رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش خرید 150 هزار تنی چغندر قند نسبت به پارسال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قاسمی گفت: سطح زیر کشت چغندر قند امسال معادل 14 هزار و 500 هکتار بوده است که شهرستانهای مرودشت با سطح 5 هزار و 900 هکتار و اقلید با سطحی معادل 5 هزار و 700 هکتار بیشترین سطوح زیر کشت چغندر قند استان را به خود اختصاص داده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: طی سه ماهه اخیر بیش از 650 هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت و تحویل کارخانه های قند اقلید، مرودشت، کوار، اصفهان، نقش جهان و شهرکرد شده است.

قاسمی یاد آور شد: محصول چغندر قند امسال استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تاکنون حدود 150 هزار تن نسبت به مدت مشابه سپارسال افزایش خرید داشته ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه آبیاری تحت فشار، استفاده از کودهای زیستی، توسعه مکانیزاسیون و ارقام بذری مناسب را از عوامل موثر در افزایش عملکرد و کاهش هزینه تولید در واحد سطح چغندر قند استان در امسال برشمرد و گفت: امسال برای نخستین بار  بیش از 500 هکتار از اراضی چغندر کاری استان با استفاده از کمباین های برداشت چغندر قند اعم از تک ردیفه، چهار ردیفه و شش ردیفه برداشت صورت گرفت که این امر تاثیر بسزایی در توسعه عملیات برداشت مکانیزه و هم چنین کاهش هزینه تولید تا 5 میلیون ریال را به دنبال داشته است.

قاسمی همچنین از اجرای طرح کشت پاییزه چغندر قند نیز خبر داد و گفت: بر اساس سیاست های الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی، استان فارس متعهد به کشت پاییزه چغندر قند در مناطق میان بند و گرمسیری است که بر این اساس 360 هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان های قیر و کارزین و خنج  به این مهم اختصاص یافته است.

قاسمی افزود: کشت های پاییزه با توجه به محدودیت منابع آبی نقش موثری در کاهش مصرف آب کشاورزی دارند و با هماهنگی انجام شده ، تمهیدات لازم جهت خرید محصولات کشت شده از جمله چغندر قند پاییزه توسط وزارت جهاد کشاورزی  اتخاذ شده است.

قاسمی با اشاره به این که در ایران، مهمترین عاملی که می توان آن را به عنوان شاخصی بارز براي اولویت و برتري کشت پاییزه چغندرقند نسبت به کشت بهاره معرفی کرد، استفاده بهینه از نزولات آسمانی در طول دوره رشد و کارآیی بیشتر مصرف آب در زراعت چغندرقند پاییزه است، گفت: این موضوع هنگامی اهمیت بیشتري می یابد که در ایران آب عامل اصلی محدودکننده کشاورزي قلمداد می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.