انتقاد فیلمساز جشنواره عمار:

دغدغه‌های مردم جایی در سینمای روشنفکری ندارد

موضوعاتی مثل 17 هزار شهید ترور و اختلاس که درد و دغدغه مردم است هیچ گاه در سینمای روشنفکری منعکس نشده است.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایمان گودرزی، مستند ساز جوان که تاکنون مستندهایی در خصوص زندگی دکتر علی شریعتی و عزت شاهی و استاد نجات الهی در کارنامه خود دارد، این سالها نیز چند اثر مستند در جشنواره مردمی فیلم عمار داشته است و امسال نیز با دو اثر مستند در جمع فیلمسازان جشنواره عمار قرار دارد.
 
گودرزی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به موضوعات مهم و دغدغه های جامعه گفت: پوزیشن روشنفکری سینمای ایران از مردم و جامعه فاصله گرفته است و می توان گفت دغدغه ها و دردهای مردم در سینمای روشنفکری جایگاهی ندارد. تفاوت جشنواره مردمی فیلم عمار با سینمای ایران در این است که عمار موجب حرکت و همراهی فیلمساز با مردم می شود. هنرمندان سینمایی خود را پیشرو مردم می دانند، اما فیلمسازان سینمای ما به وظیفه خود عمل نمی کنند.
 
وی افزود: وظیفه فیلمساز این است که در تاریکی ها چراغ قوه بیندازد و نقاط تاریک جامعه را روشن کند. فیلمسازان سینمای ما بر عکس عمل می کنند و نقاط نیمه تاریک را هم سیاه تر نشان می دهند. نمی دانم سینمای ما دارد چه می کند اما عمار کاری کرده که فیلمساز مجبور به پرداختن  به دغدغه های مردم است. من حتی از شعر شب افتتاحیه علیرضا افتخاری هم ایده گرفتم.
 
گودرزی با انتقاد از بی اعتنایی سینما به سوژه هایی که درد مردم هستند، گفت: خیلی از اتفاقات جامعه در سینما هیچ انعکاسی ندارد به عنوان مثال موضوع 17 هزار شهید ترور و اختلاس هیچ انعکاسی از طرف سینماگران ما در سینمای ایران نداشته اند.
 
وی اظهار داشت: در جشنواره مردمی فیلم عمار دو مستند «فرزند سیا» و «444 روز» داشته‌ام. «فرزند سیا» به اعترافات یک مامور ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) پیش از انقلاب اسلامی می پردازد و جالب این جاست که در پاسخ به این مستند، بی بی سی یک مستند به نام «اعترافات اجباری» ساخت که نشان بدهد این عمل یک جنگ روانی است که از جنگ جهانی دوم ابداع شده است.
 
گودرزی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در برگیری مستند «فرزند سیا» گسترش یافت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت در جلسات خصوصی هم  اساتید با نقد و بررسی آنها را تاکید می کردند.
 
وی در خصوص ساخت اثری با مضمون شهدای ترور عنوان کرد: من در آثاری که در حوزه تاریخی می ساختم به مقوله شهدای ترور برخورد کردم که مظلوم ترین شهدای ما هستند. 17 هزار شهید ترور که ممکن است باور نکنید که بگویم 95 درصد آنها مردم کوچه و بازار هستند و 5 درصد شامل رجال سیاسی می شود .
 
گودرزی با بیان اینکه اولین شهید ترور سپهبد قرنی بوده است، ابراز داشت: مقوله شهدای ترور در اثری کلید خورد که در خصوص منافقان می‌ساختم. من به این نتیجه رسیدم که بخشی از تاریخ بسیار مظلوم و عجیب ما روایت نشده است. متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف رسانه‌های ما مردم عادی نمی دانند که از بچه سه ساله تا پیرمردی 90 ساله به خاطر عقاید و باورهایشان ترور شدند، کودک سه ساله‌ای که نمی تواند عقده ای داشته باشد به خاطر عقاید پدر و مادرش ترور می شود.
 
* مردم ایران قربانی ترور هستند نه بانی آن
وی با بیان این مطلب افزود: به دلیل ظرفیت بالای این حوزه تصمیم به ساخت مستند گرفتم و در 26 قسمت آن را ساختیم. اتفاقاتی که توسط داعش در کشورهای منطقه می افتد را کشور ایران در دهه 60 تجربه کرده است بر عکس چیزی که می گویند که ایرانی ها تروریست  هستند،  با این آمار قربانی ترور است. در واقع مردم ایران قربانی ترور هستند نه باعث و بانی آن. ما این عدد 17 هزار یک کار رسانه ای انجام دادیم و یک تیزر ساختیم که با همه سادگی، خلاقانه و مبتکرانه بوده حداقل 20 سایت این تیزر را کار کردند و در اختتامیه ششمین جشنواره عمار مورد توجه هیات داوران قرار گرفت و فانوس جشنواره را دریافت کرد و اثر «فرزند سیا» و مستند «444 روز» در میان چند صد اثر بخش مسابقه ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار راه یافت و «444 روز»  به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) می پردازد.
 
*فرزندان انقلابی تشنه تجربه فضای متفاوت بودند
وی در خصوص دلیل حضورش در جشنواره مردمی فیلم عمار تصریح کرد: چندین سال بود که در فضای فرهنگی کشور جای چنین شرایطی خالی بود و بچه های انقلابی تشنه چنین فضایی بودند. فیلم های این جشنواره یک خوراک فرهنگی است که در نقاط کور کشور که هیچ رسانه ای در آن راه پیدا نکرده، نفوذ می کند. مستندها به صورت بسته بندی فرهنگی به دست مردم می رسد وقتی با دبیر جشنواره صحبت می کردم متوجه شدم که مستند «444 روز» در بیشتر از 400 نقطه کشور اکران شده است و برایم جالب بود که خود مردم اکران کننده هستند.
 
گودرزی عنوان کرد: جشنواره عمار شعار نمی دهد و مردانه ایستاده و آثار مستند خود را ارائه می کند. جشنواره عمار از دوره سوم به بعد به بلوغ رسید و رشد کیفی پیدا کرد به طور قطع اکران های مردمی این جشنواره در دو سال آینده جهانی خواهند شد.
 
وی با اشاره به اکران مستند «444 روز» در آبان ماه گفت: از هر کارگردان برای حضور در جلسه پرسش و پاسخ پس از اکران فیلم ها دعوت می‌شود که من هم در سه نقطه اکران مردمی حضور یافتم به سوالات پاسخ گفتم که شامل بیمارستان، دانشگاه و پادگان می شد.
 
این مستند ساز در پایان گفت: مردم اسم این فیلمسازان که در جشنواره عمار اثر می سازند را به ذهن خود بسپارند چون آینده سینمای ایران هستند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار