نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد تکرار حملات خودسرانه به سفارتخانه‌ها در ایران، ممکن است بر روند لغو تحریم‌های اقتصادی این کشور تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "توماس اردبرینک" نوشت: جامعه جهانی چشم به رفتار ایران در عرصه بین الملل دوخته است تا درباره چگونگی ازسرگیری روابط تجاری با این کشور تصمیم‌گیری کند. اعدام یک روحانی برجسته شیعه در عربستان و اعتراض شدید ایران به آن، یکی از مواردی بود که جامعه جهانی به دقت رفتار تهران در آن باره را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: با انتشار خبر اعدام شیخ "نمر النمر" در عربستان، موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران به راه افتاد. در تهران گروهی به سفارتخانه عربستان حمله کردند و در مشهد، کنسولگری این کشور مورد یورش معترضان قرار گرفت. عربستان در واکنش به این حملات، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و کشورهای بحرین، سودان و امارات متحده نیز به تبعیت از ریاض، با ایران قطع رابطه کردند.

برخی نهادهای بین المللی و کشورهای منطقه، حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کردند. این حوادث در حالی رخ داد که ایران در انتظار لغو تحریم‌های اقتصادی و ایفای نقشی پررنگ‌تر در عرصه بین الملل است. عربستان اقدامی زیرکانه انجام داد تا خشم شیعیان ایران را برانگیزد و تلاش کرد به کشورهای غربی ثابت کند امضای توافق هسته‌ای با تهران اشتباه بود و نباید این کشور را وارد عرصه جهانی کرد.

برخی تحلیلگران غربی نیز معتقدند حملات متعدد به سفارتخانه‌ها در ایران می‌تواند بار دیگر این کشور را در انزوای سیاسی فرو برد. ایران یکی از کشورهای حامی "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، است و با حمایت‌هایی که از ارتش این کشور می‌کند، تلاش‌های ریاض برای سرنگونی دولت اسد و تقویت مخالفان وی را بی‌نتیجه کرده است. عربستان برای از میدان به در کردن ایران از مسائل مهم منطقه‌ای، باوجود آگاهی از مخالفت غرب در اعدام مجرمان، اقدام به اعدام یک چهره مطرح شیعه کرد تا زمینه‌ لازم برای ضربه زدن به ایران را فراهم کند. ایران قصد دارد با لغو تحریم‌های اقتصادی، بار دیگر حجم تولیدات نفتی خود را افزایش دهد، موضوعی که عربستان را به عنوان قطب نفتی خاورمیانه به شدت نگران کرده است. مجاب کردن کشورهای غربی برای به تاخیر انداختن لغو تحریم‌ها، دستاوردی بزرگ برای ریاض محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار