رفع تبعیض‌های جنسیتی، ایجاد بستر مناسب اشتغال، فرهنگ‌سازی برای اشتغال زنان نقش مؤثری در افزایش میزان مشارکت آن‌ها در امور اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد و موجب توسعه هر چه بیشتر کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فرآیند توسعه و پیشرفت در هر کشوری با تغییر و دگرگونی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی صورت می‌گیرد که در سبک زندگی و رفتار بشریت اثرگذار است.

این تغییرات ایجاد شده در اغلب کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد که به تبع آن تأثیرات بسیار زیادی را بر رفتار و منش افراد جامعه به همراه دارد. مردان و زنان هر جامعه‌ای در حرکت و پیشبرد اهداف توسعه‌ای جامعه‌ای با استفاده از آگاهی و توانمندی خود نقش دارند.

**زنان محور توسعه جامعه

از دیرباز زنان به عنوان رکن اصلی هر جامعه‌ای برای تحکیم بنیان خانواده و عاملی مهم برای رشد و پرورش نسل‌های آینده هر ملتی نقش بسزایی داشته و علتی برای رشد و توسعه آن کشور محسوب می‌شوند. آنها با مشارکت در امور اجتماعی و اقتصادی کشور به عنوان موتور محرکه جامعه عمل می‌کنند.

البته در گذشت نه چندان دور به دلیل برخی ویژگی‌‌ها و اعتقادات و عناصر فرنگی، در برخی کشورها حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی بستگی به این عناصر داشته و میزان کمتری فعالیت‌های اجتماعی داشتند.
خوشبختانه بعداز انقلاب اسلامی و ایجاد فضای مناسب برای تحصیل و مشارکت قشرهای مختلف جامعه و به ویژه بانوان در مقاطع و عرصه‌های مهم موجب شد تا این قشر جامعه نیز سهمی را در توسعه کشور ایفا کنند.

زنان در جامعه اسلامی ایران از جایگاه و منزلت اجتماعی مناسبی نسبت به گذشته برخوردار شده اند. با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و به عنوان نیمی از سرمایه و نیروی انسانی هر جامعه‌ای هستند باید زمینه فعالیت و مشارکت آنها در جامعه فراهم شود تا بتوان از این سرمایه انسانی به خوبی بهره جست.

**تربیت نسل آینده درگرو زنان 

زنان نسل آینده را برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگ و کوچک تربیت می‌کنند و تأثیر مستقیمی بر پیشبرد شاخص‌های توسعه دارند. از آنجایی که رسیدن به توسعه یافتگی جزو نیازهای اصلی و اولیه هر کشوری محسوب می شود، مستلزم مشارکت و استفاده از تمام نیروی انسانی و به ویژه زنان است چرا که مشارکت همه جانبه زنان در امور مختلف جامعه در کنار مردان همیشه راهگشا بوده است با این تفاسیر میزان مشارکت زنان در ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی جامعه قابل توجه نیست.

براساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نرخ اشتغال بانوان حدوداً 11درصد بوده و نیز براساس برخی آمارهای غیر رسمی این مقدار بالغ بر 13 درصد اعلام شده است که در مقایسه با نرخ اشتغال 50درصدی زنان در کشورهای پیشرفته آمریکای شمالی و کانادا و کشورهای اسکاندیناوی تأمل برانگیز است.

 البته نباید انجام فعالیت های خانگی و نقش ویژه زنان در امر کشاورزی را نادیده گرفت چرا که بسیاری از تولیدات و محصولات کشاورزی در اغلب کشورهای جهان و به ویژه ایران حاصل تلاش و پشتکار زنان بوده است و آن‌ها در تولید 70درصد محصولات کشاورزی سهم دارند.

این در حالی است که طبق آمارهای محاسبه شده معمولا کارهای خانگی زنان جزو فعالیت‌های اقتصادی محاسبه نمی‌شود و به همین دلیل میزان مشارکت‌ آن‌ها در جامعه و توسعه اقتصادی آن اندک جلوه می کند.

سهم زنان در مشارکت‌های سیاسی جامعه نیز جزو موضوعات مهم در هر اجتماعی به حساب می آید. اغلب زنان کشور به علت عدم خودباوری و نیز برخی ویژگی‌ها و اعتقادات پدرسالارانه حاکم برجامعه و وجود برخی قوانین و عرف که مشارکت در برخی امور اجتماعی را برای آن‌ها محدود کرده است موجب شده تا درصد همکاری و مشارکت آن‌ها نسبت به مردان کمتر باشد و فقط در مواردی مثل انتخابات حضور پررنگ و قابل توجهی داشته باشند.

البته برخی محدودیت‌ها براساس قانون مدنی مثل عدم تمایل همسر برای اشتغال زن، برخی محدودیت‌ها در امر کسب تحصیل و کسب مهارت‌های اجتماعی، اقتصادی، دانش و جنسیتی شدن مشاغل و عدم برابری فرصت‌ها باعث عدم مشارکت و یا کاهش میزان مشارکت زنان شده است.

**تشویق زنان برای مشارکت در اجتماع 

با این وجود باید زمینه‌های مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نیز سیاسی جامعه توسط ارگان‌ها و نهادهای مسئول فراهم شود.
باید با تشویق و ترغیب زنان به مشارکت در امور جامعه و ایجاد زمینه رضایت مردان برای اشتغال زنان و همچنین رفع نگرانی‌های حاصل از اشتغال که موجب می‌شود بسیاری از زنان جامعه از کار و فعالیت بازمانند فرهنگ سازی شود.

باتوجه به اینکه میزان تحصیل کرده‌های زن نسبت به مردان در چند سال اخیر افزایش یافته است و تعداد زنان فارغ التحصیل دانشگاهی بسیار است اما سهم آن‌ها از بازار کار و عرصه های فعالیت اقتصادی نسبت به مردان کمتر است و نرخ بیکاری در زن ها 25درصد است که در مقایسه با نرخ بیکاری مردان که 18درصد است رقم قابل توجهی است.

ایجاد تسهیلات مناسب و کافی برای زنان درامر اشتغال و اعمال قوانین حمایتی از کارآفرینان به ویژه کارآفرینان زن و معافیت مالیاتی برای صاحبان سرمایه ای که 30درصد نیروی کارخود را از زنان تامین می‌کنند و نیز ارائه وام‌های مناسب به بهره کم توسط بانک‌ها و احداث مهدکودک در محل کار بانوان و ارائه مشاوره برای کسب و کار آن‌ها توسط دولت می‌تواند راهگشای مسیر توسعه کشور باشد.
چرا که نادیده انگاشتن زنان در امور اقتصادی وتعاملات فرهنگی و اجتماعی جامعه نه تنها باعث عقب ماندگی جامعه می شود بلکه تهدیدی بزرگ برای نسل امروزه و حتی آینده است.

**افزایش سطح تحصیلات زنان و بی عدالتی‌های جنسیتی

امروزه باتوجه به افزایش سطح آگاهی و علم اقشار مختلف جامعه و به ویژه زنان و افزایش مشارکت آن ها در امور مختلف جامعه و با توجه به نقش حیاتی و مهم آن ها در پذیرش برخی مسئولیت ها اما همچنان شاهد بی عدالتی جنسیتی در برخی پست‌ها و عرصه های جامعه نسبت به زنان هستیم.
بااین وجود باید تمامی تبعیض های جنسیتی که مربوط به زنان است را به خوبی رفع کرده و فرصت های برابر را برای آن ها فراهم کرد تا شاهد توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر کشور باشیم.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار