پیشنهاد بودجه 18 هزار و 700 میلیارد تومانی برای سال 95/ اولویت اصلی شهرداری اتمام 171 پروژه نیمه کاره

شهردار تهران با بیان اینکه اولویت اصلی شهرداری تهران اتمام 171 پروژه نیمه کاره است، گفت: امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم این پروژه ها را تکمیل کنیم.

قالیباف لایحه بودجه ۹۵ شهرداری را تقدیم شورا کردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدباقر قالیباف شهردار تهران در دویست و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بودجه 18 هزار و 700 میلیارد تومانی را تقدیم شورا که کرد که این بودجه 40 درصد به صورت غیر نقد و 60 درصد بودجه نقدی است.

وی با اشاره به رشد 8.3 دهم درصدی این بودجه نسبت به سال گذشته افزود: در این بودجه دو آیتم که افزایش حقوق و دیگری نگه داشت شهر بوده  مد نظر قرار گرفته است.

شهردار تهران با بیان این که بنده یازدهمین بودجه شهرداری را به شورای اسلامی تقدیم می‌کنم، تصریح کرد: این بودجه با شرایط سخت اقتصادی و رکوردی که در بخش‌های مختلف خصوصا در بخش ساختمان وجود دارد، تنظیم شده است.

کاهش 80 درص ساخت و ساز در شهر تهران

قالیباف با تاکید بر این که نسبت به سال 92 حدود 80 درصد کاهش ساخت و ساز در شهر تهران را داریم، گفت: این شرایط سخت اقتصادی مشکلاتی را برای مردم ،بخش دولتی ، خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی به وجود آورده است به همین منظور امیدواریم که همه مسئولان و دولتی‌ها با به انجام رسیدن برجام دست به دست یکدیگر داده تا چالش بزرگ اقتصادی را حل و فصل کنیم.

وی با اشاره به عملکرد 20 ماه گذشته شهرداری تهران افزود: در بخش حمل و نقل 173 کیلومتر، در خطوط مترو 122 واگن به واگن‌های مترو اضافه شد، 3600 تاکسی نوسازی و 220 اتوبوس دو کابین به مجموعه حمل و نقل وارد شدند و همچنین برگرداندن اتوبوس‌های برقی به خط حمل و نقل و اضافه شدن 22 دستگاه اتوبوس تک کابین از دیگر اقدامات بوده است.

50 درصد بودجه حوزه ریلی تحت تعهد دولت 

شهردار تهران با بیان این که در حوزه حمل و نقل شهرداری بیش از صد در صد عمل کرده است، یادآور شد: در حالی که 50 درصد بودجه حوزه ریلی تحت تعهد دولت بوده، اما شهرداری کمتر از 200 میلیارد از دولت بودجه دریافت کرده است.

قالیباف اضافه کرد: بر اساس قانون ،82 درصد از بودجه اتوبوس ها را دولت باید تامین کند اما این در حالی است که امروزه خرید صد در صد  اتوبوس‌ها از محل اعتبارات خود شهرداری تامین می‌شود.

وی با اشاره به تفکیک حوزه پسماند از مبداء گفت: بر اساس سیاست برنامه دوم ما تفکیک از مبداء را به 14.5 درصد رسانده‌ایم.

قالیباف با بیان این که در حوزه آتش نشانی توانسته‌ایم این تعداد ایستگاه‌ها را از 77 ایستگاه به 120 ایستگاه برسانیم، تاکید کرد: در حال حاضر در حوزه ایمنی شهر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

شهردار تهران با اشاره به حوزه اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: طبق برنامه اقدامات خوبی در بیست ماه گذشته در این حوزه صورت گرفته و همچنین در خصوص تپه‌های عباس آباد مراحل نهایی در حال طی شدن است.

وی با اشاره به تکمیل پروژه‌های شهرداری تهران گفت: در سال 95 همه پروژه‌های نیمه تمام تکمیل خواهد شد و همچنین شهر آفتاب هم زمان با ایستگاه مترو و نمایشگاه کتاب افتتاح می‌شود.

در بودجه امسال صرفه جویی های بسیاری انجام شد 

قالیباف با اشاره به بودجه سال 94 تصریح کرد: در بودجه امسال صرفه جویی های بسیاری انجام شده و هر گونه خرید اقلام اداری و مصرفی در شهرداری تهران به محدودیت رسیده و همه سازمان‌های شهرداری موظف به خرید از فروشگاه شهروند شده‌اند.

شهردار تهران با بیان این که در سال قبل مبلغ 400 تا 450 میلیارد تومان خرید اقلام اداری و مصرفی شهرداری تهران بوده است، تاکید کرد: این رقم امسال به 50 میلیارد تومان رسیده است و همچنین در حوزه نشست‌ها و سمینارها به شدت محدودیت ایجاد شده است.

قالیباف با بیان اینکه در گذشته مناطق ردیف بودجه ای مشخص داشته اند و بدون تفاهم نامه،اجرای پروژه را شروع می کردند،تصریح کرد: به مناطق گفته شد که داشتن ردیف و بودجه منوط به شروع پروژه نیست به همین دلیل برای اجرای پروژه خود باید ابلاغیه دریافت کنند.

اولویت اصلی شهرداری تهران اتمام 171 پروژه نیمه کاره است 

شهردار تهران با بیان اینکه اولویت اصلی شهرداری تهران اتمام 171 پروژه نیمه کاره است، گفت: امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم این پروژه ها را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به برنامه بودجه سال 95 افزود: 86 درصد بودجه به طور مستقیم در ردیف های توسعه ای برنامه 5 ساله قرار دارد.

شهردار تهران سیاست های شورای شهر و آیین نامه وزارت کشور را رویکرد انقباضی بودجه تعیین کرد و گفت: بودجه بر مبنای کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار،تحقق اهداف برنامه 5 ساله،استقرار نظام اجرایی و ... بوده است.

قالیباف تاکید کرد: اولویت شهرداری تهران توجه به مناطق محروم جنوب شهر و کم کردن فاصله جنوب و شمال شهر است.

وی با اشاره به هزینه های اجتناب ناپذیر شهرداری گفت: بازپرداخت دیون افراد حقیقی و حقوقی،فاینانس ها، توجه به حوزه حمل و نقل با تاکید بر مترو،اتمام پروژه های نیمه تمام از اولویت های مهم بودجه شهرداری تهران است.

شهردار تهران با بیان اینکه منابع درآمدهای پایدار ما امسال 4هزار میلیارد بوده و باقی آن غیر پایدار بوده است،افزود: برای بودجه سال 95 درآمدهای پایدار را به 4400 میلیارد تومان افزایش داده ایم.

وی با اشاره به رشد 3درصدی بودجه پایدار سال 95 بیان کرد: با توجه به برنامه ششم که توسط دولت ارائه شده است احساس خطر جدی برای مدیریت شهری می‌کنم و اگر مجلس، دولت، شورای عالی استان‌ها و شهرداری‌ها فکری برای آن نکنند آینده کشور با مشکلات زیادی رو به رو می‌شود.

در برنامه ششم توسعه سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده کمتر شده 

قالیباف افزود: مالیات بر ارزش افزوده که قرار بود یکی از درآمدهای پایدار برای کشور و شهرداری‌ها به شمار آید از ابتدای دریافت آن قرار بر آن بود که یک و نیم درصد به شهرداری ها و یک نیم درصد به دولت پرداخت شود که از آن سال شاهد رشد میزان مالیات بر ارزش افزوده بودیم اما سهم شهرداری ثابت باقی مانده  است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه به گونه‌ای پیش‌بینی شده است که سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده کمتر شده و به جای آن که بودجه آن مستقیم به شهرداری‌ها پرداخت شود از طریق دولت پرداخت می‌شود و این موضوع به این معنی است که شهرداری‌ها به ردیف‌های بودجه دولت تبدیل می‌شوند.

شهردار تهران با اشاره به این که اگر به این موضوع توجه نکنیم شهرداری‌ها جایگاه اصلی خود را از دست می‌دهند، افزود: این موضوع خلاف قانون اساسی کشور است و نباید به یک نهاد غیر دولتی به مانند یک سازمان دولتی نگاه کرد و نظام اداری در شهرداری‌ها در حال دولتی شدن است.

قالیباف گفت: در برنامه ششم توسعه آیین نامه شهرداری‌ها به وزارت کشور واگذار شده و نظام بودجه‌ای به شورای عالی استان‌ها واگذار شده است.

شهردار تهران با اشاره به این که دولتی شدن شهرداری‌ها برای فلسفه حضوری شوراهای شهر و شهرداری‌ها خطرناک است، افزود: شهرداری‌ها در حوزه‌های مالی و اداری صد در صد دولتی می‌شوند در شرایطی که دولت باید به مسائل کلان کشور توجه کنند.

 57 هزار و 600 میلیارد تومان صرف حقوق کارمندان 

قالیباف گفت: از بودجه 18 هزار و 700 میلیارد تومانی سال 95 ، 57 هزار و 600 میلیارد تومان صرف حقوق کارمندان، نگه داشت و بازیافت پسماندها یعنی 37 درصد، 9 هزار و 100 میلیارد تومان صرف پروژه‌های عمرانی و تملک سرمایه‌ای، 3 هزار و 700 میلیارد تومان صرف  تملک دارایی‌ها و باز پرداخت دیون حقوقی و حقیقی می‌شود.

وی بیان کرد: در سال 95 تمرکز بودجه به توسعه حمل و نقل عمومی است و در نظر داریم که خط حق مترو را که حدود 20 کیلومتر طول آن می‌شود را افتتاح کنیم در شرایطی که فشار زیادی به شهرداری وارد می‌شود، اما معتقد هستیم بهترین را برای کاهش آلودگی هوا توسعه مترو است.

شهردار تهران با بیان این که با افزایش بودجه می‌توان مترو را به دو برابر ظرفیت کنونی افزایش داد، گفت: به عنوان مثال در خط 3 مترو به علت نبود واگن فاصله توقف قطارها به جای سه دقیقه، 30 دقیقه است.

قالیباف ادامه داد: در حوزه نو سازی بافت‌های فرسوده ما می‌توانیم سود وام‌هایی که مردم دریافت می‌کنند را پرداخت کنیم همچنین در نوسازی بافت‌ها به تملک املاک، پیاده راه‌ها، حوزه‌های ایمنی، مدیریت بحران و کانکس‌های جوان توجه ویژه‌ای شده است.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست گفت: در بودجه سال 94 تمام تلاشمان بر روی حفظ محیط زیست بود و در بودجه سال 95 به محیط زیست توجه ویژه‌ای شده است.

شهردار تهران تصریح کرد: در بودجه ارسالی به شورا 35 تبصره و 8 پیوست وجود دارد که پیوست‌ها شامل بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها، عملکرد نه ماهه، عملکرد 20 ماهه در برنامه دوم، برش برنامه، لیست اموالی که باید به فروش برسند، لیست مشارکت‌ها، لیست وام‌ها و لیست دیون افراد حقیقی و حقوقی می‌شود یعنی بودجه در 35 تبصره و 8 پیوست تقدیم شورا شده است.

جابه جایی 6 میلیون مسافر با اضافه شدن 1200 واگن به خط مترو

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه شهرداری تهران 50 درصد از بودجه خود را در راستای توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده است، اظهار داشت: امیدواریم در سال 95 شاهد افتتاح خط 7 مترو تهران باشیم.

وی با بیان اینکه خط 7 از جنوب شرقی شهر تا شمال غربی آن به طول 28 کیلومتر است،افزود: اگر دولت در حوزه فاینانس‌ها کمک کند،بیش از 1200 دستگاه واگن برای سال آینده تامین می شود.

شهردار تهران ادامه داد: این قول را به شهروندان تهرانی می دهم که با افتتاح خط 7 ظرفیت ریلی پایتخت به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

 خرید املاک برای شهرداری مقدور نیست

قالیباف با بیان اینکه اگر مشکل فاینانس مرتفع شود، می‌توانیم ظرفیت ریلی پایتخت را به شش میلیون نفر برسانیم،تاکید کرد: با این اتفاق  ،سرفاصله‌های قطارها از 7 دقیقه فعلی به 3 دقیقه کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به موضوع خرید باغات شهر تهران که در بودجه سال 95 نیز اشاره شده است، یادآور شد: در شرایط فعلی خرید املاک، رقم زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و انجام چنین مسئله ای برای شهرداری مقدور نیست.

قالیباف اضافه کرد: بی‌تردید باغاتی که در شهر تهران برای تملک مشخص می‌شوند، در دستور کار شهرداری تهران قرار دارند.

شهردار تهران با اشاره به تغییر نظام اداری و اجرایی شهرداری ها تاکید کرد: این امر با قانون مغایرت دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
عین بی عدالتیه اصفهان 2 هزار میلیارد ، تهران 18 هزار میلیار .کلانشهر اصفهان بعد 30 سال هنوز نه مترو داره نه ورزشگاه داره نه.... پر از پروژه های نیمه تمام.
آخرین اخبار