پایگاه اینترنتی دیفنس نیوز نوشت تنش‌آفرینی عربستان با ایران، با هدف سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی و اقتصادی ریاض صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی دیفنس نیوز در تحلیلی نوشت: بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقدامات تحریک‌آمیز عربستان سعودی و تنش آفرینی این کشور با ایران، با هدف سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی از جمله مشکلات اقتصادی صورت می‌گیرد. 

تحلیلگران بن بست کنونی بین ایران و عربستان سعودی را نتیجه مشکلات اقتصادی عربستان توصیف می‌کنند. عربستان اکنون در جبهه‌های مختلف از جمله در مسائل داخلی و سیاست خارجی با مشکلات بزرگی دست به گریبان است. 

حسین ایبیش، محقق ارشد موسسه «الخلیج» در واشینگتن گفت: اقتصاد [عربستان] از کاهش شدید قیمت نفت که به علت‌های پیچیده خود از عوامل آن بوده است، به شدت رنج می‌برد. تنش‌های کنونی با ایران هم به ثبات قیمت نفت منجر نشده است و از این روست که این فشار اقتصادی بر نظام اجتماعی و سیاسی سعودی، شاید بتواند به توضیح زمانبندی اعدام‌ها کمک کند. 

ایبیش افزود: دولت سعودی با یک دوره صرفه جویی اقتصادی غیر‌منتظره که شامل کاهش اجتناب ناپذیر خدمات عمومی، تسهیلات و دیگر مزایای اجتماعی می‌شود، مواجه است. 

 از این رو، احتمالا عربستان [با اعدام ۴۷ نفر از جمله آیت الله نمر] درصدد برآمده است در اوضاع کنونی این پیام را به گوش مخالفان برساند که هر تلاشی به منظور بهره گیری از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی جاری تحمل نخواهد شد. 

به گفته سید حسین موسویان، رئیس سابق کمیته روابط خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران، که اکنون پژوهشگر مه‌مان دانشگاه پرینستون است، حمله برخی از افراد (خودسر) به سفارت عربستان در تهران پس از اعدام‌های دوم ژانویه به ابزار دست سعودی‌ها تبدیل شدند. 

یک محقق و پژوهشگر مرکز مطالعات علوم و امنیت در کالج کینگ لندن نیز گفت: زمانبندی اعدام‌ها با دو هدف تنظیم شده بود، نخست منحرف کردن توجه‌ها از مشکلات داخلی و دوم پرداختن به آنچه ریاض در زمینه سیاست خارجی مشکل اصلی خود یعنی افزایش نفوذ ایران در منطقه قلمداد می‌کند. 

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که ریاض با توافق هسته‌ای ایران مخالف و نگران آثار آن هم در زمینه افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران و هم در زمینه روابط ریاض با غرب بوده است. دامن زدن به فرقه گرایی به منظور تحریک ایران ابزار مناسبی بود در این خصوص بود. هرچند که اکنون ایران تلاش می‌کند از شدت تنش‌ها بکاهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار