکز درمانی مراجعه کنیم یا با اورژانس 115 تماس بگیریم، چرا که زمان در این حالت، از اهمیت اساسی برخوردار است و به محض رخداد سکته قلبی و گرفتگی کامل یکی از عروق قلب، سلول های بافت قلب در معرض آسیب جدی قرار می گیرند؛ اما باز کردن رگ مسدود شده به صورت اورژانسی، این آسیب را به حداقل می رساند.

وی از بیمارانی می گوید که در ساعت ابتدایی به مرکز درمانی مراجعه می کنند و می توانند پس از درمان، زندگی عادی داشته و حداقل آسیب بافت قلب را متحمل شوند، اما به افرادی که با تاخیر طولانی مراجعه می کنند، هشدار می دهد که این بی توجهی، بهای گزافی برای بیمار به همراه دارد و سبب نارسایی پیشرفته قلبی می شود.

رییس کمیته مدیریت درمان سکته قلبی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاکید می کند: افرادی که به دنبال سکته های قلبی، به شکل نامناسب درمان شده و دچار نارسایی قلبی می شوند، ممکن است حتی در فعالیت های معمول زندگی هم دچار مشکلاتی مانند تنگی نفس شوند؛ در موادری تنگی نفس در این افراد، در حالت استراحت هم بروز می یابد.

این فوق تخصص قلب، معتقد است: ورزش، انتخاب سبک زندگی سالم، تحرک کافی، پرهیز از دخانیات، درمان مناسب در افرادی که دچار عوامل خطرزا  مانند اضافه وزن، دیابت، فشارخون و سابقه خانوادگی هستند، ما را از خطر ابتلا به این بیماری دور می کند.

وی مداومت در ورزش را نکته مهمی برای اثربخشی آن می داند و می گوید: پیاده روی تند، شنا و دویدن ملایم، از جمله مواردی هستند که تکرار آن به میزان حداقل پنج نوبت در هفته و هربار به مدت 45دقیقه، زندگی سالمی را برای ما به ارمغان می آورد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: مصرف ، سیگار ، قلب ، جوانان ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.