مراسم تشییع پیکر یدالله نجفی صدابردار برجسته سینمای ایران، در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تشییع پیکر یدالله نجفی در خانه سینما با حضور گسترده هنرمندان، مردم، خانواده‌ آن مرحوم و خبرنگاران انجام شد.

مرد آرام سینمای ایران آرام گرفت

در این مراسم هنرمندان بزرگی همچون مجید مجیدی، احمدرضا درویش، کمال تبریزی، رخشان بنی‌اعتماد،‌ آتیلا پسیانی، مهتاب کرامتی، وحید جلیل‌وند، بهنام بهزادی، پرویز پورحسینی،‌ جهانگیر کوثری، اصغر فرهادی، رویا تیموریان، مسعود رایگان و حسین پاکدل حضور داشتند.


رضا میرکریمی کارگردان کشور و مدیرعامل خانه سینما در مورد مرحوم نجفی اظهار داشت: خیلی سخت است که در مورد یک دوست خوب که دیگر در میان ما نیست صحبت کرد. «یدی» در سینمای ایران کم اظهار نظر می‌کرد. در حالی که صاحب نظر بود. بسیار مطالعه داشت، ولی اهل فخرفروشی نبود. همواره نگران وضع معیشت دوستان خود در خانه سینما  بود. از صمیم قلب متاسف هستم که یکی از همکاران بی‌ادعا از میان ما رفت. در واقع مرد آرام سینمای ایران آرام گرفت.

مرد آرام سینمای ایران آرام گرفت

وی ادامه داد: حضور سلایق مختلف سینمایی در این مراسم نشان‌دهنده رابطه بسیار خوب این مرحوم با همه سینماگران از طیف‌های مختلف است.

رخشان بنی‌اعتماد اظهار داشت: در این روزها بی‌دفاع و بی‌سلاح مقابل تقدیر نشسته‌ایم و ستاره‌های بی‌بدیل هنرمند لحظه به لحظه مقابل چشمان ما خاموش می‌شوند. یدالله نجفی هم صدابرداری بی‌همتا بود و هم باعث اعتماد این سینما می‌شد. وی به بزرگی معنا می‌بخشید و در مقابل کارها تعهد و مسئولیتی بی‌نظیر داشت. در واقع این مرحوم سمبل آرمان‌ها و آرزوهای بزرگ انسانی بود. خوشا به سعادتش که سرافراز همچون سرو از این جهان رخت بربست.

مرد آرام سینمای ایران آرام گرفت

مجید مجیدی در مورد شخصیت صدابردار فیلم «محمد رسول‌الله» بیان کرد: من بیست و دو سال توفیق دوستی با «یدی» را داشتم. وی قبل از این که یک هنرمند بزرگ باشد، یک انسان شریف بود. من هم همواره خاطرات زیادی با یدالله نجفی داشتم. یادم می‌آید در فیلم «رنگ خدا» در کوهی مرتفع کار می‌کردیم و پیرزنی مستمند و فقیر در آنجا بود که محل سکونتش آب نداشت. «یدی» در آن زمان پیشقدم شد. رودخانه‌ای نزدیک به 500 متر تا محل سکونت آن پیرزن فاصله داشت. نزدیک به 15 روز بعد از کار فیلمبرداری، کار می‌کرد و برای آن زن از آن رودخانه آب کشید.

در این مراسم از اصغر فرهادی کارگردان فیلم «فروشنده» هم دعوت شد تا در مورد صدابردار این فیلم مرحوم یدالله نجفی صحبت کند که وی به علت ناراحتی توان صحبت کردن نداشت. پروژه «فروشنده» چند روزی است به خاطر درگذشت یدالله نجفی متوقف شده.

رویا تیموریان در مورد شخصیت یدالله نجفی ابراز داشت: «یدی» عزیز امسال روزهای سختی را می‌گذراند. شانه‌های ما از رفتن همکاران هنرمندمان خسته است. این جهان پر از شگفتی است؛ اما انسان اوج این شگفتی است. یدالله نجفی بی‌خبر جامعه هنرمندان را ترک کرد.

مرد آرام سینمای ایران آرام گرفت

باران کوثری که از طرف بازیگران جوان در مورد مرحوم نجفی صحبت می‌کرد، در این مراسم گفت: من باورم نمی‌شود که امروز به چه دلیل اینجا هستیم و فوت عمو «یدی» عزیز بسیار غیرمنتظره بود. «عمو یدی» به ما جوان‌ها مسائل زیادی را یاد می‌داد. همواره پشت صحنه پرتنش‌ فیلم‌ها را با حال خوب خود آرام می‌کرد و به ما یاد می‌داد که آرام باشیم. از بابک حمیدیان شنیدم که عمو یدی نه تنها سینمای ایران را بهتر می‌کرد بلکه دنیا را با رفتار خوب خود زیبا تر می‌کرد.

وحید جلیلوند در این مراسم ابراز داشت: دستیاران و شاگردان «یدی» بیشتر از همه در بهت فرو رفتند. یدالله عزیز می‌گویند که تو صدای ما را می‌شنوی و می‌گویند هر کس با کارهای خوب خود در آخرت زندگی می‌کند. من خوشحال هستم که تو با اخلاق خوبت در سرای آخرت زندگی خواهی کرد و در آن جهان آرام می‌گیری.

سپس بهنام بهزادی کارگردان سینما و مسعود رایگان بازیگر سینما و تلویزیون در وصف مرحوم نجفی متنی ادبی را قرائت کردند.

بعد از این دو حسن حسن‌دوست تدوینگر سینما خاطرنشان کرد: من بیشتر از بیست سال با «یدی» دوست صمیمی بودم و مسائل مختلفی را هم در حوزه کاری و هم در حوزه اخلاقی فرا گرفتم. وی همواره برای صنف صدا در تلاش بود و باعث ارتقای صدای سینما در ایران بود. وی در سینما تک بود و جایگزین نداشت.

مرد آرام سینمای ایران آرام گرفت

گفتنی است؛ یدالله نجفی صدابردار باسابقه‌ سینمای ایران چند روز قبل به دلیل عارضه‌ قبلی درگذشت. 
 
این صدابردار که متولد 1334 بابلسر است، فیلم «محمد رسول الله» را صدابرداری کرده است و این روزها مشغول صدابرداری فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی بوده است. 
 
خون بازی، به دنیا آمدن، جامه‌دران، چهارشنبه 19 اردیبهشت، شیفت شب، یک شهروند کاملا معمولی،برف، رستاخیز، قاعده تصادف، قصه‌ها،پنهان، لطفاً مزاحم نشوید، همبازی،شب واقعه، کتاب قانون، آواز گنجشک‌ها، تنها دو بار زندگی می‌کنیم، بید مجنون ، گیلانه ، چند تار مو و.... از جمله آثار این هنرمند است. 

مراسم بزرگداشت آن مرحوم چهارشنبه این هفته از ساعت 16 تا 17 و سی  در مسجد جامع شهرک قدس برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار