نویسنده کتاب لذت با بوی باروت انقلاب اسلامی را تحولی تاثیرگذار، بزرگ و شگفت انگیز در هنر و ادبیات می‌داند که یک نسل مهم و تاثیرگذار را تربیت کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نویسنده کتاب "لذت با بوی باروت" در نشست رادیویی کوچه کتاب گفت: معتقدم انقلاب اسلامی در هنر و ادبیات و سینما تغییرات بزرگ و شگفت انگیزی ایجاد کرده است که در تربیت یک نسل مهم و تاثیر گذار موثر واقع شد.

خالقی نیز که چندین جایزه برای ساخت مستندهایش گرفته است، آن ها را مدیون گفتگوها و روزنامه نگاربودنش دانست و تصریح کرد: خاستگاه مستندها کار مطبوعاتی و شفاهی بوده و در مستند سازی نقش موثری داشته است.

وی علت کم حجم بودن را اقتضای زمان خواند و تاکید کرد: در این دوره اشتیاق جامعه به سمت کتاب های ساندویچی رفته و بخاطر همین گفتگوها خلاصه تر شده و با صراحت بیانش، به دنبال جذب مخاطب بیشتری است.

این مستند ساز دو عنصر قابلیت های فنی و محتوایی را در انتخاب مصاحبه شونده ها موثر خواند و افزود: تمامی مصاحبه شونده ها از لحاظ ارائه آثار و داشتن تکنیک، شاخص خوبی برای هنر انقلاب اسلامی بودند.

خالقی از حسرت هایش برای مصاحبه نگرفتن با قیصر امین پور، نادر ابراهیمی، سید حسن حسینی و سلمان هراتی گفت و تصریح کرد: اگر جلد دوم کتابم را بخواهم چاپ کنم موضوعات متنوع تر و متعددی را از انقلاب انتخاب می کنم.

وی در مورد مستندسازی این کتاب گفت: قدم اول ثبت خاطرات شفاهی است و قدم بعدی فیلم نامه نوشتن از همان خاطرات است که تلاش های بسیاری انجام داده ام که بتوانم این کتاب را بصورت مستند دربیاورم اما نیازمند کمک مسئولان هستم.

ثبت خاطرات انقلاب اسلامی ضروری است

شاعر و نویسنده افغانستانی که به عنوان منتقد در این نشست رادیویی حضور داشت، گفت: انقلاب اسلامی مانند فردی است که به دهه های میانسالی خود رسیده و این دقیقا وقتی است که باید خاطرات گذشته مکتوب شوند و ثبت خاطرات ضروری است.

محمد کاظم کاظمی کتاب "لذت با بوی باروت" را از جهت تنوع خوب موضوعی قابل توجه دانست و افزود: پرداختن به شعر و ادبیات و سینمای انقلاب در این کتاب باعث شده درک درستی از هنر انقلاب پیدا کنیم؛ خواندن این کتاب می تواند پژوهشی مناسب از درک آن دوره باشد.

وی که خود یکی از ۹ هنرمندی بوده که سخنانش در این کتاب به چاپ رسیده است، سبک نگارش کتاب را مناسب و زنده و طبیعی دانست و معتقد است: خالقی تحقیقات زیادی در مورد هر فرد داشته و در گفتگوها به مواردی متمایز و متفاوت پرداخته است که حضور فرد در روشن ساختن موضوع ضروری بوده است.

شاعر افغانستانی در مورد مزیت این کتاب افزود: پاورقی های بسیاری که با توضیحات مفصل خود، نمی گذارد نقطه تاریکی در ذهن خواننده بماند ارزش افزوده ای است برای مخاطب که اطلاعات بسیاری نصیبش می شود.

کاظمی انتخاب افراد گفتگو شونده و نوع بیان کتاب را در جذب مخاطب موثر دانست و افزود: نسلی که گفتگوها با آنها صورت گرفته، نویسندگانی هستند که کتب موجود با مخاطب جوانان را تالیف کرده اند.

کتاب "لذت با بوی باروت" حاصل ۹ گفتگوی محمد مهدی خالقی با ۹ هنرمند انقلاب اسلامی است که در مجله سوره و راه به چاپ رسیده است و امسال همزمان با ششمین جشنواره عمار رونمایی شد. نام کتاب برگرفته از یکی از مصاحبه هاست. تنها نقدی که می توان به کتاب وارد کرد عدم ارتباط عنوان کتاب با محتوای آن است. منتقدان معتقدند عنوان کتاب و جلد آن ما را به مصاحبه هایی در مورد دفاع مقدس رهنمون می کند.

نکته مهم و مثبت کتاب فهمیدن تضارب خاطرات، گفته ها و تجربه های افراد در درک همان برش زمانی و مقطع خاص انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.